استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که «تبریز 2018» فرصت خوبی برای تبریز، استان و کشور بوده تا داشته‌های ارزشمند تبریز را بتوانیم معرفی کنیم، گفت: در حال حاضر فضا برای استقبال و پذیرایی از گردشگران و سرمایه‌گذارانی که آماده سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری هستند، مناسب است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، مجید خدابخش در برنامه زنده تلویزیونی شبکه اول سراسری در ویژه برنامه تبریز 2018، با بیان این‌که سازمان کنفرانس اسلامی متشکل از 57 کشور بوده و هرسال یکی از شهرهای کشورهای اسلامی را به‌عنوان مرکز گردشگری انتخاب می‌کند، اظهار کرد: تبریز به‌ عنوان پایتخت گردشگری انتخاب‌ شده و این فرصت خوبی است تا از گردشگران داخلی و بین‌المللی دعوت کنیم تا از آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی و میراث معنوی بهره‌مند شوند.
وی در خصوص زیرساخت‌های بحث گردشگری افزود: خوشبختانه نزدیک 8 هزار تخت هتل داریم و به مناسبت تبریز 2018 نیز مجوز  5 هتل پنج ستاره اخذ شده که تسهیلات بسیار خوبی هم دارند.
وی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی با 21 شهرستان و همچنین منطقه آزاد تجاری ارس که در طول مرز با جمهوری آذربایجان نقاط رفت‌وآمد متعدد دارد، به‌طور منفصل توسعه پیداکرده است.
خدابخش تأکید کرد: منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس یکی از مناطق آزاد موفق در حوزه صنعت کشور بوده و 270 کارخانه تولیدی در منطقه آزاد ارس وجود دارد که بعضاً صد درصد محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.
وی در ادامه بابیان این‌که ویزای بین ایران و کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان حذف‌ شده است، بیان کرد: در نشستی که با تورگردانان ایران داشتیم، اعلام کردند از اردیبهشت گردشگرانی که بخواهند به ایران سفر کنند از طریق اینترنت می‌توانند درخواست ویزا کنند و ویزای اینترنتی برایشان صادر می شود.
استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تبریز به دلیل داشته‌هایش به‌عنوان شهر گردشگری انتخاب‌شده و به شهر اولین‌ها شهرت دارد، اولین‌هایی که عمدتاً در حوزه فرهنگی بوده برای مثال 200 سال قبل اولین چاپ خانه ایران وارد تبریز شده و شهر سه علامه و دو شهید محراب است.
وی ادامه داد: به لحاظ وضعیت صنعت فرش نیز تبریز به‌عنوان پایتخت جهانی فرش انتخاب‌شده و آثار بی‌نظیر و بی‌بدیلی را در آن خلق می‌کنند و در حال حاضر از رونق خوبی برخوردار بوده و همچنین در کنار تبریز شهر سردرود را داریم که به‌عنوان شهر جهانی تابلو فرش انتخاب‌ شده و نرخ بیکاری در آن صفر است، حتی به شهرستان‌های دیگر سفارش کار می‌دهند.
خدابخش اضافه کرد:  برخی از ظرفیت‌های گردشگری استان میراث تاریخی بوده که برای نمونه قلعه بابک در کلیبر، کلیسای سنت استپانوس در جلفا، منطقه آزد ارس، دانشگاه ربع رشیدی باسابقه 700 سال قبل وجود دارد.
وی ادامه داد: دانشگاه ربع رشیدی 700 سال قبل با 6 هزار دانشجو فعال بوده و به هفت زبان زنده دنیا در آن تدریس می‌شد و در حال حاضر تلاش بر احیای آن داریم.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در بحث ساخت هتل ها و رستوران ها بخش خصوصی و سرمایه گذاری باید قدم در عرصه بگذارند، ادامه داد: یکی دیگر از مسائل گردشگری بوم گردی است برای مثال در کنار کندوان روستاهایی داریم که  آماده بوم گردی هستند و تسهیلات ارزان‌قیمت ارایه می شود تا خانه‌ها به شکل سنتی به محل اسکان گردشگران تبدیل شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.