«اگر جای من بودید،چه کار می‌کردید؟» چندی پیش نائب رئیس شورای شهر تبریز در مراسم سالگرد تاسیس خبرگزاری ایسنا، این سئوال را از خبرنگاران پرسید و سپس برای دریافت پاسخ سئوالش در دفتر ایسنا حضور یافت. 


به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، سونیا اندیش در ابتدای سخنانش گفت: کاندیداها در زمان تبلیغات انتخاباتی، بهره‌گیری از نظرات اقشار مختلف جامعه را وعده می‌دهند، ولی بعد از انتخاب شدن، وعده‌هایشان را فراموش می‌کنند. 
وی با بیان این‌که خبرنگاران چشم و چراغ جامعه هستند، اظهار کرد: باتوجه به حضور اصحاب رسانه در جلسات مختلف و رصدوتحلیل گفته‌ها و برنامه‌های مسئولان، آنان بهتر از همه درد جامعه را دانسته و می‌توانند مشاوران خوبی برای مسئولان باشند. 
در ادامه معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی و جانشین مدیر مسئول خبرگزاری ایسنا، سردبیر و خبرنگاران این رسانه هر کدام در خصوص مسائل و مشکلات تبریز اظهار نظر کرده و سئوال نائب رئیس شورا پاسخ دادند. 

مورد توجه قرار دادن آسایش و آرامش شهروندان در بودجه سال 97، اتمام پروژه‌های نیمه تمام به ویژه پروژه‌ی مقبره الشعرا، حذف زواید بصری و توجه به زیباسازی شهر، آسفالت‌ریزی گسترده در سطح شهر، اتمام خطوط یک و دو مترو و واگذاری اجرا و بهره‌برداری از خطوط سه و چهار به بخش خصوصی، توسعه‌ی‌ فضای سبز،توجه به تفریح جوانان تبریزی،جلوگیری از استخدام نفرات جدید در شهرداری، بستن راه‌های فساد در شهرداری،چابک‌سازی بدنه شهرداری،تبلیغات رویداد «تبریز 2018» در سطح کشور، توسعه‌ی دیپلماسی شهری،نظارت مستمر به شهرداری و دخالت نکردن اعضای شورا در اجرائیات، بررسی پروژه‌های بزرگ ونیمه تمام شهرداری،خرید و ساماندهی خانه‌های تاریخی،ایجاد پارک ویژه کودکان اوتیسم،مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان و...بخشی از موارد مورد تأکید مسئولان و خبرنگاران ایسنا در پاسخ به سئوال نائب رئیس شورا مبنی بر «اگر جای من بودید،چه کار می‌کردید؟» 
«سونیا اندیش» – نائب رئیس شورا در خصوص این موارد گفت: انتظار دارم رسانه‌ها با نگاهی به مراتب عمیق‌تر و در جهت اصلاح و پرداختن به امور بنیادین از جانب مسئولان، در جامعه ایجاد مطالبه‌گری کنند.
وی ادامه داد: رسانه‌ها باید بسترساز نفوذ نگاه نظارتی مردم تا عمق اتاق‌های تصمیم‌گیر در امور عامه و یاری‌گر دستانی باشند که از طرف مردم در صدد قطع دستان متجاوز به حقوق مردم هستند.
اندیش تأکید کرد: به عبارت دیگر حضور رسانه‌ها در حوزه های مختلف جامعه شهری باید عاملی اصلاح‌گر و مانعی غیر قابل نفوذ در مقابل ضد ارزش‌ها باشد، اگر چنین شود، بسیاری از هزینه‌های مادی ومعنوی زائد بر جامعه تحمیل نمی‌شود. البته این سخن بدین معنی نیست که به بهانه پرداختن به امور بنیادین، از موارد روزمره غفلت شود. 
