عضو هیئت علمی گروه آب و هواشناسی دانشگاه تبریز با اشاره به این‌که 35 درصد محصولات کشاورزی شامل ضایعات می‌شود، گفت: به عنوان مثال با دور ریختن یک بشقاب برنج، حدود 750 لیتر آب مصرف می‌شود!.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محمد مسافری در نشست تخصصی آینده نگاری آب با رویکرد سلامت، با بیان این‌که بحث سلامت متاثر از عوامل مختلف بوده و وزارت بهداشت تنها مسئول سلامت کشور نیست، اظهار کرد: تصمیمات قانون گذاران کشور در بحث سلامت جامعه موثر است و هر تصمیم و سیاست گذاری باید با در نظر گرفتن سلامت جامعه باشد.
وی با اشاره به روند نزولی تغییرات آبی در کشور، گفت: در حال حاضر کشور دارای حدود 100 میلیارد متر مکعب آب شیرین بوده و این در حالی است که نیاز به آب شرب در کشور حدود هشت میلیارد متر مکعب برآورد شده که اگر به طور صحیح مدیریت کنیم بحران کم آبی در کشور حل می‌شود.

مسافری افزود: میزان مصرف آب در کشور به دلیل عدم مدیریت میزان مصارف و تقاضا، افزایش یافته که حفر چاه و ایجاد سد نیز هم سو با این تقاضاها بی تاثیر نبوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با شوری منابع آبی در کشور مواجه هستیم، افزود: زمانی که محیط زیست منطقه‌ای تغییر می‌کند، جمعیت آن مناطق دچار آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و نگرانی‌های ناشی از مهاجرت و بیماری‌های مختلف می‌شوند.

مسافری با بیان اینکه از سال 55 تا 90 روند جمعیتی کشور افزایش یافته است، اظهار کرد: میزان رشد جمعیت در آذربایجان شرقی از 5.11 درصد به 14.9 درصد رسیده است که براساس این آمار منطقه شمال غرب کشور با کاهش سهم جمعیتی مواجه بوده است.

وی با تاکید بر این‌که در حوضه‌ی دریاچه‌ی ارومیه افزایش جمعیت عامل اصلی بحران کم آبی نیست، گفت: نحوه‌ی صحیح مدیریت آب، جهت کنترل بحران آبی در کشور از اهمیت حائز برخوردار است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در آینده مدیریت آب را به صورت صحیح اجرا کنیم، باید آموزش‌های کافی به مردم ارائه شود.

استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز در این نشست، با بیان این‌که 97 درصد آب های کره ی زمین در دریاها و اقیانوس ها و دو درصد در یخچال ها ذخیره شده است، اظهار کرد: تنها یک درصد آب شیرین زمین در اختیار انسان ها قرار گرفته است و با توجه به میزان محدود آب، روز به روز با افزایش جمعیت، با مشکلات کم آبی مواجه شده ایم.

«منوچهر فرج‌زاده» با اشاره به این‌که طی 70 سال گذشته با سه برابر شدن جمعیت جهان، مصرف آب شش برابر شده است، افزود: با افزایش جمعیت میزان تقاضا برای افزایش مصرف آب بالا رفته است، با توجه اینکه در کشوری خشک زندگی می‌کنیم باید بپذیریم که طی سال‌ها با تغییر اقلیمی، میزان بارندگی کاهش یافته و حدود 70 درصد بارش‌ها را با تبخیر از دست داده‌ایم و تنها 30 درصد بارش‌ها را در اختیار داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر با روند کاهش بارش و افزایش تبخیر، سرانه‌ی آبی ایران 1600متر مکعب برآورد شده است که این مقدار در سال 1420 به کم تر از 1200 متر مکعب خواهد رسید که در آن موقع مشکلات آبی را به صورت عینی خواهیم دید.

وی با بیان این‌که در آذربایجان شرقی حدود 24 درصد آب به دلیل مشکلات آب رسانی تلف می‌شود، گفت: متاسفانه در شبکه‌های آب رسانی با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم که باید با انجام اقداماتی از تلفات شبکه‌های آب رسانی جلوگیری کنیم.

عضو هیئت علمی گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست، با بیان این‌که تغییر اقلیم، وضعیت سلامت جامعه را دچار بحران می کند، اظهار کرد: با توجه به اینکه زیر ساخت های مقابله با پدیده ی تغییر اقلیم محدود است، به همین دلیل برای مقابله با این بحران باید دسترسی به خدمات سلامت، امکانات رفاهی و منابع آبی توسعه یابد.

«رضا دهقان‌زاده ریحانی» با اشاره به این‌که ایران در بحران فیزیکی آب قرار گرفته است، افزود: با توجه به امکانات و منابع آبی محدود، در آینده برای تامین آب با مشکل مواجه می‌شویم و با وقوع پدیده‌ی خشکسالی کشاورزی، بوته‌زارهای طبیعی نابود و شهرها زیر خاک دفن می‌شوند.

وی با اشاره به خشکی دریاچه بزرگ آرال، گفت: دریاچه‌ی آرال با عظمت خود از بین رفت و اکنون برای احیای آن به 100 میلیارد متر مکعب آب نیاز است که هیچ موقع تحقق چنین اقدامی امکان پذیر نیست. با خشکی این دریاچه، سالانه 1.5 میلیون تن ریزگردها و ذرات نمکی از سطح آن به مناطق انتشار می‌یابد و بیماری‌هایی از جمله بیماری‌های تنفسی، اختلات ریوی، کم خونی مادران و ... رخ داد.

وی ادامه داد: برای احیای دریاچه ارومیه باید سبک کشاورزی از روش سنتی به مدرن تبدیل شود و سطح مدیریت صحیح قانون گذاری، نیروی خدمات بهداشتی را ارتقا دهیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.