به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی روز پنجشنبه در شورای اداری آذربایجان شرقی در تبریز افزود: آذربایجان تنها حافظ مرزهای خاکی ایران نبوده بلکه حافظ مرزهای عقیدتی ایران بوده و تبریز سپر عقیدتی تشیع ایران شد.
صالحی ادامه داد: این منطقه از ایران زمین از آنجا که چهارراه و منزلگاه ارتباطی ایران بود، دریچه ورود تازه ها به ایران نیز شد و از این طریق ذائقه ایرانی آشنا با طعم ها، فکرها و روش های تازه آشنایی یافت.
وی اضافه کرد: آذربایجان در هر نقطه عطف تاریخی ایران، سر ایران بود؛ در زمان های حساسی که ایران نیاز به راد مردان داشت، آذربایجان به کمک ایران زمین شتافت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: آذربایجان در جنبش های مختلف به ویژه جنبش تنباکو، مشروطیت، انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس و هر نقطه تاریخی دیگری که ملت ایران احساس تنگنا کرد، با تمام وجود به میدان آمد.
وی ادامه داد: امروز ویژگی های شخصیتی این منطقه موجب شده است که در همه ایران آذربایجانی ها حضور داشته باشند و آذربایجان مثل خونی در رگ همه ایران جریان پیدا کرده است.
صالحی با تاکید بر اینکه در نقطه نقطه ایران کارآفرینان و سازندگانی از آذربایجان حضور دارند، افزود: این گونه نیست که آذربایجان در یک محدوده تقسیم بندی استانی از کشور باشد، آذربایجان در بیش از 30 استان کشور روان و در جریان است.
وی اظهار کرد: موقعیت مرزی آذربایجان شرقی موجب می شود که همچنان بخشی از دریچه گشوده ما به جهان از این سو باشد و از آنجا که توسعه در یک تبادل اتفاق می افتد، آذربایجان نقش اساسی در این تبادل داشته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آذربایجان با میراث کهن فرهنگی ، تاریخی و مفاخر خود قطب نمای ایران است، گفت: توسعه و نمایش فرهنگی ایران را می توان در آذربایجان دید و به نمایش گذاشت.
وی اظهار کرد: رویداد تبریز 2018 فرصت مغتنمی است برای اینکه وجه پردامنه و پرعمق آذربایجان نشان داده شود و هم از این طریق، ایران خود را بشناساند.
صالحی افزود: آذربایجان هم در گذشته تاریخ و حال و آینده کشور ایران نقشی اساسی در بقا و رشد وتوسعه دارد.
وی گفت: باید مساله فرهنگ و هنر استان را به عنوان مساله اصلی در توسعه استانی دید و این نگاه می تواند به اقتصاد و صنعت استان کمک کننده جدی باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تقویت استارت آپ‌های مردمی در حوزه فرهنگ می‌تواند بر تولید فکری و اشتغال اثرگذار باشد و باید ایده‌های خلاقانه در حوزه فرهنگ و هنر مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: هرگز نباید فرهنگ و هنر را به عنوان مزیت‌های استانی توسعه به فراموشی سپرده شود.
صالحی بر فعال سازی پویش موقوفات فرهنگی هنری و نذر فرهنگی در کشور تاکید کرد و گفت: تاسیس و راه‌اندازی صندوق حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهره گیری از سالن‌های اداری برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری را مورد تاکید قرار داد و افزود: اکنون استفاده حداکثری از فضا‌ها در کشور رخ نمی‌دهد، اماکن ما چند منظوره استفاده نمی‌شود و بهره‌گیری از فضاها نباید منحصر به استفاده‌های اداری باشند.
وی با بیان اینکه تسهیلات بانکی نباید صرفا به صنعت معطوف شود، اظهار کرد: باید ظرفیت‌های قانونی صنعت و اقتصاد به فرهنگ نیز تعلق گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز پنج شنبه در سفر سه روزه به تبریز برنامه های خود را با دیدار حجت الاسلام محمد علی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز شروع کرد.
دکتر صالحی بعد از آن در شورای اداری استان شرکت کرد.
امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری آذربایجان شرقی در زمینه فرهنگ و هنر، دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر استان و دیدار با استاد علی نظمی، شاعر پیشکسوت، از دیگر برنامه های امروز صالحی در تبریز است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب در آئین غیر رسمی آغاز رویداد تبریز 2018 نیز شرکت می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان امروز همچنین در جمع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه آذربایجان شرقی حضور می یابد.
وی روز شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان شرقی حاضر می شود و با اهالی رسانه نشست خبری خواهد داشت.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.