حضور و کسب مقام های متعدد در رده های سنی مختلف و نیز در سطح باشگاهی در سال های اخیر، بیانگر وجود نیروهای جوان با انگیزه و آینده دار و نیز مربیان و داوران آگاه در رشته والیبال خطه آذربایجان می باشد که شناسایی، تقویت و ارج نهادن به آنها می تواند باعث اعتلای هر چه بیشتر جایگاه این رشته محبوب ورزشی در این خطه و کل کشور شود.
در عین حال ضعف در بازیکن پروری، نبود حامی مالی، نبود مربی بازیکن ساز و نبود برنامه منسجم برای بیش از 14هزار والیبالیست سازماندهی شده از چالش های پیش روی والیبال خطه آذربایجان است که برای اعتلای آن لازم است مورد توجه مسوولان امر قرار گیرد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی با این نگاه، میزبان میزگردی با حضور جمعی از فعالان و چهره های تاثیرگذار رشته ورزشی والیبال استان بود تا ظرفیت های مغفول مانده، مشکلات و چالش ها و راهکارهای برون رفت از آن در والیبال بررسی و تبیین شود.

** والیبال آذربایجان شرقی در جمع برترین های کشور
رئیس هیات والیبال استان آذربایجان شرقی در مورد جایگاه والیبال استان در حال حاضر گفت: براساس اعلام فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران هیات والیبال استان آذربایجان شرقی در سال 1395 رتبه چهارم را در بین دیگر هیات های والیبال در سطح کشور کسب کرد و همچنین در لیگ دسته یک والیبال قهرمانی کشور و در تمامی رده های سنی در سال جاری تیم های والیبال استان آذربایجان شرقی حضور پررنگ داشته اند.
فرج اله فرج اللهی که از قدمای ورزش و قهرمان دوی 5000 متر و عضو تیم ملی دو و میدانی ایران در سال های 46 تا 50 شمسی بوده است، افزود: هیات والیبال آذربایجان شرقی در سال 1393 مقام سومی رقابت های امید کشوری، سال 1394 نائب قهرمان جوانان پسران و در سال 1395 چهار مقام به ترتیب شامل نائب قهرمانی نوجوانان پسر، مقام سومی نوجوانان دختر، مقام چهارمی جوانان دختر و مقام چهارمی امید های بانوان کشور را کسب کرد.
وی ادامه داد: کسب نائب قهرمانی نوجوانان دختر، مقام نخست جوانان دختر شمالغرب کشور، نائب قهرمانی نوجوانان پسر شمالغرب کشور، قهرمانی تیم نوجوانان در رقابت های لیگ بسیج قهرمانی کشور و همچنین کسب مقام هشتمی بانوان و شانزدهم مردان در بین 112 تیم در مسابقات قهرمانی کشور از افتخارات والیبال آذربایجان شرقی در سال جاری است.
وی در مورد وضعیت رشته ورزشی والیبال آذربایجان شرقی در رده بزرگسالان نیز تشریح کرد: طبق برنامه ریزی های اداره کل و وزارت ورزش و جوانان، مسابقات والیبال در رده های نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید بوده و در رده بزرگسالان نقش قابل چشمگیری نداریم و مسابقات در این رده به سمت مسابقات باشگاهی کشیده می شود، زیرا نه مسابقات قهرمانی کشوری در رده بزرگسالان و نه امکانات کافی برای مهیا کردن زمینه انتقال بازیکنان امید به رده بزرگسالان وجود دارد.
رئیس هیات والیبال آذربایجان شرقی در مورد سالن والیبال شهید اقدمی تبریز نیز گفت: والیبالیست های استان فعلا تنها این سالن را در اختیار دارند، اما مسئولان محترم اداره کل ورزش و جوانان قول داده اند که از بهمن ماه امسال سالن پور شریفی به عنوان خانه والیبال در اختیار خانواده والیبال استان قرار گیرد.

** ضعف حضور والیبالیست های استان در تیم ملی
رئیس هیات والیبال آذربایجان شرقی در خصوص چالش ها و مشکلات پیش روی این رشته ورزشی در استان نیز گفت: با توجه به کمبود سالن والیبال در تبریز آن طور که باید نمی توانیم از تیم های والیبال دیگر شهرستان های استان استقبال کنیم.
