ایرج اصلانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ارقام کشت شده در این طرح شامل رقم عادل و منصور به صورت متوسط 60 کلیوگرم در هر هکتار بوده و پیش بینی می شود از هر هکتار از این اراضی یک تن محصول نخود برداشت شود.
وی با بیان اینکه عملکرد در کشت انتظاری در واحد سطح در مقایسه با کشت بهاره بیشتر است ادامه داد: این نوع کشت از اواخر آذر ماه آغاز و در آن بذر کاشته شده در داخل خاک با آغاز بارش های اواخر زمستان و اوایل بهار، به تدریج جوانه زده و سر از خاک بیرون می آورد.
وی با اشاره به مزیت کشت های انتظاری اضافه کرد: استفاده مناسب بذر از رطوبت خاک و بارندگی های فصول، رشد کافی بوته ها قبل از ظهور لار و آفات آگروتیس و هلیوتیس و انجام مراحل گلدهی و تلقیح قبل از فرا رسیدن ماه های گرم سال و در نتیجه افزایش عملکرد از مزیت های این نوع کشت است.
وی گفت: در کشت انتظاری، بذر کشت شده با استفاده از رطوبت موجود خاک و بارندگی های اوایل فصل، رشد کرده و قبل از رسیدن ماه های گرم سال که تاثیر منفی در تلقیح گل دارد رشد کرده و با سپری کردن دوره گلدهی از برخی از آفات در امان مانده و محصول زودتر آماده برداشت می شود.
وی با اشاره به ارزش غذایی بالای این محصول افزود: وجود درصد بالایی از ریزمغذی ها و پروتئین ها درنخود، جایگاه ویژه ای را به این محصول در بخش غذایی بخشیده است.
اصلانی ادامه داد: هم اکنون هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی و زراعی این شهرستان به کشت نخود بهاره اختصاص یافته و در سال گذشته نیز رتبه اول کشوری را در برداشت این محصول به خود اختصاص داده بود.
وی اضافه کرد: برداشت متوسط نخود در هر هکتار از اراضی زیر کشت این محصول در هشترود به صورت متوسط سه هزار و 560 کیلو گرم به ثبت رسیده است.
در شهرستان هشترود سالانه حدود 230 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی تولید می شود که عمده محصول تولیدی آن گندم است از این رو این شهرستان به انبار غله آذربایجان شرقی شهرت یافته است.
هشترود با حدود 70 هزار نفر جمعیت در 120 کیلومتری جنوب شرقی تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
خبرنگار: جلیل دین محمدی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7486
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.