وی در بخش دیگر سخنانش گفت: تبریز در گذشته باغ شهر بوده که به مرور زمان باغات آن تغییر کاربری داده شده و ساختمان‌‌‌ها جای فضای سبز را گرفتند، شورای پنجم به شدت با تغییر کاربری فضای سبز مخالف است، همچنین باتوجه به پایین بودن سرانه‌ی فضای سبز تبریز، توسعه‌ی‌ درختکاری در داخل شهر و احداث پارک‌های محله‌ای جزء سیاست‌های شورای شهر است که رسانه ها باید در این امر با تمام توان به یاری شورا بیایند.
اندیش با انتقاد از قطع اندک درختان باقیمانده در سطح شهر، اظهار کرد: شکی نیست که حتی کاشتن یک درخت یا ایجاد یک متر فضای سبز خواست تک تک شهروندان و مورد اهتمام جدی شوراست، اما نباید از ترس مرگ خودکشی کرد! معتقدم هر پروژه‌ای باید پیوست کارشناسی خردمندانه داشته باشد، زمانی‌که مدام از خشک شدن دریاچه ی ارومیه فریاد می‌زنیم، متأسفانه خودمان در مصرف درست و اصولی آب دقت نمی‌کنیم، نباید با سوء استفاده از جملاتی همانند «خدمت به مناطق کم برخوردار »عوام فریبی کرد.
اندیش در مورد توسعه حمل‌ونقل عمومی گفت: کارهای بسیار خوب وماندگاری در نوسازی و توسعه ناوگان اتوبوس و تاکسی انجام شده که بازهم نیاز به حمایت  جدی شورا و کلیه دستگاه‌های اجرایی ذیربط دارد.
وی در رابطه با پروژه مقبره الشعرا نیز گفت:اتمام این پروژه برای رویداد تبریز 2018 از ضروریات است، معتقدم وضعیت قبلی مقبره الشعرا بهتر از شرایط کنونی آن بود، چرا که اگر قرار است پروژه‌ای در زمان تعیین شده، تکمیل نشود، نباید اصلا شروع شده و مردم بلاتکلیف بمانند! از قدیم گفته‌اند «چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن»
نائب رئیس شورا از بررسی پروژه های مختلف شهرداری خبر داد و گفت: ابهامات پروژه میدان آذربایجان، احداث کارخانه زباله سوز و پارک بزرگ تبریز بطور کامل در کمیسیون‌ها بررسی می شود و اگر احیاناً تخلفاتی هم باشد، با خاطیان برخورد می‌کنیم و شورا در استفاده از اختیارات قانونی خود در جهت صیانت از حقوق شهروندان و شفاف سازی قرار دادها مصمم است.
وی در رابطه با مسیرهای دوچرخه‌سواری موجود در خیابان امام خمینی(ره) و جاده ائل‌گولی، اظهار کرد:این پروژه‌ها در گذشته بدون مطالعه انجام شده و در مسیر آن‌ها باجه‌ی بانک و جداول هم وجود دارد که باید اشکالات آن مرتفع و براى دوچرخه‌‌سواری آماده شود. البته منشاء بسیاری از این اشکالات، گستردگی بیش از حد سیستم شهرداری و فقدان سیستم کنترلی و نظارتی بر آن است.
وی در خصوص احیای خانه‌های تاریخی، گفت: تملک و احیای خانه‌های تاریخی هزینه‌بر بوده و برعهده‌ی اداره‌کل میراث فرهنگی است، معتقدم دولت باید با ارایه‌ی مشوق‌ها، مردم را برای تملک، بازسازی و یا تغییر کاربری کارشناسی شده آن‌ها، تشویق کند.
اندیش ادامه داد: متأسفانه در طول سالیان گذشته بافت تاریخی تبریز نظیر میار میار، درب باغمیشه و ... به بهانه بافت فرسوده از بین رفته است. 
وی در خصوص تأکیدات شورای شهر تبریز برای حذف بنر از سطح شهر و ساماندهی تبلیغات شهری،اظهار کرد: این بحث‌ها در صحن علنی شورا انجام گرفته و خوشبختانه بعد از آن جلسه نصب بنر در سطح شهر بسیار کم‌تر شده است؛ چرا که شهرداری اصلی‌ترین عامل نصب بنر در شهر بود. باید اصلاح امور را از خودمان شروع کنیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.