بهرام صمدی راد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: طی این مدت 68 مورد فوتی به علت سوء مصرف انواع مواد مخدر توسط پزشکی قانونی به ثبت رسیده که از این تعداد، سه نفر را بانوان شامل می شود.
وی با بیان اینکه طی پنج سال اخیر آمار مربوط به فوت شدگان فوق روند متعادل و رو به کاهش داشته است، اظهار کرد: در این سال ها تنها در سال 1395 افزایش چشمگیر در آمارها را شاهد بودیم.
صمدی راد افزود: طی سال گذشته 145 نفر از مصرف کنندگان مواد مخدر در آذربایجان شرقی جان خود را از دست داده بودند که هشت نفر آنها زن بودند و بر اساس آمارهای کلی، این استان در رتبه ششم کشوری قرار داشت.
وی با تاکید بر نقش رسانه ها و تلاش نهادهای فرهنگی و اجتماعی مسئول در حوزه مواد مخدر، اظهار کرد: بدون تردید در سایه این تلاش ها شاهد کاهش آمارهای فوت شدگان ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در استان هستیم، اما باید توجه داشت که فوت یک نفر در این زمینه نیز برای شهر و استان ما زیاد است و باید تلاش ها و کوشش های مربوطه بیش از پیش باشد.
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تصادفات رانندگی یکی از مهمترین عوامل کشته شدگان این استان در حوزه پزشکی قانونی است، گفت: تنها مرجع رسمی اعلام آمار در این حوزه پزشکی قانونی است و سایر نهادها و ارگان ها باید آمارهای خود را از این مجموعه دریافت و نسبت به اطلاع رسانی اقدام کنند.
صمدی راد افزود: در 9 ماهه امسال تعداد 538 نفر شامل 110 نفر زن و 428 نفر مرد به علت تصادفات رانندگی در جاده های شهری و برون شهری استان جان خود را از دست داده اند که این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از یک درصد کاهش نشان می دهد.
به گفته وی، 57 درصد از فوت شدگان حوادث رانندگی برون شهری و 21 درصد نیز در حوادث درون شهری جان خود را از دست داده و بقیه نیز سایر موارد از جمله جاده های فرعی و روستائی را شامل می شود.
صمدی راد، مجموع فوت شدگان حوادث رانندگی آذربایجان شرقی در سال گذشته را 665 نفر اعلام و اظهار کرد: رتبه استان به ازای هر یکصد هزار جمعیت در سطح کشور، 17 و به لحاظ فراوانی رتبه 28 است که این وضعیت از سال 1387 به دلیل برخی اقدامات پیشگیرانه و تبلیغات وسیع سیر نزولی به خود گرفته است.
وی اضافه کرد: شهر تبریز با 74 فوت شده در حوزه حوادث رانندگی درون شهری با 56 درصد مجموع کشته شدگان استان بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده و شهرهای مراغه، میانه و بناب در رده های بعدی قرار دارند.
صمدی راد با بیان اینکه در حوزه تصادفات برون شهری منجر به فوت نیز شهرستان مرند با 14 درصد در صدر قرار دارد، گفت: شهرستان تبریز نیز با 13 درصد در رتبه دوم این فراوانی جای گرفته است.
وی اضافه کرد: طبق آمارهای موجود 48 درصد فوت شدگان تصادفات رانندگی در استان در محل حادثه جان خود را از دست داده و 46 درصد نیز در بیمارستان ها فوت شده اند.
صمدی راد گفت: از مجموع فوت شدگان حوادث رانندگی در آذربایجان شرقی، 41 درصد را رانندگان وسائط نقلیه، 37 درصد را سرنشینیان و 22 درصد را عابران پیاده شامل می شود.
مدیرکل پزشکی قانونی استان، تعداد معاینات بالینی انجام شده در بخش معاینات طی 9 ماهه سالجاری را 75 هزار و 671 فقره اعلام کرد که از این تعداد 22 هزار و 32 نفر زن و 53 هزار و 639 نفر مرد بودند.
صمدی راد، مجموع اجساد ارجاعی به ادارات پزشکی قانونی استان در این مدت را دو هزار و 26 نفر اعلام کرد که از این تعداد 446 نفر زن و یکهزار و 580 نفر مرد بودند.
به گفته وی در 9 ماهه امسال 13 هزار و 22 نفر به دلیل مصدومیت ناشی از تصادفات رانندگی به پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که از این تعداد سه هزار و 471 نفر زن و 9 هزار و 551 نفر مرد بودند که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش سه درصدی نشان می دهد.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.