آیت الله محمدتقی پورمحمدی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در طول تاریخ تبریز و آذربایجان مهد پرورش و ظهور علما و اساتید به نام حوزه های علمیه در جهان تشیع بوده است، اما متاسفانه طی سال های اخیر این جایگاه به تدریج از دست رفته و امروز شاهد کاستی های عدیده در این زمینه هستیم.
وی با بیان اینکه وضعیت کنونی حوزه های علمیه استان با گذشته های تاریخی و درخشان قابل مقایسه نیست، افزود: زمانی که خود ما در تبریز وارد حوزه های علمیه شدیم افزون بر 30 استاد تمام و مجتهد اعلم در حوزه های شهر تدریس می کردند، اما اکنون از چنین شرایطی دور افتاده و خبری از آن دوران طلائی نیست.
پورمحمدی ادامه داد: استادان و علمای به نام آن روزگارها که در حدود 40 تا 45 سال قبل در آذربایجان تدریس کرده و نسبت به آموزش و تربیت طلاب می پرداختند، به تدریج مهاجرت کرده و یا به دلیل کهولت سن به دیار باقی شتافتند.
وی اضافه کرد: متاسفانه جای خالی این اساتید هرگز پر نشد.
پورمحمدی با بیان اینکه امروز در عرصه دروس فقهی و اسلامی تمرکز در شهر قم است، گفت: متاسفانه برخلاف سال های گذشته دیگر خبری از رونق حوزه های علمیه استانی نیست و اغلب استادان و عالمان دینی در قم متمرکز شده اند و حتی حوزه های علمیه تهران و اصفهان نیز دچار رکود هستند.
وی ادامه داد: اما جایگاه تبریز در علوم دینی به مراتب بسیار فراتر از سایر شهرهای کشور است اما اکنون تنها یک مورد درس خارج فقه در تبریز برگزار می شود، در حالی که در اصفهان بیش از 20 مورد از این درس تدریس می شود.
امام جمعه مراغه با اشاره به برخی اقدامات در جهت رونق بخشی به حوزه علمیه آذربایجان، گفت: به همت و با تلاش های بی دریغ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز اخیرا اقدامات و برنامه هایی به انجام رسیده که امیدواریم با این فعالیت ها شاهد رونق دوباره و احیای جایگاه حوزه های علمیه منطقه و تبریز باشیم.
به گزارش ایرنا، هم اکنون تعداد 21 مدرسه علمیه در آذربایجان شرقی مشغول تربیت طلاب است که در آنها بالغ بر سه هزار طلبه در این مدارس مشغول تحصیل می باشند.
تعداد 90 استاد کار تربیت این طلاب را بر عهده دارند.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی** انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.