اکبر فتحی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، اعتبار ابلاغی سال جاری مکانیزاسیون کشاورزی استان در قالب خط 5 را 967 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون تقاضای 1350 میلیارد ریال تسهیلات از این استان به بانک کشاورزی برای جذب معرفی شده است.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی در قالب 5 خط اعتباری از سال 1392 آغاز شد، گفت: در سال نخست و در قالب خط یک، اعتبار ابلاغ شده استان 340 میلیارد ریال بود که 292 میلیارد ریال معادل 86 درصد جذب شد.
فتحی ادامه داد: در سال 1393 و در قالب خط دوم، 395 میلیارد ریال اعتبار به استان ابلاغ و 424 میلیارد ریال جذب شد.
وی اعتبار ابلاغی خط سوم مکانیزاسیون کشاورزی برای سال 1394 را 483 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در آن سال 516 میلیارد ریال معادل 1.07 برابر اعتبار ابلاغی جذب شد.
فتحی با اشاره به اینکه در سال 1395 و در قالب خط چهارم اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی 593 میلیارد ریال برای استان ابلاغ شد، گفت: میزان جذب 687 میلیارد ریال معادل 1.16 برابر بود.
وی با اشاره به اینکه تا کنون 50 هزار میلیارد ریال در قالب 5 خط برای بخش مکانیزاسیون کشاورزی کشور تخصیص یافته است، گفت: مجموع اعتبار ابلاغی استان در این 5 سال 2 هزار و 778 میلیارد ریال و میزان جذب تا زمان حاضر 2 هزار و 205 میلیارد ریال است.
وی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی در زمینه جذب اعتبارات مکانیزاسیون کشور در 4 سال گذشته رتبه های نخست تا سوم را داشته است.
به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی فرسودگی ماشین‌آلات، کندی در عملیات کشاورزی، وارد شدن خسارت به کشاورزان در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصولات و افزایش ضایعات کشاورزی است و در ابتدای دولت یازدهم و در نیمه اول سال ۱۳۹۳ بیشتر کارخانجات تولیدکننده تجهیزات کشاورزی دچار رکود بودند.
پس از استقرار دولت یازدهم ستادی در وزارت جهادکشاورزی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی با هدف توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تشکیل و پرداخت تسهیلات در قالب خطوط اعتباری آغاز شد.
نرخ سود این تسهیلات ۱۸ درصد است که بر اساس آن ۲۰ درصد آورده توسط کشاورز تامین و بقیه به صورت تسهیلات پرداخت می شود.
ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان آذربایجان شرقی با استفاده از این خطوط اعتباری از 1.54 به 1.73 اسب بخار رسیده است.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار: رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.