فرج اللهی افزود: وضعیت فعلی موجب می شود که والیبالیست های شهرستان های 20 گانه استان نتوانند زمان مناسبی را در تبریز بگذرانند تا ضمن انتقال تجربیات و علم مربیان تبریزی به آنان، استعدادهای شهرستانی رشته والیبال استان نیز شناسایی و شکوفا شوند.
وی ابراز امیدواری کرد که با تحویل سالن جدید خانه والیبال بخشی از این مشکلات حل شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر پنج نفر از داوران ما در لیگ برتر والیبال باشگاه های کشور صوت می زنند که افتخار بزرگی برای ماست، ولی متاسفانه در تیم ملی والیبال حضور موثری نداریم که رفع این مشکل نیز مستلزم افزایش و تعمیق تجربه بازیکنان باشگاه هاست.
وی یکی دیگر از مشکلات والیبال آذربایجان شرقی را عدم توجه و بها دادن به موفقیت های کسب شده در حوزه داوری و مربیگری این رشته ورزشی دانست و افزود: خوشبختانه با تلاش و از جان گذشتگی بزرگان این دو حوزه در سال های اخیر والیبال استان جهش بزرگی کرده و توانسته ایم در سال 1395 به مقام پنجمی لیگ برتر باشگاه های کشور دست یابیم و امسال نیز تا به امروز در جایگاه سوم قرار داریم؛ بر این اساس والیبال آذربایجان شرقی از لحاظ داوری و مربی در سطح کشور مقام اول را دارا می باشد.
سرمربی تیم والیبال شهرداری تبریز نیز که در جمع موفق ترین مربیان والیبال کشور جای دارد، گفت: متاسفانه وقفه 10 ساله ای در والیبال استان بوجود آمد و در این مدت تیمی در لیگ برتر نداشتیم، اما اکنون تیم شهرداری به لیگ برتر برگشته تا والیبال استان به روزهای موفق خود دست یابد.
عادل بناکار تشریح کرد: روزی بود که در گذشته وقتی برای تیم شهرداری بازیکن نام نویسی می کردیم تنها 10 نفر برای ثبت نام آمده بودند، ولی تابستان امسال 350 نفر را به دلیل کمبود فضا و امکانات برگرداندیم و این قضیه نشانگر این موضوع می باشد که جوانان برای ورود به عرصه والیبال انگیزه بالایی دارند.
وی همچنین در ارتباط با حضور هواداران در سالن مسابقات والیبال تبریز افزود: هم کادر فنی و هم بازیکنان تیم والیبال شهرداری از این همه شور و اشتیاق و حمایت مردم به خود می بالند و خوشحال اند که هوادارن این تیم تمام و کمال از تیم خودشان حمایت می کنند و ما نیز از ناراحتی این عزیزان موقع شکست ناراحت می شویم و تمام سعی تیم بر این است که در بازی های آتی این نتایج جبران شود.
سرمربی تیم والیبال شهرداری تبریز یکی از راهکارهای توسعه ورزش والیبال در سطح آذربایجان شرقی را ایجاد انگیزه در بین بانوان برای روی آوردن به ورزش والیبال دانست، زیرا به عقیده وی ورود بانوان به این عرصه زمینه ساز تربیت والیبالیست های بزرگ توسط آنان در آینده است.
وی از جمله رویکردهای تیم والیبال شهرداری تبریز را ، استفاده کردن از تیم های پایه ذکر کرد و افزود: تیم شهرداری تبریز با مجموعه های پایین دست خود در رده سنی جوانان و نوجوانان و نیز تیم دوم به مربیگری آقای مستوفی برای ارتقای جایگاه والیبال استان می کوشد و باید بگویم که ترکیب والیبالیست های شهرداری نه از تبریز، بلکه از کل استان است.
بناکار در مورد بودجه والیبال تیم شهرداری تبریز نیز اظهار کرد: بودجه این تیم در سال های اخیر که به جایگاه پنجم بالای صعود کردیم، افزایشی نداشته و این در حالی است که اکنون تیم در رده دوم و سوم جدول قرار دارد و باید تغییری در این زمینه بوجود آید.
