به گزارش ایرنا، حدود یک سال قبل بود که وزیر نفت در سفری به آذربایجان شرقی از برنامه این وزارتخانه برای اتمام خط نیمه تمام تیلن غرب کشور و امتداد آن تا مجتمع پتروشیمی تبریز خبر داد.
کمتر از سه ماه از این اتفاق نگذشته بود که اسماعیل جبارزاده، استاندار وقت آذربایجان شرقی در دیداری دوباره با وزیر نفت با دادن خبر آماده بودن لوله های مورد نیاز تکمیل خط اتیلن غرب کشور تا مجتمع پتروشیمی تبریز، زنگنه را غافلگیر کرد.
جدیت و پیگیری های استاندار آذربایجان شرقی در این موضوع باعث شد که امروز بعد از گذشت 15 سال از آغاز زمین زدن کلنگ خط اتیلن غرب کشور با رویکرد امتداد آن تا تبریز، مردم این خطه شاهد آغاز لوله گذاری این طرح زیربنایی و راهبردی صنعت نفت باشند.
ساخت خط لوله اتیلن غرب با مصوبه هیئت وزیران در سال 1381 با هدف توسعه صنعتی غرب کشور آغاز و مقرر شد این خط از مبدا عسلویه تا آذربایجان شرقی امتداد یابد.
طبق برنامه ریزی های انجام شده،پتروشیمی کاویان، اتان دریافتی از پارس جنوبی را به اتیلن تبدیل و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می کند که این اتیلن خوراک 12 مجتمع پتروشیمی سر راه را تامین خواهد کرد.
خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمع های پتروشیمی واقع در استانهای خوزستان، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام و همدان را تامین می کند.

** هزینه یک هزار و 467 میلیارد ریالی اجرای طرح
مدیرعامل شرکت پتروشیمی تبریز در این خصوص به ایرنا گفت: خط اتیلن از میاندوآب به تبریز برای انتقال سالانه 200 هزار تن اتیلن با لوله گذاری 10 اینچی بطول 154 کیلومتر با یک هزار و 467 میلیارد ریال اعتبار در مدت یکسال در سه فاز اجرا و به بهره برداری خواهد رسید.
سیاوش درفشی افزود: این طرح در افزایش ظرفیت تولیدی با ایجاد طرح های توسعه ای، افزایش تنوع محصولات برای رقابت در بازارهای مصرف، ایجاد ارزش افزوده با بهبود فرآیندهای تولیدی و سود آوری تأثیر به سزائی خواهد داشت .
وی ادامه داد: اجرای خط لوله اتیلن از میاندوآب تا تبریز سبب ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و بهره برداری کامل از ظرفیت تولیدی شرکت خواهد بود.
حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم، نمایندۀ ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در مراسم آغاز عملیات لوله گذاری این طرح با قدردانی از زحمات استاندار سابق آذربایجان شرقی و وزیر نفت در خصوص انتقال این خط به تبریز اظهار کرد: اجرای این طرح علاوه بر افزایش تولید و سود آوری، برای ایجاد شغل در منطقه تأثیر گزار خواهد بود.
مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز آمادگی خود را برای پیگیری و هماهنگی های لازم جهت پیشبرد اجرای فاز دوم این پروژه از بناب به تبریز اعلام کرد و اثرات مثبت اجرای این طرح را در درآمدزائی برای منطقه برشمرد.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آئین گفت: شرکت های پتروشیمی و پالایش نفت تبریز از موفق ترین شرکت ها در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی است.
مجید خدابخش افزود: با بهبود مدیریت شاهد افزایش سودآوری در این شرکت ها هستیم و اجرای برنامه های توسعه ای در دستور کار این دو شرکت قرار دارد.
وی ادامه داد: در سال های گذشته شرکت پتروشیمی تبریز زیان ده بود که اکنون توانسته با مدیریت صحیح به سودآوری دست یابد.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: باید تلاش شود عملیات لوله گذاری خط اتیلن غرب به تبریز در کمتر از یکسال به اتمام برسد تا شاهد اشتغال زایی و ارزش افزوده باشیم.
به گزارش ایرنا، همزمان با آغاز این عملیات، نخستین مرکز گمرک پتروشیمی کشور در تبریز آغاز بکار کرد.
با استقرار این مرکز گمرکی روزانه افزون بر یک هزار و 350 تن مواد پلیمری تولیدی پتروشیمی تبریز توسط 60 کامیون بطور مستقیم از این مجتمع به خارج از کشور صادر خواهد شد.
مجتمع پتروشیمی تبریز در زمینی به سوعت 391 هکتار در جنوب غربی شهر تبریز و در جوار غربی پالایشگاه تبریز واقع شده است؛ خوراک مجتمع، نفتای سبک و سنگین و گاز مایع است که بخش عمده آن از پالایشگاه تبریز تامین می شود.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.