امیر جدایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با پیگیری کارشناسان معاونت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی و موافقت شورای ثبت استان پرونده 10 اثر تاریخی این استان تا پایان امسال در فهرست آثار ملی ثبت می شود که یکی از آنها این قبرستان با ارزش تاریخی است.
وی با بیان اینکه گورستان تاریخی روستای النجق مرند نیز جزو آثار تاریخی آذربایجان شرقی است که در فهرست آثار ملی ثبت می شود، تاکید کرد: تایید ثبت این آثار در فهرست آثار ملی پس از بررسی در تهران، یک سال زمان می برد.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرند عنوان کرد: این گورستان با 2 هزار و 500 سال قدمت از بقایای آق قویونلوها و قرا قویونلوها بوده و هنوز هم قوچ های سنگی تراشیده شده بر سنگ قبرها بر جای مانده است.
جدایی افزود: این قبرستان آکنده از سنگ های مستطیل شکل تراشیده شده منظم و باشکوه است که امید می رود در فهرست ارزشمند آثار ملی ثبت شود.
وی خاطرنشان کرد: امسال 30 مورد از آثار تاریخی و باستانی شهرستان مرند برای ثبت در فهرست آثار ملی پیشنهاد شده است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرند همچنین با اشاره به تعداد آثار ملی این شهرستان اظهار کرد: تاکنون 44 مورد از آثار باستانی و تاریخی شهرستان مرند، ثبت ملی شده است.
به گزارش ایرنا، پرونده 10 اثر تاریخی غیر منقول از جمله کلیسای انجیلی ها، پناهگاه صخره ای روستای خلجان و رونق، حمام تاریخی لیقوان، حمام قدیمی باسمنج، حمام دیزج خلیل شبستر، حمام قدیمی متنق بستان آباد، گورستان تاریخی النجق مرند، مقبره امامزاده سلطان پیراحمد (مقبره قتانلو) هوراند، حمام قدیمی روستای هفت چشمه و کاروانسرای آلقو آذرشهر در راستای حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و حفاظت از ابنیه و محوطه‌های تاریخی برای ثبت ملی به سازمان مرکزی ارسال شده است.
تنظیم: نعمت مرادپور ** انتشار: رستگار
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.