به گزارش ایرنا، نشست مشترک امروز بخش دولتی و خصوصی آذربایجان شرقی برای برگزاری هر چه بهتر 'تبریز 2018' و اظهارات مقام های حاضر، نشان داد که هنوز کارهای انجام نگرفته بسیاری در این ارتباط وجود دارد که تحرک بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت های آن می تواند به رفع این نقایص کمک کند.
مدیر افتخاری تبریز 2018 در این جلسه با بیان اینکه رویداد تبریز 2018 فرصتی طلایی برای رساندن صدا و قابلیت های خود به سراسر ایران و خارج از کشور است، گفت: از طریق این رویداد باید قابلیت های استان و تبریز را در بخش های مختلف صنعتی، فرهنگی، گردشگری و تاریخی به گوش جهانیان رساند.
محمدرضا نعمت زاده، افزود: این استان دارای قابلیت های زیادی از جمله وجود فرش تبریز، خوشنویسی، مراکز فرهنگی و گردشگری، ابنیه های تاریخی، شعرا، علما و آزادی خواهان است که باید برای هریک از آن ها مطالب، برشور و پوسترهایی در قالب تبریز 2018 تهیه و آن ها را در دنیا معرفی کرد.
وی اظهار کرد: هر کسی که عرق ملی و شهری دارد باید آستین های خود را بالا زده و با استفاده از ظرفیت های خود بخشی از رویداد 2018 را برعهده گرفته و آن را تبلیغ کند.
مدیر افتخاری تبریز 2018 از نبود یک بیلبورد در سطح تبریز از رویداد تبریز 2018، پوستری از این رویداد در سفارتخانه های کشورمان در خارج، ضعف سایت اطلاع رسانی تبریز 2018و عدم استفاده از لوگوی این رویداد در بسته بندی های محصولات تولیدی استان و حتی دستمال کاغذی های مورد استفاده در هواپیماهای استان گلایه کرد و گفت: این کارهای باید پیش از این انجام می شد.
نعمت زاده با اشاره به وجود هزاران علاقه مند بخش خصوصی برای نقش آفرینی در این رویداد ملی ادامه داد: تاکنون نتوانسته ایم بخش خصوصی را در این رویداد مشارکت دهیم و به آن ها برنامه، خوراک و محصولات فرهنگی برای تبلیغ تبریز 2018 ارایه کنیم.
وی از تجار، فعالان اقتصادی، صنعتگران، کسبه و بازاریان خواست آستین های خود را بالا زده و نقش خود را در این رویداد بین المللی ایفا کنند.
نعمت زاده افزود: از فرش دستبافت تبریز که ثبت جهانی شده باید به عنوان یکی از اهرم های حرکت رویداد تبریز 2018 استفاده کرد.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به تاریخچه ارزشمند تبریز در فرهنگ، تعلیم و تربیت و قدمت حدود 90 ساله تاسیس اولین مدرسه تجارت و بازرگانی در این شهر گفت: در رویداد تبریز 2018 باید قابلیت های استان پررنگ شده و آن ها را به مردم سراسر ایران و دنیا شناساند.
مجید خدابخش افزود: گردشگری سهم بسزایی در اقتصاد کسورها داشته، جذب یک گردشگر معادل فروش 23 بشکه نفت و ورود هر گردشگر فرصت طلایی برای صادرات محصولات از طریق گردشگری است.
وی با بیان اینکه گردشگری ارزان ترین نوع اشتغال است، اظهار کرد: دولت موظف به ایجاد زیرساخت ها برای سهولت تردد گردشگران و ایجاد امنیت آنان بوده و بخش خصوصی نیز باید وظیفه خود را برای جذب گردشگران داخلی و خارجی ایفا کند.
استاندار آذربایجان شرقی یادآوری کرد: اولویت رفتار همه اقشار جامعه از جمله بازاریان، مغازه داران، رانندگان تاکسی ها، دستگاه های خدماتی، بیمارستان ها، ارایه دهندگان خدمات و شهروندان باید جلب رضایت گردشگر باشد.
