به گزارش خبرآنلاین، بابک نهرین در نشست خبری نمایش"کچل اوغلان" بیان کرد: این نمایش، ایده ای با نویسندگی علیرضا فریدی راد، هنرمند زنجانی است که داستان این نمایش از افسانه های فولکلور آذربایجان نشات گرفته و در ادامه با الهام از متن فریدی راد نوشته و تنظیم شده است همچنین صحنه های موزیکال نمایش برگرفته از سبک موسیقی مرحوم فیکرت امیر اف است که توسط غلامرضا میرزاده تنظیم شده است.

سرپرست گروه هنری بابک خاطر نشان شد:بازیگران این نمایش تلفیقی از بازیگران با تجربه و دانش آموختگان دانشگاه نبی اکرم هستند و نقطه عطف این گروه ترکیبی از بازیگران جوان در کنار پیشکسوتان مطرحی چون ناصر هاشمی هستند گفتنی است نمایش کچل اوغلان با حضور بازیگرانی چون فرید ادهمی ، یاسمین خلخالی ، بهمن تقی پور، بهرام حسن بابایی و... گروهی ۴۵ نفری را تشکیل داده اند.

وی اشاره کرد:در این نمایش خلاقیت جدیدی به عنوان حرکات نمایشی و فیزیکال داریم که با راهنمایی پدرام ناظر این حرکات طراحی شده اند که سبکی متفاوت با تلفیق موسیقی،حرکات نمایشی و نورپردازی و کمدی را رقم زده است که تاکنون در تبریز شاهد چنین اثری نبوده ایم البته امید است درآینده شاهد توسعه این حرکات و فرم ها در تئاتر تبریز باشیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان یادآور شد:این نمایش برای ما تجربه ای نو به حساب می آید چراکه تصمیم گرفتیم روال کاری خود را عوض کرده و سبکی نو را درعرصه نمایش های تبریز رقم زنیم چراکه در گذشته متاسفانه فرهنگ طنز ما کوچه بازاری بوده است که من نیز در ابتدا از این فرهنگ بهره گرفته و حتی برای جذب مخاطب در نمایشم از رفتار های سطح پایین جامعه هم استفاده کردم، ولی به مرور این سبک تغییر یافت.

بازیگر مطرح تئاتر تبریز اضافه کرد: بعد از نمایش رسوایی ۴۴ متاسفانه گروه به دو دسته تقسیم شد که همین علت نیز موجب شد تا از سبک قبلی پیروی نکرده و سبکی جدید را درعرصه تئاتر و نمایش تجربه کنیم چراکه موقعیت اجتماعی و پست من نیز در انجمن نمایش باعث شد به لزوم تغییر این سطح در کار می افزود،اکنون به غیر از نمایش کچل اوغلان حدود۱۱متن و نمایش با عناوین خروس قلدور باسان،ملانصرالدین و بش آروادی و منیم ایکی قابیرقام در دست کارداریم.

رئیس انجمن هنر های نمایشی آذربایجان شرقی گفت: امسال جزو ۳ انجمن برتر ایران بود و در میان استان های تهران و خراسان رضوی جزو انجمن های برتر در تیاتر کشور قرار گرفتیم، چراکه پیشرفت چشمگیری ازلحاظ کیفی و تعداد اجراهای تئاتر شهر تبریز داشته و برای اولین بار شاهد به صحنه رفتن روزانه حداقل ۷نمایش هستیم.

وی ادامه داد: در راستای تغییرات ایجاد شده در مجموعه های هنری مانند مجموعه الف ازقبیل ایجاد امکاناتی مانند بازسازی و ارتقای کیفیت سالن ها و احداث بلک باکس استانداد وهمچنین حضور اصحاب رسانه در انعکاس اخبار مربوط به آثار به تیاتر این شهر روح و جان بخشیده که لایق قدردانی است چراکه زمانی ما اهالی رسانه را درنقد و تخریب می دیدم اما امروز به بازوی اجرایی برنامه های فرهنگ و هنر شهر تبدیل شده اند.

وی در خصوص برنامه های انجمن هنر های نمایشی در آستانه تبریز۲۰۱۸ عنوان کرد: تبریز ۲۰۱۸ تنها یک نام است چراکه باوجود کمتر از یک ماه تا موعود آن هنوز برنامه های مشخصی برای آن اتخاذ نشده است وهمچنین تاکنون کسی از انجمن نمایشی و هنرمندان نیز دعوت به همکاری یا درخواستی برای همفکری و طرح ایده نکرده اند و اکنون باوجود مدت زمان کم به فعالیت های نهادهای مردم محور امید بسته اند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خبرداد:البته ما برنامه هایی درخصوص تبریز۲۰۱۸ درنظر داریم، نمایشی به زبان انگلیسی کار خواهیم کرد که در مجتمع فرهنگی عنری ۲۹ بهمن اجرا خواهد شدو حاضریم در این خصوص باوجود بودجه کم انجمن برای فعالیت ها و حتی برگزاری جشنواره های بین المللی اقدام کرده و از اعتبار انجمن بهره بگیریم.