بناکار ادامه داد: همان طور که گفتم وجود تیم دوم والیبال در باشگاه شهرداری تبریز در ابعاد زیادی می تواند به والیبال استان کمک کند، ولی تحقق این مهم مستلزم بازی تیم در لیگ های دسته دوم سوم لیگ باشگاه های والیبال کشور است تا انگیزه بازیکنانش تقویت شود، درغیر این صورت برعکس این موضوع اتفاق خواهد افتاد.
رئیس کمیته داوران هیات والیبال آذربایجان شرقی نیز در ارزیابی وضعیت والیبال استان گفت: به طور حتم فدراسیون ورزش و جوانان و اداره کل ورزش و جوانان استان به عنوان دو نهاد ارزیابی کننده کارکرد هر هیات ورزشی اعلام نظر می کنند و بر این اساس همواره سال های طولانی زیاد هیات والیبال استان آذربایجان شرقی یکی از هیات های برتر در سطح کشور معرفی شده است.
فیروزی در مورد مشکلات موجود در والیبال استان گفت: ویترین هر رشته ورزشی حضور آن ورزش در سطح بین المللی و آسیایی است؛ یعنی اگر هیات والیبال فعالیت کافی و خوبی داشته باشد ولی در مسابقات لیگ برتر و تیم ملی حضور نداشته باشد ارزشی ندارد و باید برای جلوگیری از بروز این وضعیت ناخوشایند برنامه ریزی و در کسب انواع کاپ های مسابقات فعالیت کنیم و حتی در رده های مختلف مسابقات والیبال حضور داشته باشیم که فعلا در این مرحله خوب شروع کردیم و انشاءالله در آینده به موفقیت های چشمگیری دست خواهیم یافت.
وی با اشاره به حضور فعال چهار داور از آذربایجان شرقی در میادین مختلف والیبال کشور تشریح کرد: متاسفانه در حوزه مربیگری چنین نیست و با وجود حدود 20 مربی والیبال در سطح استان که انتظار می رود سالی یک بازیکن به تیم ملی معرفی کنند بنا به دلایل مختلف چنین انتظاری به واقعیت نرسیده است.
وی گره اصلی معرفی نشدن والیبالیست های آذربایجان شرقی به تیم ملی والیبال را نبود مربی بازیکن ساز معرفی کرد و ادامه داد: برای حل این مشکل باید برنامه ریزی و علت آن کنکاش شود و در ضمن هر کس باید وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.
رئیس کمیته داوران هیات والیبال آذربایجان شرقی افزود: از قبل انقلاب تاکنون تنها یک سالن ورزشی برای والیبال استان احداث شده است که آن هم تنها هفته ای سه مرتبه در اختیار هیات والیبال قرار داده می شود. البته طبق آخرین هماهنگی ها قرار بر این شد تا سالن شهید اقدمی به عنوان خانه والیبال در نظر گرفته شود.
فیروزی یکی دیگر از راهکار های حل مشکلات والیبال استان را تقویت بدنه خود هیات والیبال استان دانست و اظهار کرد: باید با ایجاد کمیته های جدید در هیات والیبال و حتی جابجایی مسئولان کمیته ها تغییراتی در ترکیب این هیات بوجود آورد تا تعدادی از مشکلات هیات با این روش حل شود.
وی در مورد داوران بانوی والیبال آذربایجان شرقی نیز گفت: تا سه سال اخیر اکثر داوران بانوی والیبال استان در کلاس درجه دو و در مجموع چهار نفر بودند و داوری درجه یک نداشتیم، ولی همین تعداد امسال در رده ملی و کشوری صوت می زنند.
رئیس هیات والیبال آذربایجان شرقی با اشاره به قدمت این رشته ورزشی در استان یادآور شد: تبریز در دهه ها قبل حضور قدرتمندی در این رشته داشت و تیم هایی همچون بانک ملی، سیمان صوفیان، ریخته گری و کمپرسور سازی در لیگ برتر حضور مستمر داشته و مقام های ارزشمندی را نیز بدست آورده بودند.
فرج اللهی از بناکار، غیاثی، مالی، آبادی، اللهیاری، تاجری و حسین باقرزاده به عنوان نمونه ای از چهره های درخشان والیبال تبریز نام برد و از نبود حامی مالی به عنوان یکی از مشکلات اصلی والیبال استان یاد کرد.
