مرتضی آبدار روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: این آثار در جریان نشست کمیته تخصصی ثبت و حریم میراث طبیعی سازمان میراث فرهنگی با حضور فرهاد نظری، مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی به ثبت ملی رسید که برای آذربایجان شرقی کارنامه ای موفق در حوزه ثبت آثارهای ملی به شمار می رود.
وی اظهار کرد: ثبت این آثار طبیعی در راستای حفظ گونه های ارزشمند طبیعی پس از تائید شورای ثبت استان انجام شد و پرونده های مربوطه در نشست کمیته تخصصی ثبت و حریم میراث طبیعی سازمان میراث فرهنگی بررسی و در نهایت 6 پرونده پیشنهادی شامل درختان کهنسال استان ثبت و در فهرست آثار ملی قرار گرفت.
آبدار افزود: بر این اساس 'درخت کهنسال روستای مقیاس'، 'مجموعه درختان کهنسال و چشمه کنار این درختان واقع در روستای خسروکندی' شهرستان کلیبر، 'درخت کهنسال روستای کوانق'، 'مجموعه درختان کهنسال و چشمه کنار این درختان واقع در روستای طوعلی سفلی' در شهرستان خداآفرین، 'درخت کهنسال گردو روستای اندریان' از توابع شهرستان ورزقان و 'درخت کهنسال نعلبند' واقع در دروازه شهر مراغه آثاری هستند که در فهرست آثار طبیعی ثبت شده ملی قرار گرفتند.
آبدار ادامه داد: قرار گرفتن این آثار طبیعی در فهرست میراث ملی تأثیر بسزایی در معرفی این آثار به عنوان بخشی از جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی خواهد داشت.
وی تسریع در ارایه پرونده های مربوط به آثار مختلف تاریخی در حوزه های صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی را جزو اهداف اولویت دار استان در جهت برنامه های رویداد تبریز 2018 بیان کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: تاکنون افزون بر یکهزار و 800 اثر تاریخی ملموس و غیرملموس از این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
آبدار با اشاره به ثبت تعداد 12 اثر ناملموس آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی طی هفته گذشته، گفت: در این فهرست علاوه بر ساز قوپوز، داستان عاشیقی 'عاشیق غریب و صنم'، مهارت ساخت ساز 'قوپوز' تبریز، مهارت سنتی 'منبت چوب تبریز'، مهارت سنتی 'آهنگری بازار تبریز'، مهارت فنون سنتی ' چاقوسازی بناب'، تبریز ' خاستگاه خط نستعلیق'، رسم چهارشنبه خاتون 'چهارشنبه ننه ' در روستای آق منار شهرستان ملکان، مهارت پخت نان محلی 'کوکه' در شهرستان خامنه، مهارت پخت 'فطیر سنتی' بستان آباد، مهارت سنتی پخت 'آش قوروت قیله' ارس (جلفا)، مهارت تهیه 'کفش سنتی و دست دوز' تبریز و آشیق سلجوق شهبازی نیز ثبت ملی شدند.
وی ادامه داد: آذربایجان به واسطه تاریخ و فرهنگ اصیل خود علاوه بر بناهای ثبت شده تاریخی خود، همواره از طریق توانمندی های هنرمندان و ادیبان خود در کشور شهرتی بی بدیل داشته و نقش موثری را در ذخیره گنجینه های فرهنگی ایران ایفا کرده است.
آذربایجان شرقی با 3/9 میلیون نفر جمعیت از نظر ظرفیت های گردشگری در زمره پنج استان نخست کشور قرار دارد.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی **انتشاردهنده: عزیزی راد
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.