به گزارش ایرنا، مسئولان و مجریان این طرح در حالی آن را اجرایی کردند که موضوع اطلاع رسانی به آحاد مردم توسط ارگان ها و دستگاه های مربوطه به فراموشی سپرده شد و بدون توجه به تامین زیرساخت و پیش نیازهای آن، به صورت فوریتی اجرایی گردید تا در این زمینه نیز تمامی مشکلات متوجه مردم شده و امروز شاهدیم که به دلیل مشکلات به وجود آمده، آرامش روحی و روانی شهروندان تبریزی تهدید می شود.
حضور و هجوم انبوه شهروندان به مراکز معاینه فنی خودرو طی روزهای اخیر یکی از مهمترین و بزرگترین مشکلات اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوای تبریز است که موجب نارضایتی آحاد مردم شده است.
خبرنگار ایرنا با حضور در مراکز معاینه خودرو، گزارشی از وضعیت این مراکز و نقطه نظرات شهروندان تهیه کرده که تاخیر در اجرا و تمدید مهلت برای اخذ معاینه فنی، مطالبه محوری آنان است.
صف های طولانی خودروها، نبود مرکز ویژه برای خودروهای ناوگان عمومی، اتلاف وقت شهروندان، نبود سیستم جامع در مراکز معاینه فنی، نبود نوبت دهی در این مراکز، بروز مشکلات روحی و روانی و مشخص نبودن آدرس دقیق مراکز معاینه فنی با نصب تابلوهای اطلاع رسانی و از همه مهمتر نبود اطلاع رسانی از طریق رسانه های عمومی از جمله مشکلاتی است که مردم در اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا با آن مواجه هستند.
یکی از شهروندان تبریزی که ساعت ها در صف معاینه فنی خودرو ایستاده است، به خبرنگار ایرنا، گفت: هم اکنون بیش از یک ساعت است که در صف ایستاده ام و حداقل سه تا چهار ساعت دیگر نوبت من فرا می رسد.
نادر برائتی اظهار کرد: مسئولان شهری متاسفانه به دلیل عدم شفاف سازی و اطلاع رسانی درباره طرح، مردم را با ده ها مشکل مواجه کرده اند که ایستادن ساعت های طولانی در مراکز معاینه فنی از جمله این مشکلات است که باعث تحمیل هزینه های هنگفت به مردم می شود.
وی افزود: امروز به دلیل کم کاری مسئولان و سهل انگاری آنها در امر اطلاع رسانی، تعداد زیادی از شهروندان با مشکل حضور در مراکز معاینه فنی و تلف شدن اوقات در مقابل این مراکز مواجه شده اند که این موضوع گرفتاری های مختلفی را برای مردم و شهر به وجود آورده است، در حالی که با اطلاع رسانی از مدت ها قبل از اجرای طرح، می توانستند این معضل را به حداقل کاهش دهند.
برائتی که کارمند یکی از ادارات تبریز است، ادامه داد: امروز هر کسی که برای معاینه فنی خودرو مراجعه می کند به دلیل ازدحام خودروها نه تنها ساعت ها وقت خود را تلف می کند، بلکه به لحاظ هزینه ای نیز باید از کار و زندگی خود بزند که ضررهای ان متوجه تمامی اعضای خانواده می شود.
وی با بیان اینکه از ساعت 6 صبح در صف مرکز معاینه فنی خودرو ایستاده است، اظهار کرد: این در حالی است که بسیاری از مردم ساعت ها قبل از من در صف بوده اند.
شهروند دیگر تبریزی به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مشکلات مهم معاینه فنی مربوط به خودروهای بنزینی و گازسوز است که باید برای هر کدام یک بار در نوبت ایستاده و پس از رفع مشکلات احتمالی، دوباره برای سوخت دیگر خود معاینه فنی بگیرد.
علی هادی که راننده تاکسی است، افزود: متاسفانه مسئولان هیچ نوع تمهیدی برای ناوگان حمل و نقل عمومی شهر در نظر نگرفته اند و رانندگان تاکسی که تنها درآمدشان از این محل است، باید حداقل دو روز کاری خود را مقابل مراکز معاینه فنی سپری کنند و این امر خسارت مالی برای این قشر دارد.
