در سال‌های اخیر، شیوه‌ی طبابت، رفتار نادرست، دریافت ویزیت‌ و هزینه‌های نامتعارف و مطب‌های غیراستاندارد پزشکان موجب نارضایتی عمومی شده و رسانه‌ای شدن این موارد نیز، اعتراض بسیاری از پزشکان را برانگیخته است.      به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، پزشکان از جمله کسانی هستند که بیشترین ارتباط را با مردم دارند و اکثر مراجعان پزشکان همگی از مشکل یا بیماری خاصی رنج می‌برند؛ از این رو رعایت اخلاق حرفه‌ای و حفظ کرامت انسانی، درک کردن و گوش سپردن به صحبت‌های بیماران و پذیرش بیمار در مطب و ساختمان‌های استاندارد از جمله مواردی است که انتظار می‌رود از سوی پزشکانی که مبالغ هنگفتی بابت انجام وظیفه خود دریافت می‌کنند، رعایت شود.     در شرایطی که درآمد یک کارمند یا کارگر ایرانی یک پنجم درآمد همتای غربی اش هم نیست، پزشکان متخصص ایرانی چندین برابر همتایان خودشان در کشورهای غربی درآمد دارند، اما آیا خدماتی که بیماران می‌دهند نیز چندین برابر همتایان غربی‌شان هست؟!
برای بررسی وضعیت ارائه‌ی خدمات درمانی به یکی از کلینیک‌های دولتی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تبریز مراجعه می‎کنیم.      در لحظه ورود به این کلینیک با ساختمانی روبرو می‌شویم که گویی از هجوم بی شمار بیماران بومی و غیربومی در حال انفجار است. علی رغم به اتمام رسیدن زمان اخذ نوبت حضوری و دریافت برگه پذیرش، باجه‌های دریافت نوبت به اصرار بیماران به ویژه بیماران غیر بومی همچنان باز بوده و هر لحظه بر تعداد مراجعان افزوده می‌شود. همچنین پس از دریافت برگه پذیرش هیچ اطلاعی مبنی بر بازه  زمانی دقیق حضور بیمار در مطب پزشک وجود ندارد.     ویزیت چند نفری بیماران توسط برخی پزشکان
 به مطب پزشکان در این کلینیک که مراجعه می‌کنی، تمامی چشم‌ها به در مطب دوخته شده، ترتیب نوبت‌ها رعایت نشده و شاهد ویزیت چهار نفره بیماران از سوی برخی پزشکان هستیم. 
یکی از مراجعان در اعتراض به ویزیت چندنفری بیماران توسط یکی از متخصصان خون بیان می‌کند: کجای دنیا چند بیمار را باهم ویزیت می‌کنند! رعایت حریم شخصی، حفظ شان و شخصیت بیمار از جمله مواردی است که باید مورد توجه پزشکان قرار گیرد. مگر پزشکان قسم نخورده‌اند؛ پس چرا شاهد نادیده گرفته شدن اصول اخلاقی و حرفه‌ای از سوی برخی پزشکان هستیم! رفتار نادرست برخی پزشکان سبب منفی شدن دیدگاه مردم نسبت به همه آنان شده است.      خانم دیگری در این باره می‌گوید: من یک زن هستم. شاید نخواهم مشکلاتم را در حضور یک مرد غریبه مطرح کنم. فکر نمی‌کنم کسی دوست داشته باشد که مشکلاتش را در حضور چند غریبه با پزشک در میان بگذارد.     این در حالی است که چندی پیش "دکتر محمد حسین صومی"، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به زمان استاندارد ویزیت برای هر بیمار گفت: زمان استاندار برای ویزیت هر بیمار حدود10  الی 15 دقیقه است که تلاش می‎کنیم تا این استاندارد در کلینیک‎های دولتی رعایت شود و راه‎اندازی سیستم ارجاع و پزشک خانواده تا حدی این مشکل را برطرف خواهد کرد. 
