رضا حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 215 طرح و فرصت سرمایه گذاری استان در قالب فرمت های یونیدو (سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل) معرفی شده که از این تعداد 61 طرح مربوط به صنعت، معدن و تجارت، 49 طرح در دانش بنیان، 32 طرح در صنایع تبدیلی کشاوزی، 31 طرح زیربنایی و 42 طرح در زمینه صنایع گردشگری است.
وی ادامه داد: هر سرمایه گذاری که بخواهد از ظرفیت ها، مشوق ها و اطلاعات استان مطلع شود به 5 زبان زنده دنیا اطلاعات در اختیار آنان قرار می گیرد.
وی افزود: مشوق ها و مزیت های استان در تارنمای این اداره کل بارگذاری شده و به راحتی قابل دسترسی بوده و بسته های سرمایه گذاری نیز به همه دفاتر داخلی و خارجی نمایندگی های جمهوری اسلامی و اتاق های بازرگانی ارسال شده است.
رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در صورت آماده شدن ماده 8 یونیدو طی 3 هفته آینده به ارزش 1.2 میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری را اخذ کنیم.
حسینی با اشاره به نیروگاه های در دست اقدام در استان ادامه داد: هم اکنون 9 نیروگاه بادی یا در مرحله شروع عملیات یا در حال احداث است که از این تعداد 8 نیروگاه با 295 مگاوات توسط سرمایه گذار خارجی و یک نیروگاه با 50 مگا وات ظرفیت از سوی سرمایه گذار داخلی اجرا می شود و برای 3 نیروگاه به ارزش 127 میلیون دلار سرمایه گذاری نیز مجوز صادر شده است.
وی گفت: همچنین 15 نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری خارجی به ارزش 600 میلیون دلار و 4 نیروگاه سیکل ترکیبی نیز با 1.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری که یکی از آن ها از سوی سرمایه گذار خارجی و 3 نیروگاه نیز با سرمایه گذار داخلی در آذربایجان شرقی اجرا می شود.
نایب رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: 54 نیروگاه مولد با مقیاس کوچک با ظرفیت 693 مگاوات نیز در استان سرمایه گذاری می شود که مجوز سرمایه گذاری برای 6 نیروگاه با سرمایه گذاری بیش از 79 میلیون دلار اخذ شده است.
حسینی، عدم امکان انتقال برق تا درب واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی، عدم تعریف معافیت ها و مشوق های منطقه ای، ملی و استانی، وجود کانون‌های متعدد تصمیم گیری در سرمایه گذاری و عدم استفاده موثر از پنجره واحد سرمایه گذاری را از جمله چالش‌های موجود بر سر راه سرمایه گذاری در استان اعلام کرد.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای 2 طرح پتروشیمی میانه با 1.5 میلیارد دلار و پتروشیمی ورزقان با 1.3 میلیارد دلار در حوزه فایناس استان گفت: مجوزهای محلی پتروشیمی میانه اخذ شده و در طرح ورزقان نیز آب و گاز فراهم بوده و قرار است مطالعات زیست محیطی آن مطالعه شود.
نایب رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه نرخ ارز بیشترین ریسک و چالش برای سرمایه گذاری است، بالا بودن رتبه کشور در محیط کسب و کار و عدم وجود مطالعات مالی، فنی و زیست محیطی را از دیگر چالش‌های سرمایه گذاری در استان اعلام کرد.
وی گفت: برای بهبود رتبه فضای کسب و کار استان، سامانه‌های صدور مجوز به نام های 'نما'، 'سام'، 'یاور' و 'دادور' راه اندازی شده و پنجره واحد سرمایه گذاری در معدن ایجاد شده و در سایر حوزه ها نیز ایجاد می شود.
آذربایجان شرقی با بیش از 3 میلیون نفر جمعیت از ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی در حوزه های مختلف سرمایه گذاری از جمله صنعت، معدن، کشاورزی، نیرو و پتروشیمی برخوردار است.
خبرنگار: بابایی**انتشار: عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.