به گزارش ایرنا، رحیم شهرتی فر روز یکشنبه در حاشیه بازدید از موزه قرآن و کتابت تبریز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: موزه قرآن و کتابت در محل مسجد صاحب الامر تبریز بعد از تعمیر و بازسازی این مسجد ایجاد شده است.
وی با اشاره به درخواست هیئت امنای مسجد صاحب الامر برای جابجایی محل موزه به بیرون از مسجد، ادامه داد: به همین دلیل امروز به همراه مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اوقاف و امور خیریه استان و هیئت امنای مسجد از محل بازدید کردیم.
شهرتی فر اظهار کرد: با توجه به اینکه دایر بودن موزه قرآن و کتابت در آستانه رویداد مهم تبریز 2018 حائز اهمیت است و در کنار آن نیز مسائل شرعی اولویت دارد، باید به گونه ای تصمیم گیری شود که هم شان مسجد و هم موزه قرآن و کتابت نیز حفظ شود.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در خصوص جابجایی موزه تصمیمی گرفته نشده است، گفت: در این خصوص از نظرات نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز بهره مند خواهیم شد تا تدابیر لازم انجام اتخاذ شود.
به گزارش ایرنا، موزه قرآن و کتابت در بنای مسجد شاه طهماسب صفوی، معروف به مسجد صاحب الامر، تبریز راه اندازی شده است.
این مسجد ابتدا ویژه شاه طهماسب اول صفوی بود که در سال 1045 هجری قمری به وسیله سپاهیان سلطان مراد چهارم امپراطور عثمانی تخریب شد.
مسجد صاحب الامر پس از یازسازی و انجام تغییرات لازم در آن به موزه قرآن و کتابت تبدیل شد و در آن مجموعه نفیسی از نسخ قرآن مجید مربوط به ادوار مختلف تاریخ و قطعات زیبایی از آثار خوشنویسان بنام ایران به نمایش گذاشته شده است.
انواع قلمدان های مینیاتوری، ظروف چینی و سفالی مزین به آیات قرآنی و دیگر آثار و تصاویر بزرگان دینی نیز در این موزه نگهداری می شود.
از ارزشمندترین اشیای موجود در موزه قرآن کریم و کتابت تبریز، یک صفحه از قرآن کریم منسوب به دست خط مبارک حضرت امام رضا(ع) است که بر تکه ای از پوست آهو نوشته شده است.
کتیبه سنگی خط میخی دوره ایلامی، کوچک ترین قرآن خطی مطلا که بدون استفاده از ذره بین نمی توان آن را خواند، جام شفابخش و لباس قسم منقوش به کل آیات قرآن کریم از دیگر آثار موجود در این موزه هستند.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.