به گزارش ایرنا، بیست و دومین نشست شورای اسلامی تبریز امروز یکشنبه تحت تاثیر آلودگی ممتد هوای این کلان شهر در هفته گذشته در شرایطی برگزار شد که در آن اعضای شورا و مدیران دستگاه های مرتبط با آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی با واکاوی علت این آلودگی، پیشنهادها و راهکارهایی برای برون رفت از این معضل ارائه کردند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این نشست، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، عدم توزیع بنزین یورو 4 در سطح استان، تردد بیش از 900هزار دستگاه خودرو در تبریز و کمبود شدید سرانه فضای سبز را از جمله دلایل آلودگی هوای این شهر اعلام کرد.
حمید قاسمی افزود: براساس آخرین آمار از بین 872 دستگاه اتوبوس فعال در تبریز بیش از یک سوم آن ها و از بین 12 هزار تاکسی درون شهری نیز بیش از 3 هزار و 600 دستگاه فرسوده بوده و بیش از 10 سال عمر دارد.
وی یادآوری کرد: سرانه فضای سبز تبریز بر اساس آخرین اخبار ارایه شده 8 مترمربع است که این میزان با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد و از بیشتر مراکز استان ها پایین تر است، به طوری که سرانه فضای سبز اصفهان با وجود کویری بودن آن 20 تا 25 مترمربع می باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه گسترش بلندمرتبه سازی به عنوان مانعی برای جلوگیری از جریان هوا، از عوامل آلودگی هوای تبریز است، اظهار کرد: سهم حمل و نقل و تردد خودرو در آلودگی هوای این شهر 74 درصد، صنایع و معادن 21 درصد و تجاری و آلاینده های خانگی 5 درصد است.
قاسمی، پیگیری توزیع بنزین یورو 4، پایش کیفی مستمر سوخت های توزیعی در جایگاه ها، محدود کردن توزیع سوخت مازوت تا شعاع 30 کیلومتری تبریز، پیگیری طرح محدوده کاهش آلودگی، بروزرسانی و افزایش ایستگاه های سنجش آلودگی هوا از 5 به 9 ایستگاه و الزام نیروگاه های استان به استفاده از سوخت گاز را از جمله اقدام های این اداره کل برای کاهش آلودگی هوای تبریز اعلام کرد.
وی گفت: در سایه اقدام های این اداره کل امسال تعداد روزهای پاک تبریز 105 روز و این اقدام در سال گذشته 88 روز بود؛ تعداد روزهای سالم امسال نیز 137 روز، ناسالم برای گروه های حساس 25 روز و روزهای ناسالم برای تمام گروه ها 2 روز بود که این روزها به ترتیب در سال گذشته 163، 23 و 9 روز بود.
قاسمی خواستار ادامه طرح های زوج و فرد و طرح محدوده کاهش آلودگی در محدوده مرکز شهر، نوسازی خودروهای فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی، تسریع در اجرای مترو تبریز و جلوگیری از زباله سوزی در حاشیه شهر شد.
رئیس پلیس راهور آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه هم اکنون رفع آلودگی هوا بیشتر از نان شب مطالبه مردم است، گفت: تردد خودروهای فرسوده، کارخانه ها، پالایشگاه های نفت، آفت کش ها، ذرات رادیواکتیو و کودهای شیمیایی از منابع آلایندگی هوای تبریز است.
سرهنگ ناصر میکائیلی با تاکید بر ضرورت ایجاد زیرساخت های لازم و تداوم اجرای طرح های زوج و فرد و lطرح محدوده کاهش آلودگی برای کاهش آلودگی هوای تبریز افزود: اجرای طرح زوج و فرد در 6 روز آلودگی هوای این شهر موجب کاهش 20 تا 30 درصدی تردد خودروها در روزهای اول و تا 50 درصدی در روزهای آخر در محدوده دوربین های کنترل ترافیک تبریز شد.
وی عمر بالای 50 سال ناوگان حمل و نقل بار درون و برون شهری، فرسودگی ناوگان حمل و نقل مسافربری و تردد 250 هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر را به گفته وی که هر کدام به اندازه 10 دستگاه خودروی صفر آلودگی ایجاد می کنند، از عوامل دیگر آلودگی هوای تبریز اعلام کرد.
سرهنگ میکائیلی خواستار اجرای طرح پیاده راه جمهوری تا میدان نماز، تشدید معاینه فنی خودروها، استفاده از سایر وسایل نقلیه از جمله دوچرخه و مونوریل برای تردد در شهر، جلوگیری از تردد خودروهای سنگین در داخل شهر، انتقال مراکز معاینه فنی، گمرک و گاراژها و صنوف به بیرون شهر برای کاهش آلودگی هوای تبریز شد.
وی همچنین خواستار کمک شهرداری و شورای اسلامی برای افزایش تعداد خودروهای دوربین دار پلیس راهور تبریز از 3 دستگاه موجود به حداقل 6 دستگاه، تجهیز پلیس به فناوری های نوین و اختصاص بخشی از درآمد مراکز معاینه فنی برای نصب دوربین های کنترلی در سطح شهر شد.
شهردار تبریز نیز در این نشست با اشاره به سهم ۷۴ درصدی خودروها در آلودگی هوای این شهر گفت: این سهم نشان‌دهنده نقش مهم مردم و وسایل نقلیه خصوصی در کاهش آلودگی هوا است که باید در این زمینه همه احساس مسئولیت کنند.
ایرج شهین باهر افزود: از حدود 5 هزار و ۳۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده تبریز حدود 4 هزار و ۳۰۰ دستگاه نوسازی شده و از ۸۰۰ دستگاه اتوبوس موجود در اتوبوسرانی این شهر نیز ۶۰۰ دستگاه فعال بوده و بقیه اتوبوس ها با بیش از ۱۰ سال عمر غیرفعال است.
وی با اشاره به قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، اظهار کرد: در این قانون وظایف همه دستگاه ها مشخص شده و دولت مکلف است برای توسعه حمل و نقل درون‌ شهری و برون ‌شهری کشور و مدیریت بر مصرف سوخت نسبت به بهینه‌سازی عرضه خدمات حمل و نقل اقدام کند.
وی با اعلام آمادگی همکاری شهرداری با سایر دستگاه ها برای حفظ و توسعه فضای سبز تبریز، خواستار همکاری سایر دستگاه های متولی در این زمینه با شهرداری شد.
اعضای شورای اسلامی تبریز نیز در این نشست با تاکید بر لزوم شناسایی عوامل آلودگی هوای این شهر، خواستار برنامه ریزی دستگاه های متولی و اجرای طرح های مختلف برای کاهش این آلودگی با مشارکت شهرداری، شورای اسلامی و سمن ها شدند.
آلودگی هوای تبریز طی هفته گذشته موجب تعطیلی مدارس تمام مقاطع تحصیلی این شهرستان به مدت 4 روز شد.
کلان شهر 1.8 میلیون نفری تبریز مانند دیگر کلان شهرهای کشورمان از آلودگی هوا به ویژه در فصول سرد سال رنج می برد و با وجود اهتمام نهادهای متولی برای کاستن از میزان آلودگی، موفقیتها در این مسیر کم و حرکت در این جهت لاک پشتی است.
به نظر می رسد هم افزایی نهادهای متولی برای توسعه شبکه حمل و نقل عمومی با اولویت قطار شهری و شهروندان تبریزی در استفاده حداقلی از خودروهای شخصی و روی آوردن به دوچرخه، تاکسی و اتوبوس می تواند تاثیر چشمگیری در کاهش آلودگی هوای این کلان شهر داشته باشد.
گزارش از: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.