به گزارش خبرآنلاین از تبریز، مجید خدابخش امشب در کنفرانس مطبوعاتی در جمع خبرنگاران گفت: سرنوشت تلخ برخی از سرمایه داران و مصادره اموال سرمایه گذارانی که در تبریز، کبریت و حوله و ... تولید می کردند و متاسفانه با برخوردهای نامناسب اموال خود را از دست داده و ورشکست شدند، موجب بدبینی، بی اعتمادی و فرار بخش خصوصی شده که هنوز تبعات آن را می بینیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز تبعات ناگوار این اتفاقات در استان از میان نرفته و همچنان تفکر تدافعی و عم وجود امنیت در میان بخش خصوصی حاکم است، تنها راه خروج از شرایط وابستگی به بودجه دولتی را جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و این امر را در سایه اعتمادزایی و ایجاد امنیت سرمایه گذاری در منطقه دانست.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به رکود پروژه های استان، با بیان اینکه امروز تنها راه نجات پروژه های عمرانی، جذب فاینانس یا سرمایه های بخش خصوصی است، گفت: نظام اداری ما ناکارآمد است و جذب سرمایه گذاری را حمایت نمی کند.
مجید خدابخش با تاکید بر اینکه باید بین پیمانکار و سرمایه گذار تفاوت قایل شویم چراکه اگر درمقابل سرمایه گذاری سنگ اندازی کنیم، می روند و دیگر برنمی‌گردند، گفت: امروز احداث نیروگاه های خصوصی در اولویت استان است چراکه آذربایجان شرقی با کمبود برق روبروست، در چند ماه اخیر در دو شهرستان هریس و جلفا با سرمایه گذاری بخش خصوصی کلنگ نیروگاه بر زمین زده شد.
وی خاطرنشان کرد: دفتر پیگیری های ویژه در استاندار راه اندازی شده تا پیگیر رفع مشکلات پروژه های پیشران توسعه استان باشیم.
استاندار آذربایجان شرقی اذعان داشت: در ابتدای شروع کار در استان آذربایجان شرقی، تجربه کاری سال های پیشین را در اختیار داشتم، با شهرها و پروژه های استان آشنا بودم.
وی اضافه کرد: زمان مرحوم هاشمی که معاون عمرانی استاندار بودم مشکل اعتبار نداشتیم و تمام نگرانی ما بابت جذب بودجه بود؛ اما امروز شرایط به کلی فرق کرده است
وی با بیان اینکه پروژه های نیمه تمام به معضل اساسی آذربایجان شرقی بدل شده است، اظهار کرد: در جهان، علم مدیریت پروژه به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار گرفته اما در استان ما عدم توجه به این مهم، عامل طولانی شدن پروژه های عمرانی شده است
وی ادامه داد: قرارداد خط۲ مترو تبریز در سال ۸۰ به مبلغ ۵۵۰ میلیارد تومان منعقد شده ولی اجرای پروژه به قدری طولانی شد که امسال این رقم به ۲۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است!
خدابخش با اشاره به سند تدبیر توسعه استان گفت: قبل از آمدن به استان، در جریان این سند بودم، نخبگان اقتصادی و دانشگاهی ساعت ها روی این سند وقت صرف کرده اند و ما هم خودمان را ملزم به اجرای آن می دانیم، این سند بازنگری شده و ۴۱ هسته کلیدی آن به ۱۲ هسته کلیدی تبدیل شده چرا که هرچقدر هسته کلیدی کم تر باشد، علمی تر و اجرایی تر است.

مجید خدابخش


استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: مصادره اموال سرمایه گذارانی که در تبریز کبریت و حوله و ... تولید می کردند، عامل بدبینی و فرار بخش خصوصی شده و هنوز تبعاتش را می بینیم.
وی با اشاره به فرسودگی تجهیزات صنایع استان، گفت: مشکل صنایع استان، فرسودگی تجهیزات است که باعث افزایش هزینه ها و کیفیت پایین محصولات شده است.
وی افزود: اکثر واحدهای صنعتی استان قدیمی هستند و توان رقابت با محصولات جهانی ندارند؛ لذا ضرورت نوسازی تجهیزات به شدت احساس می شود.
خدابخش یادآور شد: در بازدید از کارخانه ای متوجه شدیم، تجهیزات کارخانه ۴۰ ساله است، پرسیدم شما در منزل شخصی خود، وسایل ۳۵ تا ۴۰ ساله را استفاده می کنید که الان انتظار دارید با این تجهیزات توان رقابت به رقبا را داشته باشید!
وی اولویت توسعه استان را توسعه واحدهای تولیدی موجود اعلام کرد و گفت: آغاز واحدهای جدید زمانبر است، تعیین تکلیف پروژه های قدیمی و نیمه تمام از دیگر اولویت های استان است
وی پایه توسعه را فرهنگ دانست و گفت: لذا اصولی چون خیرخواهی، تعامل، حمایت و ارجح دانستن منافع جمعی بر فردی باید در جامعه نهادینه شود.نقش رسانه ها نیز در فرهنگ سازی برای تحقق این اهداف بسیار پررنگ است.
وی با تاکید بر پیاده سازی طرح پنجره باز گفت: اگر می توانیم اشتغالزایی کنیم، باید فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم.
خدابخش یادآور شد: از توسعه شرکت های دانش بنیان و البته آی تی و فناوری های نوین برای اشتغالزایی حمایت می کنیم.
وی با اشاره به اشتغالزایی بخش آی تی گفت: اپلیکیشن هایی مانند اسنب و... فواید بسیاری دارند بطوریکه برای ۲۰۰ هزارنفر اشتغالزایی کرده اند اما با آن مقاومت می شود
وی گفت: ماه گذشته برای اسنپ ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بورس تهران قیمت گذاشتند درحالیکه دارایی فیزیکی آن صفر است، یعنی یک کسب و کار اینترنتی انقدر می تواند سودآور باشد.
وی گفت: به دنبال جذب و حمایت از صاحبان فکر و ایده های نوین هستیم، سرمایه گذاری در شرایط کنونی ریسک دارد و باید میزان سود و حمایت آنان را به حدی رسانیم که مایل به مشارکت شوند، برای توسعه استان چاره ای جز حمایت از سرمایه گذاران نداریم.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 858641
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.