وقتی بیمار ناز پزشک را می‎کشد!    سر و صدا در گوشه ای دیگر از این کلینیک حواس ما را به خود جلب می‌کند، چند تن از بیماران بلافاصله پس از ورود به مطب بازمی‎گردند و پزشک به دنبال آنان در حالی که کلی پرونده زیر بغل دارد، با بیان این که" از قبل اطلاع داده بودم که در این ساعت گرفتار هستم"، بیرون می‎رود.      بیمار اول در اعتراض به این اقدام پزشک متخصص خون می‌گوید: دکتر با بیمار قبلی حرفش شد. قهر کرد و رفت! هر چه التماسش کردم که مرا ویزیت کند، نپذیرفت. حالا که نوبت گرفته‌ و وقت صرف کرد‌‌ه‌ام، چه کسی پاسخگو است؟ مسئولان کجایند تا از این وضعیت هم بازدید کنند و به حرف ما گوش کنند. پس از طی پروسه‌ای طولانی موفق به دریافت نوبت اینترنتی شده بودم و ۴۵ دقیقه منتظر بودم تا ویزیت شوم که دکتر متخصص خون با بیمار قبلی مشاجره کرد و  با بیان این که از قبل به پذیرش اطلاع داده بود که وقت ندارد، مطب را ترک کرد. مطمئناً کسی از روی دلخوشی به اینجا نیامده، چه کسی پاسخگوی هزینه و وقت تلف شده مردم است.      فردی دیگری با گلایه از بی نظمی موجود در این کلیک بیان می‌گوید: بیش از نیم ساعت شماره به دست منتظرم تا اسمم را بخوانند. اما هرکس از راه می‌رسد چند کلمه‌ای با مسئول پذیرش ردوبدل کرده و داخل مطب می رود "بین مریض" دیگر چه صیغه‌ای است؟!     مسئول پذیرش یکی از پزشکان در پاسخ به این ادعا اظهار می‌کند: باور کنید اگر شما جای من پشت این کانتر ایستاده بودید، تا کنون دیوانه شده بودید. اکثر مراجعان ما انگار درک درستی از نوبت و لزوم رعایت آن ندارند. یکی می‌آید و می‌گوید از راه دور آمده و آن دیگری می گوید تازه از اتاق عمل بیرون آمده، باجه‌های نوبت دهی که تابع مقررات بوده و تا الان که ساعت هفت عصر است، همچنان بیمار پذیرش می‌کنند. با این وضعیت پزشک چاره‌ای جز ویزیت چند نفره ندارد.     معاینه‎ی بیمار، حلقه‎ی مفقوده‎ی طبابت برخی پزشکان      دختر جوان دیگری با بیان این مطلب می‌گوید: این مورد تنها به این کلینیک اختصاص ندارد و در مراجعاتم به پزشکان، از حدود 10 پزشک تنها نیمی از آنان مرا معاینه کرده‌اند. بسیاری از پزشکان حتی سرشان را بلند نمی‌کنند که بیمار را ببینند و تنها به نسخه‌نویسی بدون معاینه اکتفا می‌کنند.     مرد سالخورده‎ای نیز در ادامه بیان می‌کند: دکتران قدیمی همیشه فشار خون و ضربان قلبم را چک می‎کردند. اما پزشکان امروزی انگار از ارتباط چشمی و دست زدن به بیمار می‎ترسند. 
زن بارداری که همراه یکی از بیماران آمده بود در این حین گفت: چنین تصور نکنید وضعیت مطب‌های خصوصی بهتر است، خود من تحت کنترل یکی از مشهورترین متخصصان زن استان هستم، همیشه در مطبش چندین ساعت منتظر آمدنش می‌مانیم و بعد از آمدن پنج نفر را یکجا ویزیت می‌کند، بارها در مورد خود من اتفاق افتاده که پزشک حتی حوصله نداشت جواب آزمایشم را دقیق بخواند، سرسری رد شده و مشکل اساسی من را ندیده بود و چون  خودم قبلا در اینترنت جستجو میکردم، به دکتر یادآوری میکردم این مورد آزمایش من مشکل دارد!!! در حالی که می‌دانید بارداری چقدر دوران حساسی است و یک سهل انکاری پزشک می‌تواند جان مادر و کودک را به خطر بیاندازد.
   وضعیت فیزیکی اسفناک برخی مطب‎ها
وضعیت نابسامان مطب‎های پزشکان، پرداخت هزینه‎های گزاف ویزیت و برخی خدمات اجباری و هزینه بر در مطب مانند اسپیرومتری، سونوگرافی و ... ، وضعیت نامناسب مراکز درمانی و مطب‎ها و نبود جلوه‎های بصری از دیگر مشکلاتی است که بسیاری از بیماران را به ستوه آورده است.     بیماران حاضر در یکی از مطب‌های غیردولتی با تایید این مطلب می‎گویند: پزشک متخصص ریه در مطبی در زیرزمینی تاریک و نمور بیمار ویزیت می‎کند و این در حالی است که این فضا به هیچ عنوان مناسب حال یک بیمار ریوی با مشکلات تنفسی نیست! باوجود پرداخت هزینه‎ی ویزیت 45 هزار تومانی حتی صندلی پلاستیکی هم به تعداد کافی در این مطب وجود ندارد و بیمار مجبور است تا سررسیدن نوبت، سرپا بایستد.      نادیده گرفته شدن اصول اخلاقی و حرفه‌ای از سوی پزشکان، استاندارد نبودن کلینیک‌های تخصصی، درمانی و مطب‌های پزشکان، نبود زمانبندی دقیق برای مراجعه‌ی حضوری، معاینه‌ نکردن بیماران از سوی برخی پزشکان از جمله مشکلاتی است که در اکثر بیمارستان‌‌ها، مطب‌ها و مراکز درمانی مشاهده می‌شود و این در حالی است که پزشکان با مباحث روانشناختی آشنا بوده و باید حفظ کرامات انسانی را  در اولویت قرار دهند؛ چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز همواره تاکید کرده‌اند که مسئولان کاری کنند، بیمار جز هم و غم بیماری مشکل دیگری نداشته باشد.    
البته نا گفته نماند، پزشکان زیادی نیز هستند که با حوصله و با مسئولیت تمام، پای صحبت بیماران می‌نشینند، کرامت آنها را حفظ می‌کنند و مرهم دردهای بیمارانشان می‌شوند، هزینه می‌کنند و فضای مطب‌های خود را در شان مراجعانشان تزیین کرده و فقط به قصد درمان بیماران وارد مطب می‌شوند!، ولی در کنار آنها پزشکانی هم هستند که متاسفانه به این موارد پایبند نیستند و امیدوارم مسئولان حوزه بهداشت و درمان کشور با اتخاذ تدابیری مانع از بروز این مشکلات شوند.     گزارش از نسرین سوار، خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.