ایرج شهین‌باهر روز چهارشنبه در جلسه شهرستانی ستاد بازآفرینی شهری، با بیان اینکه زلزله بیخ گوش تبریز است و طرح‌های حاشیه‌ نشینی نیازمند بسترهای قانونی است، افزود: زمینه‌های همکاری با یک شرکت ترکیه‌ ای بررسی شده و این شرکت تجربه مشابهی را در حاشیه ‌نشینی شهر آنکارا داشته است و اعلام آمادگی کرده تا در مساحت هر یک از سکونت گاه‌های حاشیه‌ نشین، مسکنی ایمن و مستحکم بسازد.
وی اظهار کرد: گسل‌ های خطرناک کشور، یک‌ به ‌یک فعال شده و لایه‌های زمین در حال حرکت است و باید توجه داشت دیر یا زود زلزله ای اتفاق می‌افتد، اما متاسفانه بسیاری از ما هنوز این خطر مهیب را جدی نگرفته ‌ایم.
شهین باهر یادآور شد: بخش عمده‌ای از نگرانی‌های زلزله و حاشیه ‌نشینی تبریز ناشی از اهمیت‌ ندادن به موضوع است و واقعیت این است که تاکنون اقدام عملی و تحول‌ سازی در بافت حاشیه‌ نشین صورت نگرفته و اوضاع طوری است که پس از 30 سال، یک‌ سری اقدامات محدود را کارنامه موفق می ‌دانیم.
وی با بیان اینکه در همه ‌جای دنیا راهکارهای علمی و موثر در مورد مقام‌ سازی حاشیه ‌نشینی اجرا شده است، گفت: وقتی جدیتی در این زمینه نداشته باشیم، طبیعی است که برگزاری کارگروه‌ها و جلسات پی‌درپی بی‌فایده خواهد بود.
شهین باهر با تاکید بر اینکه دولت باید کمک کند تا وام کم ‌بهره وارد حاشیه‌ نشینی شود، گفت: این توجه از سوی دولت یک گام اساسی برای تحکیم حاشیه ‌نشینی تبریز است.
وی افزود: تسهیلات مختلف شهرداری تبریز در پروژه‌های حاشیه‌‌نشینی و بافت ‌فرسوده از جمله ارائه پروانه رایگان در تراکم مجاز پشتوانه‌‌ای است که می ‌تواند منجر به تحولات مهم در این بخش‌ شود، که البته این موفقیت مشروط بر فراهم ‌بودن دو بستر مهم است.
شهردار تبریز ادامه داد: مالکیت زمین‌های مربوط به طرح‌های حاشیه‌نشینی باید تعیین ‌تکلیف شود تا هرگونه سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های عملیاتی با اطمینان ‌خاطر پیگیری شود و اگر این زمین‌ها مربوط به اراضی ملی است باید آزاد شود، در غیر این صورت با توجه به سکونت 40 ساله حاشیه ‌نشینان باید مالکیت این زمین‌ها هر چه سریع‌تر قطعی و قانونی شود.
شهین‌باهر اظهار کرد: در صورت توجه دولت به این دو موضوع، شهرداری می‌ تواند نقش اساسی در تحکیم و ایمن‌ سازی بافت‌های نامناسب مسکن حاشیه شهر ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه 95درصد مواد و مصالح ‌ساختمانی مورد نیاز برای این امر در استان فراهم است، افزود: گروه‌های صنعتی استان می ‌توانند با تشکیل کنسرسیومی به صورت سرمایه‌گذاری غیرنقدی، مشارکت کرده و وارد طرح‌های عمرانی حاشیه‌ نشینی شوند.
شهین باهر متذکر شد: البته تمام این طرح‌ها مشروط بر این‌ است که مشکل مالکیت زمین به صورت قطعی حل شود.
وی ادامه داد: باید از سیستم اداری خارج شویم و با تعصب و همت، تخصص و تجربه خود را معطوف آمادگی برابر زلزله و سایر حوادث مشابه کنیم.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.