خدابخش با بیان اینکه شهر گردشگر اقتضائات خاص خود را دارد، ادامه داد: ارائه غذاهای متنوع سنتی در رستوران ها، استفاده از خانه های قدیمی به عنوان هتل، رستوران و محل آسایش گردشگران و فعالیت غذاخوری ها بعد از ساعت 12 شب از جمله شرایط شهر گردشگر است که باید در رویداد تبریز 2018 این اقدام ها در تبریز نیز انجام شود.
وی گفت: در این رویداد باید میراث معنوی استان و تبریز به مردم سراسر کشور و دنیا معرفی شود و بیشتر بر روی میراث تاریخی، فرهنگ، آداب، رسوم و داشته های معنوی تمرکز کرد.
خدابخش افزود: از این رویداد باید برای ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و گردش اقتصادی استان و کشور به خوبی استفاده کرد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه خواستار ابلاغ درج آرم تبریز 2018 در بسته بندی محصولات تولیدی استان و نصب پوستر این رویداد در محل کار اصناف، تعاونی ها و دستگاه های اداری شد.
محمدحسین فرهنگی افزود: استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد، پیگیری مناسب سازی و رفع فضاهای نامناسب جاده های منتهی به تبریز، توسعه توریسم درمانی و نورپردازی مناسب محوطه های ادارات برای برگزاری این رویداد باید جزو مصوبات این جلسه باشد.
وی با بیان اینکه طبق تبصره 2 ماده 94 قانون اساسی تخصیص اعتبار برای ورزش حرفه ای و باشگاهی از سوی دولت ممنوع است، گفت: برای پرداخت بدهی های پرسپولیس و استقلال پول تخصیص یابد، در حالی که برای رویداد ملی تبریز 2018 در لایحه بودجه ردیفی تعریف نکرده است.
فرهنگی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه 97 فقط 100 میلیارد ریال در قالب اعتبار هزینه ای به این رویداد تخصیص یافته است. ادامه داد: ضروری است دولت اصلاحیه ای صحیح برای تخصیص اعتبار برای برگزاری این رویداد به مجلس ارایه دهد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز در این جلسه با اعلام آمادگی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی برای کمک به رویداد تبریز 2018 گفت: مسئولان برگزاری این رویداد باید برنامه ریزی کرده و به بخش خصوصی برنامه ارایه دهند و از آن ها مسئولیت بخواهند.
صمد حسن زاده، افزود: برای برگزاری این رویداد باید چند پروژه ملی برای اجرا در استان تهیه کرد و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز آن ها را از دولت مطالبه کنند.
وی یادآوری کرد: اتاق بازرگانی تبریز در راستای این رویداد ملی از روسای اتاق های بازرگانی، معاونان و وزرای اقتصاد 8 کشور اسلامی برای شرکت در همایش معرفی تبریز 2018 دعوت کرده و این همایش در تبریز برگزار می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: برای برگزاری رویداد تبریز 2018 حدود 108 پروژه برای اجرا طی 4 سال آینده و 163 رویداد فرهنگی تدوین شده است.
مرتضی آبدار با بیان اینکه رویداد تبریز 2018 در کنار جام جهانی روسیه از مهمترین رویدادهای سال جدید میلادی است، افزود: این رویداد فرصت طلایی برای معرفی تبریز و پتانسیل های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری استان و تبریز به مردم سراسر کشور و دنیا است.
وی از فعالان اقتصادی، اصناف و تجار و عموم مردم خواست به نوبه خود برای تبلیغ این رویداد ملی و استانی تلاش و نسبت به نصب پرچم، عکس های تاریخی و لگوی 2018 در واحدهای صنفی و محل فعالیت خود اقدام کنند.
در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که دی ماه سال 1394 در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد و به این منظور ستادهای ملی و استانی در رابطه با این رویداد فرهنگی و گردشگری بین المللی تشکیل شده است.
گزارش از: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.