وی ادامه داد: ما انتظار داریم مسئولان استانی و شهری حداقل برای تاکسی ها، مرکز معاینه فنی جداگانه ای در نظر گرفته و یا با تعیین ساعات مشخص در این مراکز نسبت به تسهیل و تسریع مراحل مختلف معاینه فنی ما را کمک کنند تا از زندگی و کار خود باز نمانیم.
هادی با اشاره به اینکه از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح در صف معاینه فنی حضور یافته است، اظهار کرد: البته این پروسه یک بار باید برای سوخت گاز و یک بار نیز برای سوخت بنزین طی شود که ما را کلافه می کند.
وی پیشنهاد داد: مسئولان اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا در تبریز مدت و مهلت اجرای آن را به تعویق انداخته تا مردم با آسودگی خاطر بیشتر و بدون اضطراب نسبت به معاینه فنی خودروهای خود اقدام کنند.
شهروند دیگری که مدت 7 ساعت در انتظار معاینه فنی خودروی خود به انتظار نشسته است، از مسئولان استانی به دلیل اجرای یک باره و ناگهانی طرح محدوده کاهش آلودگی هوای تبریز انتقاد کرد و گفت: آیا این مسئولین خودشان نیز خودروهایی دارند که نیاز به معاینه فنی داشته باشد؟ که به نظرم چنین نیست، چون در این صورت تمامی جوانب اجرای آن را در نظر می گرفتند.
حسن عباس زاده با بیان اینکه مسئولان و مدیران شهری باید در اجرای هر طرحی شرایط عمومی جامعه و مردم را در نظر بگیرند، اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا را طرحی خوب و به جا دانست و اظهار کرد: اما هر طرحی باید با تامین پیش نیازها اجرایی شود، نه اینکه یک شبه تصمیم گرفته و آن را اجرایی کنند.
وی ادامه داد: بدون تردید این طرح به نفع خود مردم و شهروندان است تا از آلودگی هوای شهر کاسته شود، اما اینکه تنها با نصب چند بنر برای اجرای آن وارد عمل شوند کار درستی نبود، چون کمترین اطلاع رسانی از طریق رسانه ها نشد.
عباس زاده با اشاره به اینکه برای معاینه سیستم سوخت گاز خود روز گذشته مراجعه کرده و پس از رفع ایرادات، دوباره برای معاینه فنی سوخت بنزین در مرکز حاضر شده است، گفت: آیا مسئولان نمی توانستند شرایطی را مهیا کنند که این دو پروسه همزمان به انجام می رسید؟
وی، اخذ 50 هزار ریال برای بازدید دوباره خودروهای دارای نقص فنی را از مشکلات هزینه ای معاینه فنی بیان و اظهار کرد: باید این هزینه ها حذف شود چون تمامی مراحل معاینه فنی طی می شود و بازدید موارد نقص هزینه ای برای مراکز ندارد.
یکی از شهروندان که پس از 6 ساعت موفق به اخذ معاینه فنی خودروی خود شده است، به خبرنگار ایرنا، گفت: ساعت 5 صبح برای گرفتن نوبت به این مرکز مراجعه کردم که راس ساعت 11معاینه فنی را دریافت کردم که این همه ایستادن در صف برای شهروندان مهمترین و بزرگترین مشکل است.
صمد شهابی افزود: ایرداتی جزئی برای خودروی گرفته شد که بلافاصله رفع کرده و در مراجعه بعدی برگ معاینه فنی را دریافت کردم که البته این مراجعه خیلی زمان بر نبود.
به گزارش ایرنا، یکی از مدیران مراکز معاینه فنی تبریز نیز با بیان اینکه مردم برای اخذ برگ معاینه فنی خود دو روز کاری معطل می شوند، 60 درصد مشکلات را مربوط به مدیران و مسئولان اجرایی ، 20 درصد را خود مردم و 20 درصد را مربوط به مشکلات مراکز معاینه فنی دانست.
محمدرضا فخیمی گفت: جای تاسف است که اجرای این طرح بزرگ با کمترین اطلاع رسانی کامل از سوی نهادهای مربوطه اجرایی می شود، در حالی که باید از ابتدای سال در این زمینه کار می شد.
وی، ایجاد اضطراب و نگرانی در میان مردم را از ایرادات مهم اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوای تبریز برشمرد و اظهار کرد: به دلیل اعلام مسئولان مبنی بر جریمه روزانه خودروهای فاقد معاینه فنی، بسیاری از مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی با نگرانی و پریشانی دنبال کارهای خود هستند که این شرایط برای شهروندان بسیار تاثیر منفی روحی و روانی دارد.