نشست خبری بابک نهرین

نهرین اظهار کرد: مدت زمان اجرای این نمایش حدود ۶۰تا۷۰ روز در نظر گرفته شده است که تاعید نوروز به اجرای عموم گذاشته خواهد شد گفتنی است برای عید نوروز نیز برنامه ها و نمایش های آئین سنتی مثل تکم گردانی در نظر گرفته شده و بعد از عید نیز شاهد اجرای کارهای بعدی خواهیم بود.

وی در رابطه با تاثیر آثار فولکلور و بومی بر فرهنگ جامعه عنوان کرد: نمایش های موفق بومی که برگرفته از تاریخ آذربایجان هستند مانند نمایش پاشا که یکی از داستانهای فرهنگ غنی آذربایجان را به تصویر کشد و موفق شد به جشنواره بین المللی فجر راه یابد و برای اولین بار از بین ۸۰ کار نمایشی در کشور پاشا بین ۲۰ اثر منتخب به جشنواره راه یافت که درخشش از این جمله آثار اهمیت دارد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی اضافه کرد:حقیقت این است که فرهنگ و تاریخ آذربایجان غنی است و حتی زبان و موسیقی آن جلوه و پیام خاصی دارد و زمانی که ما در آثار به این جلوه ها و ویژگی ها پرداخت می کنیم قطعا در نظر تماشاگران بومی و غیربومی مورد توجه خواهد بود و تاثیر فراوانی در گسترش فرهنگ جامعه مان خواهد داشت.

ناصر هاشمی نیز در این نشست ابراز کرد:از گذشته سطح فرهنگ یک شهر را با تعداد سالن سینما و سالن های تئاتر آن سنجیده اند اما متاسفانه زمانی در تبریز تنها تالار شهید مدنی فعال بود که سالی یک یادوبار در این شهر تئاتر یا نمایشی به اجرا می رسید و تئاتر تبریز در اغما قرارداشت اما اکنون آمار آثار اجرا شده نشان از ارتقای سطح استقبال مخاطب و همچنین فعالیت هنرمندان است.

هنرمند بنام تبریزی ابراز کرد:در نمایش کچل اوغلان سیر داستانی فولکلور وجود دارد که با تمام ویژگی ها و اصول داستانی پیش رفته و به تماشاگر می اموزد که نمایش طنز تنها خندیدن نیست بلکه باید سیر داستانی را طی کرده و پس از فراز و فرود کار در انتها پایانی با پیام مشخص گره گشایی شود.

وی افزود: همچنین گروه این نمایش که ترکیبی از جوانان و پیشکسوتان است نقطه عطف این کار به حساب می آید و اید است با درخشش این اثر شاهد آثاری با سبک متفاوت از این گروه و سایر گروه های هنری تبریز باشیم.

هومن بیگ نژاد نیز در ادامه در جمع خبرنگاران عنوان کرد:می توانم بگویم تمرینات این گروه نمایشی را در طول این چند ماه بسیار متفاوت تر از دیگر کارها دیده ام و باتوجه به سبک اثر و تلاش های مجدانه اعضای گروه و همچنین بهره گیری از ویژگی هایی مانند نور،موزیک،حرکات نمایشی و طنز می توان ابراز کرد که سبک اجرا تماشاگر پسندخواهد بود.

رئیس مجموعه فرهنگی هنری ۲۹بهمن ابراز کرد:ما این مجموعه را از تیر ماه امسال تحویل گرفتیم درحالیکه رفت و آمد در این مجموعه به صفر رسیده بود و این باعث می شد که هنرمندان این مجموعه را به عنوان خانه خود نشناخته و از حضور در آن خودداری کنند که در این خصوص سعی کردیم با اقداماتی اینجا را به محلی با فضای لایق و شایسته هنرمندان تبدیل کنیم.

وی ادامه داد:البته فعالیت های این مجموعه تنها در حوزه تئاتر و نمایش محدود نمی شود و ما اینجا برای دیگر هنرها نیز برنامه ها و فعالیت هایی در نظر گرفته و اجرا می کنیم برای مثال نگارخانه این مجموعه که تبدیل به انبار شده بود یا بلک باکس مجموعه که نگارخانه شده بود و همچنین برخی قسمت های دیگر مجموعه تعمیر یا تعویض شده و از لحاظ امکانات سعی در فراهم کردن محیطی مطلوب برای هنرمندان و هنردوستان داشته ایم.

مدیرعامل موسسه بین المللی الف خبرداد:همچنین در مجموعه فرهنگی هنری ۲۹بهمن مدارس و کلاس های بازیگری و کارگردانی برپا خواهد شد که اساتید این کلاس ها نیز اساتید بنام بومی و اساتید غیربومی نیز با مدارک معتبر بین المللی برای تدریس در این کلاس ها حاضر خواهند شد.

بیگ نژاد درپایان درخصوص برنامه های این مجموعه درخصوص تبریز ۲۰۱۸ خبرداد:در نظر داشتیم که کلاس هایی د راستای آموزش زبان انگلیسی برای مسئولان،هنرمندان و کسبه شهر برگزار کنیم اما با حمایت و استقبالی مواجه نشدیم تنها حدود ۵نفر از بازیگران و آقای شهرتی فر معاون سیاسی امنیتی استاندار استان برای حضور در این اقدام تمایل نشان دادند که ما باوجود مدت زمان کم دوباره اعلام آمادگی خود را برای برگزاری این کلاس های آموزشی فشرده اعلام می کنیم.

 

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 806249
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.