مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌ شرقی معتقد است که با اجرای طرح روستا تعاون یک هزار و ۸۹۷ فرصت شغلی در استان به وجود می آید.
 منصور نیکخو در گفت وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با اشاره به طرح هزار تعاون در هزار روستا،اظهار کرد: به دنبال تاکیدات رهبر معظم انقلاب  جهت افزایش 25 درصدی سهم تعاونی ها، قانون اجرای سیاست های اصل 44 تنظیم شد که در فصل سوم این قانون برخی مزایا،تخفیفات و امتیازات بخش تعاون لحاظ شده است که تشکیل بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت بخش تعاون یکی از مصوبات این قانون است.
وی ادامه داد: باتوجه به این‌که یکی از اصلی ترین مشکل بخش تعاون، اخذ تسهیلات و سایر موارد بانکی بوده، تشکیل صندوق ضمانت بخش تعاون گامی موثر جهت مرتفع کردن این موضوع است.
وی بیان کرد: در راستای هدف گذاری کلان این قانون، در کنار قانون تاسیس و حمایت از شرکت های توسعه عمران شهرستان ها، طرح تشکیل هزار تعاون در هزار روستا با هدف ایجاد طرح های اقتصادی در قالب فعالیت های تولیدی و خدماتی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و کاهش مهاجرت از روستا ها،  پیشنهاد شده است.

نیک خو با بیان این‌که 8.5 درصد سهم کل کشور از هزار تعاون به آذربایجان شرقی اختصاص یافته است، عنوان کرد: سهم کل استان از هزار تعاون، 85 شرکت تعاونی است؛ در واقع در قالب این طرح ضمن این‌که 25 شرکت تعاونی جدید تشکیل یافته ، حدود 19 تعاونی غیرفعال فعال سازی شدند.
مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که در مجموع 45 طرح در سامانه کارا ثبت نام کرده و درخواست تسهیلات کردند، اضافه کرد:  در این تعاونی با یک هزار و 787 نفر اعضا، اشتغال یک هزار و 897 نفر پیش بینی شده است و در مجموع 166 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که بخشی مربوط به تسهیلات و بخش دیگری نیز درآمد های خود اعضا است.
وی ادامه داد: همچنین جهت اطلاع رسانی، فراخوانی به صورت کتبی ارائه شده  و جلسات متعددی برای متقاضیان تسهیلات نیز در این زمینه برگزار شده است.
وی با بیان اینکه در قالب طرح هزار تعاون در هزار روستا، هیچ گونه محدودیتی جهت فعالیت وجود ندارد، گفت: در قالب این طرح 146 روستا که پتانسیل اجرای طرح را داشته از طریق سازمان مدیریت برنامه ریزی استان شناسایی شده است.
نیک خو افزود: همچنین در کنار این موضوع، تعاونی های تامین نیاز تولید کنندگان نیز از جمله طرح های اولویت دار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.  در خصوص واحد هایی که به صورت خصوصی یا تعاونی فعالیت می کنند؛ تامین نیاز های صنف مربوطه در این طرح فراهم شده است که می توانند علاوه بر نوسازی ماشین آلات و تامین مواد اولیه خود به صورت متمرکز، امکان صادرات محصولات تولیدی را نیز فراهم کنند و ضمن اینکه یک گام موثر در راستای کاهش قیمت محصولات می باشد، می توانند از تخفیفات گمرکی حوزه تعاون بهره مند شوند.
مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی  با اشاره به این‌که در حال حاضر شش هزار شرکت تعاونی در استان ثبت شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد، چهار هزار و 700 واحد فعال و حدود یک هزار و 300 واحد غیر فعال است که اصلی ترین دلیل غیر فعال شدن رسیدن به هدف های پیش رو و عدم اجرایی طرح ها و استفاده نکردن از تسهیلات و اختلافات بین اعضا است 

وی در خصوص سهم تعاونی های استان در اقتصاد کشور گفت: متاسفانه آمار دقیقی در این خصوص اعلام نشده است ،چراکه حساب های منطقه ای به صورت دقیق مشخص نیست که سهم تولید ناخالصی در قالب بخش تعاونی و بخش خصوصی چه میزان می باشد؛ اما براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال 94 ، چهار درصد و در سال 95 سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور هشت تا نه درصد است که تعاونی های سهام عدالت تاثیر قابل توجهی در افزایش این سهم دارد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.