دکتر شهریار انوری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: عمل جراحی در برخی بیماری های مادرزادی قلب باید زیر یکسال انجام گیرد، تعیین زمان برعهده پزشک است و خانواده ها نباید سلیقه ای رفتار کنند.
وی ادامه داد: اگر در مدت زمان تعیین شده مداخله های لازم پزشکی انجام نگیرد متاسفانه برای بیماری که به سادگی قابل درمان است، نمی توان کاری کرد.
فلوشیپ جراحی قلب کودکان با بیان اینکه 80 درصد بیماری های مادرزادی قلب به سادگی قابل درمان است، تاکید کرد: در 10 سال اخیر امکانات برای عمل جراحی قلب کودکان در کشور بسیار پیشرفت کرده است.
وی گفت: بیماری های مادرزادی قلب در نیم تا 1 درصد از حاملگی ها رخ می دهد و میزان کمی از این نوزادان زنده به دنیا می آیند.
دکتر انوری اظهار کرد: در برخی از کشورهای دنیا در زمان بارداری سونوگرافی و اکو جنین انجام می شود تا بیماری مادرزادی قلب برسی شود و در برخی از کشورها نیز این بررسی ها اجباری و جزو مراقبت های بارداری است.
وی گفت: 'سندروم داون'، ازدواج های فامیلی، وجود بیماری ژنتیک قلب در خانواده و مصرف برخی مواد سمی از جمله عواملی است که موجب افزایش این بیماری می شود.
فوق تخصص جراحی قلب با بیان اینکه درمان بیماری مادرزادی به صورت جنینی در جهان در مراحل ابتدایی است، ادامه داد: بعد از به دنیا آمدن نوزاد بر اساس شدت بیماری نوع درمان متفاوت است، درمان برخی بسیار ساده بوده و نیاز به مداخله ندارد.
وی با تاکید بر اینکه باید سطح آگاهی عموم مردم در این خصوص افزایش یابد، گفت: در برخی موارد شاهد این هستیم که خانواده ها فرزندان خود را در سنین 3 یا 4 سالگی به پزشک ارجاع می دهند که از سن جراحی گذشته و نمی توان کاری کرد.
فلوشیپ جراحی قلب کودکان افزود: بیماری های مادرزادی قلب به 2 دسته، همراه با کبودی (سیانوتیک) و بدون کبودی (غیرسیانوتیک) تقسیم می شوند.
وی ادامه داد: در بیماری هایی که همراه با کبودی است اقدامات درمانی ضروری بوده و تیم درمان بلافاصله در زمان تولد نوزاد متوجه بیماری می شوند.
وی اظهار کرد: در بیماری هایی که بدون کبودی است خانواده ها دیر متوجه بیماری فرزند خود می شوند.
دکتر انوری، علائمی را که خانواده ها باید به آن توجه کنند، ضربان قلب بالا (تاکی کاردی) و دیسترس تنفسی ( زجر تنفسی) عنوان کرد و گفت: برخی والدین که توجه بیشتری به حالات فرزند خود دارند متوجه صداهای اضافی از قلب نوزاد می شوند که این مهم ترین علامت برای تشخیص بیماری است.
وی با اشاره به اینکه بیمارستان شهید مدنی تبریز قطب پزشکی شمالغرب کشور است، گفت: خوشبختانه امکانات درمانی در این استان فراهم است و اعمال جراحی قلب کودکان در این بیمارستان انجام می شود.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.