راه‌های گسترش همکاری‌های علمی ایران و ترکیه با حضور روسای دانشگاه‌های معین دو طرف مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، رئیس دانشگاه تبریز به عنوان نماینده ایران، درباره اهمیت همکاری‌های مشترک علمی بین دو کشور گفت: کشور ایران و ترکیه با توجه به داشتن تاریخ و فرهنگ مشترک به راحتی می‌توانند ارتباطات و همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف را توسعه دهند و دیپلماسی علمی نیز بهترین گزینه برای توسعه همکاری‌ها است.
محمدرضا پورمحمدی با بیان این که دانشگاه تبریز به عنوان معین و مرجع ارتباطی میان دانشگاه‌های ایران و ترکیه انتخاب شده است، افزود: به این منظور دبیرخانه‌ای در دانشگاه تبریز و دانشگاه فنی قبضه ترکیه با هدف گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌های دو کشور ایران و ترکیه و همچنین تسهیل در روند فعالیت امور و جلوگیری از موازی کاری راه اندازی شده است.
رئیس دانشگاه تبریز در ادامه در خصوص جزئیات تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین دو دانشگاه گفت: این تفاهم نامه در راستای گسترش همکاری‌های بین‌المللی و به ویژه توسعه همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری در 14 ماده به امضای طرفین رسید.
پورمحمدی با اشاره به برخی موضوعات مورد تفاهم همکاری دو دانشگاه افزود: اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک، تبادل اعضای هیات علمی و دانشجو، برگزاری دوره‌های آموزشی، کارگاه‌ها، همایش‌ها و نشست‌های هم اندیشی علمی بین‌المللی و انجام سایر اقدامات مورد توافق از جمله مفاد این تفاهم نامه است.
وی بیان کرد: رساندن جایگاه دانشگاه تبریز به سطح تراز بین‌المللی از جمله راهبردهای کلان این دانشگاه است و از این رو آماده هر گونه توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی با سایر دانشگاه‌های دنیا از جمله دانشگاه‌های منطقه هستیم.
پروفسور هالوک گورگون، رئیس دانشگاه فنی قبضه ترکیه نیز با توجه به مشترکات فرهنگی و تاریخی هر دو کشور خواستار استفاده از تجربیات دانشگاه تبریز در عرصه‌های مختلف شد. به گفته وی دانشگاه دولتی قبضه در سال 1992 با عنوان موسسه آموزش عالی فنی تشکیل و در سال 2014 با تصویب مجلس ملی ترکیه به دانشگاه ارتقاء یافته و ماموریت مهم و ویژه در آموزش عالی ترکیه داشته و در منطقه مهم و صنعتی غرب ترکیه در شهر قوجاائلی قرار دارد.
 بازدید از پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی، کتابخانه مرکزی، موزه دانشگاه و دانشکده‌های شیمی، فیزیک، مهندسی برق و کامپیوتر از دیگر برنامه‌های رئیس و هیات همراه دانشگاه فنی قبضه کشور ترکیه بود.
در این دیدار تفاهم نامه‌ای با هدف تبادل تجربیات علمی و آموزشی و فراهم آوردن گسترش ارتباطات در راستای توسعه تحقیقات مشترک با استفاده از توانمندی‌های دو طرف به امضای رئیس دانشگاه تبریز و رئیس دانشگاه فنی قبضه ترکیه رسید.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.