رییس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز با اشاره به فعالیت‌های انجام شده جهت تحریف هویت تاریخی آذری‌ها، گفت: اینان هدفشان تجزیه فرهنگی ایران است!
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، رجب ایزدی در «چهارمین نشست تخصصی آذری‌های مسلمان و رسالت وحدت بخش آنان در عصر حاضر» با اشاره به تحریفات و جعل‌هایی که در تاریخ آذری‌ها اعمال شده است، اظهار کرد: این موضوع که " آذری‌ها در ابتدا یک ملت واحدی بوده و کشوری مستقل داشتند و توطئه‌ی ایران و روس جدایشان کرده" یک تحریف تاریخی است!
 
ایزدی اضافه کرد: در 19 ژانویه آذری‌ها پا در میدان گذارده و اعلام کردند که به دنبال پیشینه اسلامی و شیعه خود بوده و همچنان مسلمان و علاقه‌مند به عصت و طهارت هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه در رابطه با استقلال جمهوری آذربایجان هیچ حرفی نداشته و همواره کمک‌شان خواهیم کرد، افزود: در بدترین شرایط نیز بهترین روابط را با جهموری آذربایجان در عالی‌ترین سطوح داشته‌ایم. اما انتظار داریم که در جمهوری آذربایجان به علایق مردم مسلمان توجه کند و اینگونه نباشد که مردم مسلمان آذربایجان در برگزاری مراسم‌های مذهبی و یا ابراز علاقه نسبت به ایران که کشوری شیعه‌نشین است، سرکوب شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه باید به علایق آذری‌های مسلمان در جمهوری آذربایجان احترام بگذارند، افزود: ما جدا شدن 17 شهر خود را پذیرفته‌ایم! و با این‌که آنجا جزو کشور ایران نیست اما بخشی از فرهنگ و ادامه فرهنگ و تمدن ایران در آنجا قرار دارد و آذربایجان یکی از خاستگاه‌های اصلی فرهنگ و تمدن ایران است.
 
وی با اشاره به تلاش برخی قدرت‌ها جهت مقابله با انقلاب اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: دشمن تاکنون چندین پروژه‌ی مهم جهت شکست انقلاب اسلامی ایران انجام داده است که یکی از این پروژه‌ها که بدان چشم دوخته، فتنه‌ی قومی است.
 
وی با اشاره به دلایل تلاش‌های دشمن جهت تجزیه‌ی فرهنگی ایران اسلامی، افزود: استراتژی دشمن فعالیت فرهنگی است، چرا که فعالیت فرهنگی حساسیت‌زا نبوده و کم هزینه، تدریجی و بنیادی است.   
رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت بحث وحدت و با بیان این‌که امروز اسلام همانند چشمه‌ای ناب جریان یافته است، اظهار کرد: شاهد شکست تفکرات انحرافی و جریاناتی که می‌خواهند اسلام ناب را از مسیر اصلی خود منحرف کنند هستیم و اسلام ناب محمدی هر روز پر رونق‌تر می‌شود.
 
عزیز جوانپور یادآور شد: تلاش‌های بسیاری می‌کنند تا حرکت اسلام را منحرف کنند، اما این حرکت با قدرت ادامه دارد و امروز بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی حرکت هایی که در دنیا به وجود آمده امید است که مایه‌ی خیر و برکت شود و ما نیز بتوانیم در تقویت وحدت بین مسلمانان و همچنین آذری‌های مسلمان موفق عمل کنیم.
 
در پایان سخنرانی‌ها، هیئت داوران این نشست تخصصی در جایگاه مستقر شده و مقالات منتخب تحت عناوین "تبلور هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی در شعر خاقانی توسط دکتر پاشایی، واکاوی هویت اسلامی مردم آذربایجان و نقش آن در مناسبات بین‌المللی توسط دکتر جمال‌پور، عوامل همگرایی و واگرایی در روابط ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان توسط جواد علی‌پور و حاج زین العابدین تقی اف توسط دکتر حسینی" ارائه شد.
 
«چهارمین نشست تخصصی آذری‌های مسلمان و رسالت وحدت بخش آنان در عصر حاضر»  به مناسبت 19 ژانویه روز "آذری‌های مسلمان" از ساعت 9 تا 12 روز 26 دی ماه در سالن شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.