وی توضیح داد: تامین بار مالی خرید تجهیزات و برگزاری مسابقات در همه رده های سنی مستلزم حامی مالی می باشد، اما متاسفانه تا به حال بخش خصوصی در رشته والیبال ورود نکرده است.
فرج الهی با اعلام این موضوع که در 18 شهرستان آذربایجان شرقی در رشته ورزشی والیبال فعالیت وجود دارد، گفت: حتی شهرهایی مانند ملکان و مرند تیم والیبال در لیگ های دسته دو کشوری دارند.
سرمربی تیم والیبال شهرداری تبریز نیز گفت: با افزایش تعداد والیبالیست های استان انتظار آنان از مسئولان امر افزایش خواهد یافت و بدیهی است غیر از تیم لیگ برتری والیبال شهرداری تبریز باید تیم های دیگری وجود داشته باشند تا این نیازها بر طرف شود.
بناکار با بیان اینکه متاسفانه در تبریز سالن اختصاصی برای والیبال وجود ندارد اظهار کرد: البته سالن ورزشی در تبریز وجود، اما این سالن به طور اختصاصی در اختیار والیبال استان نیست ضمن اینکه استاندارد هم نمی باشد؛ تنها سالن با کف پوش استاندارد والیبال تبریز در زمان حاضر سالن شهید توانای شهرداری تبریز است، ولی مسئولان اداره کل ورزش و جوانان قول هایی برای استانداردسازی کف سالن شهید پور شریفی داده اند که باید از آنها تشکر کنیم.
سرمربی تیم والیبال شهرداری تبریز ادامه داد: در گذشته با همراهی دیگر دوستان هر کدام سراغ یکی از کارخانجات فعال استان می رفتیم تا حامی مالی جذب کنیم که بنا به دلایلی همکاری لازم را نمی کردند، ولی به تازگی یکی از این کارخانه ها اعلام آمادگی کرده تا تیمی را در رده سنی جوانان راهی لیگ دسته 3 و 2 کند که با همفکری مسئولان هیات والیبال استان در حال بررسی می باشد.

** سازماندهی بیش از 14 هزار والیبالیست در آذربایجان شرقی
رئیس هیات والیبال آذربایجان شرقی با اشاره به روند رو به رشد علاقه مندان به ورزش والیبال در استان گفت: در سال 1393 شمسی 9 هزار و 876 والیبالیست زن و مرد سازمان یافته در استان داشتیم که این رقم در سال گذشته به 14 هزار و 356 نفر افزایش یافت.
فرج اللهی افزود: آذربایجان شرقی همچنین در حوزه داوری والیبال نیز در سال های اخیر روند رو به رشدی را تجربه کرده که حضور ابراهیم فیروزی در رقابت های لیگ جهانی والیبال، قهرمانی جهان، قهرمانی آسیا، بازی های آسیایی، لیگ برتر کشوری و اصغر میرزایی، مرتضی اکرمی، مهدی نویدی در رقابت های آسیایی و لیگ برتر و داوری امیر شهاب الهی فرد، بهزاد جهانی، بهروز حیدری در قضاوت های لیگ برتر کشوری نشان دهنده این ادعاست.
وی ادامه داد: در بخش داوران بانو نیز حضور گل تکین پذیره، نسرین کاشف و آرزو آهنگران در قضاوت های لیگ برتر و مسابقات آسیایی نیز حاکی از تکاپوی ورزش والیبال آذربایجان شرقی برای یافتن جایگاه بهتر در این رشته ورزشی در کشور است.
رئیس هیات والیبال آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سال 1393 شمسی 22 دوره، در سال 1394 شمسی 17 دوره و پارسال 14 دوره ویژه ارتقا سطح مربیان و داوران والیبال استان برگزار شد، خاطر نشان کرد: در سال جاری مربیانی همچون عادل بناکار، محمد عمده غیاثی، نادر هوشیار، حسین قنبری، حسین گنجی فر، میر فتاح موسوی، حمید پورشاهی، خانم سرگل علیزاده در کلاس های مربیگری بین المللی سطح یک و دو و همچنین مرتضی اکرمی و مهدی نویدی در کلاس های بین المللی داوری قبول شدند.