فخیمی، نبود برنامه ریزی کافی برای اجرای طرح فوق را یادآور شد و افزود: به همین دلیل شاهد ازدحام مردم در مراکز معاینه فنی هستیم در حالی که اگر فرصت کافی و زیاد به مردم داده می شد، هیچگاه چنین صف های طولانی را شاهد نبودیم.
به گفته وی، مسئولان در اجرای سریع طرح تصمیم نادرستی را اتخاذ کرده اند که لازم است برای برون رفت از این شرایط سخت، زمان اجرای آن را تمدید و مهلت کافی برای اخذ برگ معاینه فنی به شهروندان بدهند.
در همین ارتباط مسئول مراکز معاینه فنی خودروهای معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، از وجود هفت مرکز در سطح شهر خبر داد و با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون شش مرکز فعال است، دلیل تعطیلی یک ساله مرکز شماره 2 را بروز اختلافات بین پیمانکار و شهرداری بیان کرد که پرونده حقوقی آن در مراجع قضائی در دست پیگیری است.
امین صدرائی، شمار مراکز فنی معاینه خودرو در تبریز را مناسب دانست و با بیان اینکه نسبت به جمعیت شهر تعداد هفت مرکز در مقابل تهران که 15 مرکز دارد، تعداد مناسبی است، اما دلیل اصلی مشکلات امروز ناشی از اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا است که منجر به هجوم مردم به مراکز شده است.
وی با ارایه آماری از وضعیت خودروهای تبریز، گفت: طبق آمارهای موجود هم اکنون 900 هزار دستگاه خودرو در شهرستان تبریز و حدود 600 هزار دستگاه در شهر تبریز وجود دارد که 70 درصد آنها دارای برگه معاینه فنی نیستند.
صدرائی درباره اجرای به یکباره طرح، گفت: این طرح قرار بود از ابتدای آذرماه اجرایی شود که با تجدید نظر در این خصوص 15 روز به تعویق افتاد تا از 16 آذرماه اجرایی شود که البته در بحث اطلاع رسانی انتقادات را وارد می دانیم و اذعان می کنیم، می شد در این رابطه بهتر عمل کرد و شهروندان را بیشتر در جریان امر قرار داد.
وی از تلاش شهرداری برای راه اندازی دو مرکز معاینه فنی دیگر در تبریز خبر داد و ادامه داد: مراحل اداری آن در حال طی شدن است که پس از آن فراخوان عمومی انجام می شود که تصور می کنیم تا سال آینده و حداکثر سال 1397 این دو مرکز فعالیت کنند.
صدرائی، یکی از دلایل ازدحام مردم در مراکز معاینه فنی خودروها را نبود کنترل های لازم فنی وسائل نقلیه توسط مالکان دانست و توصیه کرد: شهروندان قبل از مراجعه به این مراکز از نبود ایراد فنی خودروی خود اطمینان حاصل کنند تا برای بازدید دوباره به این مراکز مراجعه نکنند.
وی با بیان اینکه طی روزهای اخیر روزانه حدود یکهزار و 500 دستگاه خودرو در مراکز شش گانه معاینه فنی مورد بازدید قرار گرفته است، اظهار کرد: در روزهای اوج این آمار به یکهزار و 700 دستگاه خودرو نیز رسیده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه اخذ 50 هزار ریال برای بازدید دوباره خودروها در مراکز معاینه فنی قانونی است، درباره اختصاص مرکز ویژه برای ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، گفت: این کار در حال حاضر ممکن نیست اما شاید برای ماه های آینده چنین تصمیمی اتخاذ شود.
به گزارش ایرنا، اجرای فاز اول طرح محدوده کاهش آلودگی هوای تبریز در هسته های مرکزی شهر از 15 آذر ماه با ممنوعیت تردد خودروهای فاقد برگه معاینه فنی در حال اجراست.
فاز دوم این طرح قرار است شامل تمامی خودروهای کاربراتور و فرسوده شود که حتی با داشتن برگه معاینه فنی نیز از تردد آنها در هسته مرکزی شهر تبریز جلوگیری خواهد شد.
گزارش ع: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار : رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.