محمد فتحی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با پیگیری کارشناسان معاونت میراث فرهنگی استان پرونده این آثار در شورای ثبت استان مطرح و مورد موافقت قرار گرفت و تا پایان امسال در فهرست آثار ملی ثبت می شود.
وی اظهار کرد: از این تعداد پرونده 10 اثر تاریخی غیر منقول از جمله شامل کلیسای انجیلی ها، پناهگاه صخره ای روستای خلجان و رونق، حمام تاریخی لیقوان، حمام قدیمی باسمنج و حمام دیزج خلیل شبستر در راستای حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و حفاظت از ابنیه و محوطه‌های تاریخی برای ثبت ملی به سازمان مرکزی ارسال شده است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: حمام قدیمی متنق بستان آباد، گورستان تاریخی النجق مرند، مقبره امامزاده سلطان پیراحمد (مقبره قتانلو) هوراند، حمام قدیمی روستای هفت چشمه و کاروانسرای آلقو آذرشهر از دیگر آثار ارسال شده برای ثبت ملی است.
فتحی با اشاره به اهمیت ثبت آثار طبیعی استان در راستای حفظ گونه های ارزشمند طبیعی ادامه داد: در این حوزه پرونده 7 درخت کهنسال از شهرستان های کلیبر، خداآفرین، مراغه و ورزقان توسط شورای ثبت آذربایجان شرقی آماده و به سازمان مرکزی پیشنهاد شد.
وی با اشاره به پرونده ثبت جهانی جنگل های ارسباران یادآوری کرد: این جنگل‌ها با احتساب عرصه و حریم ها و بیش از 160 هزار هکتار وسعت در سال 95 در فهرست میراث طبیعی ملی ایران قرار گرفت.
فتحی افزود: حفظ و نگهداری آثار معنوی و غیرملموس همپای دیگر آثار و ابنیه تاریخی و باستانی کاری ارزشمند و ضروری بوده و ثبت این آثار به بازشناسی هویت فرهنگی و حفظ آن ها کمک زیادی می کند.
وی گفت: هر کدام از این مهارت ها و دانش ها از پیشینه ای کهن و ارزشمند برخوردار بوده و در نوع خود حائز اهمیت فراوان است.
فتحی ادامه داد: در این راستا پرونده 4 اثر معنوی داستان عاشیقی 'عاشیق غریب و صنم'،'مهارت ساز سازی (قوپوز) تبریز'، 'مهارت سنتی منبت چوب تبریز' و 'مهارت سنتی آهنگری بازار تبریز' نیز در جلسه شورای ثبت استانی مطرح و پس از بررسی با اکثریت آرا به تصویب رسید.
تاکنون یک هزار و 780 اثر فرهنگی، تاریخی، طبیعی و معنوی از میان آثار استان آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:رستگار
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.