** چشم انداز والیبال استان چیست و چه برنامه هایی در این راستا انجام خواهد گرفت؟
سرمربی تیم والیبال شهرداری تبریز در ارتباط با چشم انداز این رشته ورزشی در آذربایجان شرقی گفت: شورای اسلامی شهر تبریز در امر ورزش کارمندی و قهرمانی باید دید کلی داشته باشد.
بناکار افزود: والیبال بعد از فوتبال، بیشترین علاقه مند را در بین مردم دارد و طبیعی است توجه به این رشته ورزشی نیز باید در حد و اندازه مطالبات مردم باشد.
وی در خصوص وضعیت مالی تیم والیبال شهرداری تبریز به عنوان الگوی والیبالیست های جوان آذربایجان شرقی برای پیشرفت و رشد یادآور شد: از سال گذشته تا حالا 30 درصد قرارداد بازیکنان داده نشده است و انتظار می رود جلسه ای با مسئولان استانی در این زمینه برگزار و مشکل حل شود.
وی در مورد تلاش تیم شهرداری تبریز برای کسب قهرمانی لیگ برتر والیبال گفت: هر چند در ابتدا خیلی ها انتظار ورود به پلی آف را داشتند، اما باید میزان بودجه باشگاه را در نظر داشته باشیم؛ البته ما خودمان هم به قهرمانی در لیگ فکر می کنیم و تمام تلاش مان را برای رسیدن به این جایگاه انجام خواهیم داد.
وی ادامه داد: باید بگویم که تیم های حاضر در لیگ برتر خیلی نزدیک به هم هستند زیرا که تیم آخر جدول به نظر من در دور برگشت 5 برد بدست خواهد آورد و این با برنامه بازی کردن تیم ها را نشان می دهد.
رئیس هیات والیبال آذربایجان شرقی نیز از تدوین برنامه هیات برای ارتقای هر چه بیشتر این رشته ورزشی در 4 سال آینده خبر داد و گفت: 'یکسان سازی آموزش در سطح استان بر اساس تمرینات و اصول به روز آموزش و روش های فدراسیون والیبال' و 'تربیت مربیان پایه ای که بتوانند اصول اولیه این رشته را به طور صحیح آموزش دهند' از جمله رئوس این برنامه هاست.
فرج اللهی از 'ایجاد هماهنگی و یکسان سازی تمرینات و آموزش بین مربیان آموزش و پرورش و هیات والیبال استان'، 'برگزاری کلاس های مربیگری درجه 1 و 2 برای بانوان و آقایان' و 'تشکیل کمیته پیشکسوتان والیبال استان و استفاده از تجربیات و ظرفیت های آنان در دو حوزه مربیگری و داوری' به عنوان دیگر رئوس برنامه چهار ساله هیات والیبال آذربایجان شرقی نام برد.
وی، 'ایجاد بانک اطلاعاتی از آخرین دستاورد های مربیگری'، 'توسعه والیبال در پارک ها با کمک شهرداری تبریز با ساخت زمین های والیبال و تجهیز زمین ها' و ' برگزاری مسابقات والیبال خانوادگی در پارک ها ' را برخی دیگر از برنامه های پیش روی هیات برشمرد.
ورزش والیبال در سال 1895 در کشور آمریکا و توسط ویلیام مورگان ابداع شد سپس به‌ سرعت فراگیر شد، به‌ طوری که در المپیک تابستان1960 برای نخستین‌ بار در برنامه بازی‌های المپیک قرار گرفت و امروزه تقریبا در تمام دنیا بازی می‌شود.
این رشته تقریبا برای تمام گروه‌های سنی مناسب است و وسایل بازی شامل توپ و تور است؛ امروزه، بیش از 800 میلیون بازیکن والیبال در سراسر جهان وجود دارد که 46 میلیون نفر از آنها در ایالات متحده آمریکاست.
بر اساس اطلاعات کمیته المپیک، والیبال بالاتر از فوتبال، تنیس و دیگر ورزش‌ها، محبوب ‌ترین ورزش بازی‌های المپیک است. والیبال قهرمانی جهان قدیمی‌ ترین و مهم‌ ترین رویداد والیبال پس از بازی‌های المپیک است که هر چهار سال یک‌ بار با شرکت تیم‌های ملی والیبال مردان و زنان برتر دنیا در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود.
هماهنگی: آب بسته**تنظیم: عزیزی راد ** انتشار: رستگار
9853/518/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.