به گزارش ایرنا، مرتضی آبدار روز سه شنبه در بازدید از محوطه تاریخی خانه کلانتر تبریز، اظهار کرد: عملیات استحکام بخش و ایستایی این مجموعه تاریخی با نظارت گروه فنی میراث فرهنگی و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش وارد مرحله عملیاتی می شود.
وی گفت: برآورد ریالی و برنامه عملیات مرمت و احیا خانه تاریخی و ثبت شده کلانتر توسط اداره کل میراث فرهنگی استان ارائه می شود و سال آینده عملیات مرمتی این مجموعه تاریخی با تامین اعتبار لازم از سوی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اجرا خواهد شد.
آبدار با قدردانی از زحمات مدیرکل آموزش و پرورش در راستای صیانت از میراث فرهنگی و توسعه خدمات گردشگری، گفت: اقدامات ارزشمندی که در زمینه اسکان میهمانان در قالب ستادهای اسکان فرهنگیان، ساماندهی و بهسازی باغ فتح آباد و نیز مرمت دبیرستان فردوسی و محوطه موزه قاجار انجام گرفته، شایسته قدردانی است و در زمینه خانه کلانتر نیز با هم افزایی موجود در این راستا اقدامات لازم انجام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این بازدید، گفت: یکی از اقدامات اساسی و اولویت دار آموزش و پرورش برای سال 97 بازسازی و تبدیل این خانه به یک مجموعه فرهنگی، تاریخی با نظارت میراث فرهنگی استان خواهد بود.
جعفر پاشائی افزود: طی چند روز آینده با نظارت میراث فرهنگی و انجام اقدامات فنی، عملیات ایستایی و مقاوم سازی این خانه تاریخی انجام و در سه ماه آینده برنامه ریزی برای تامین اعتبار لازم جهت مرمت این بنا در سال 97 و انجام عملیات مرمتی انجام خواهد گرفت.
خانه تاریخی کلانتر مربوط به دوره قاجار به تاریخ 27 مرداد 1382 در فهرست آثار ملی با شماره 9712 به ثبت رسیده است.
تبریز به دلیل داشتن خانه های قدیمی و زیبا به شهر خانه های قدیمی شهرت دارد.
خانه و باغ کلانتر در خیابان عباسی، کوچه هاشمی با پلاک شهرداری 23 واقع و متعلق به ابراهیم خان شرف الدوله کلانتری از نمایندگان مردم تبریز در اولین دوره مجلس شورای ملی دوره قاجار است.
این خانه در سال 1360 توسط 'محمد اخوان'، دبیر بازنشسته تبریزی خریداری شده است.
این بنا کوشکی در داخل باغی به وسعت شش هزار و 550 مترمربع و دارای دو طبقه می باشد و معماری آن ملهم از معماری قفقاز است.
پلان این خانه قرینه و همانند سایر بناهای دوره قاجاریه تقارن به صورت کامل در این خانه رعایت شده است.
تاریخ ساخت خانه کلانتر تبریز 1311 هجری قمری ثبت شده است.
در حال حاضر این خانه و باغ به صورت متروکه رها و ضلع شمالی آن به طور کامل تخریب شده است.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی**انتشار: عزیزی راد
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.