معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ۱۸۹ نفر در آذربایجان شرقی مبتلا به ایدز هستند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، عباسعلی درستی در همایش تقدیر از فعالان ایدز با بیان این مطلب اظهار کرد: در استان ما ۴۳۴ فرد  آلوده به ویروس HIV شناسایی شده است که ۱۸۹ نفر از آنان مبتلا به ایدز بوده و ۲۰۷ نفر نیز فوت کرده‌اند.
وی افزود: برنامه‌ی کنترل و مبارزه با ایدز در کشور ما جزو یکی از برنامه‌های مهم است و ما موظف به تامین سلامتی برای آحاد مردم هستیم. اما تنها ۲۵ درصد از خدمات در اختیار وزارت بهداشت است. از این رو امیدواریم تمامی ارگان‌های ذی‌ربط نقش خود را به درستی ایفا کنتد تا حقی از مردم ضایع نشود.
وی افزود: سازمانی بهداشت جهانی سه هدف عمده را تا سال ۲۰۲۰ تعیین کرده است که تمامی کشورها باید با توجه به امکانات خود در راستای تحقق آن تلاش کنند.

وی گفت: شناسایی، تحت مراقبت و درمان قرار دادان شناسایی شدگان و پیشگیری از انتقال ویروس به سایرین از جمله اهدافی است که باید تا سال ۲۰۲۰ محقق شوند.
درستی با اشاره به ارائه‌ی خدمات نوین به مبتلایان بیان کرد: تست‌های تشخیصی کامل و سریع، اجرای برنامه‌ی چهارم استراتژیک ایدز، وجود هفت مرکز مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری در تبریز و شش شهرستان و وجود چهار مرکز ویژه‌ی زنان در چهار نقطه‌ی حاشیه‌ی تبریز از جمله‌ی این برنامه‌ها به شمار می‌آیند.
وی عنوان کرد: با توجه به گسترش روند تست‌های تشخیصی سریع در استان، بیش از ۱۷ هزار نفر تست شده‌اند که که ۲۶ نفر از آنان آلوده به ویروس بودند.
وی ادامه داد: در شش ماهه‌ی اول سال جاری نیز بیش از ۲۰ هزار نفر از طریق تست تشخیصی، آزمایش شده‌اند.
درستی با اشاره به تست مادران باردار گفت: انتقال از مادر به جنین یکی از شایع‌ترین روش‌های انتقال است که در شش ماهه‌ی اول سال بیش از ۱۰ هزار نفر اقدام به انجام تست کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر در استان جزو گروه‌های پرخطر هستند که از طریق اعتیاد یا رفتارهای پرخطر جنسی ممکن است در معرض آلوده شدن به ویروس HIV باشند.
همایش تقدیر از فعالان ایدز و سلامت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با حضور مسئولان استانی در مرکز بهداشت آذربایجان شرقی برگزار شدـ
همچنین در پایان این همایش از فعالان ایدز و سلامت استان تقدیر شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.