به گزارش ایرنا، رحیم شهرتی فر روز شنبه در آیین اختتامیه دومین همایش نظیره سرایان 'حیدربابایه سلام' در اهر، با تاکید بر نقش برجسته شاعران در ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی افزود: یکی از راه های انتقال فرهنگ کشور به نسل های آینده هنر و ادب و در راس آن شعر است.
وی اظهار کرد: منظومه 'حیدر بابایه سلام' از ماندگارترین آثار استاد شهریار و برگرفته از زندگی، آداب و سنن عامه مردم می باشد و این امر باعث شده تاثیر گذاری این اشعار که بر آمده از دل شهریار بود، بر مردم بیشتر شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی یاداوری کرد: استاد شهریار سخندان و سخن‌سرایی است که جسارت گنجاندن اصطلاحات عامیانه و واژه‌های محاوره‌ای از هنرهای اوست که کمتر شاعری این توانایی را دارد.
شهرتی فر ادامه داد:‌ این شخصیت ادبی و چهره‌ مردمی به خاطر پیوندی که با هویت اسلامی و ایرانی دارد، ثابت و پابرجا بوده و یادش همواره گرامی داشته می شود.
وی گفت:‌ منظومه 'حیدربابایه سلام' از بهترین و ماندگارترین اشعار جهان است که خاطرات دوران کودکی استاد شهریار را در روستا با همان صفای روستایی و به زبانی ساده و رسا باز می‌گوید و به عقیده صاحبنظران هیچ شاعری در هیچ زمان و زبانی خاطرات دوران خردسالی خود را بدین روشنی و شیوایی به نظم نکشیده است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: تصاویر روشن و گویا از کانون گرم خانواده، ‌زندگی ساده، میهمان نوازی و عروسی و عزا در حیدربابا این اثر را به نمونه‌ای از فرهنگ متعالی ایرانی و آذربایجانی تبدیل کرده است.
شهرتی فر، منطقه ارسباران را در حوزه های فرهنگ، هنر و ادب مستعد دانست و خواستار برگزاری بیشتر همایش های فرهنگی و هنری در این منطقه شد.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی نیز در این آئین گفت: برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری در شهرستان ها نقش مهمی در تحقق توسعه‌ی پایدار دارد.
علی محرمی افزود: منظومه حیدربابا اثری ماندگار از استاد شهریار است و چه هنری بالاتر از این که شعر حیدربابا را هم عوام می‌فهمند و هم خواص می‌پسندند و از شنیدن آن همه به وجد می آیند.
وی اظهار کرد:‌ شهریار در این اثر در گزینش واژه های ترکی و بار عاطفی اعجاز کرده و این اثر از گرانبهاترین آثار ذوق و اندیشه ایرانی در عصر حاضر است و در این همایش نیز شعرا در نگارش نظیره برای این اثر ماندگار تلاش کرده‌اند.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تداوم برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی در شهرستان‌ها را ضروری دانست و یادآوری کرد: دولت قصد تصدی‌گری برنامه‌های فرهنگی و هنری را ندارد و سیاست‌های دولت بر این است که امور باید به دست مردم اداره شود.
محرمی ادامه داد: دولت برای واگذاری برنامه‌های فرهنگی و هنری به مردم عزم و اراده جدی دارد به‌ طوری که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برای تحقق سیاست‌های دولت می‌کوشد و در کنار آن از هنر و هنرمندان به حد وظایف و اختیارات حمایت می‌کند.
وی با اشاره به انتخاب منطقه ارسباران و شهرستان اهر به‌عنوان محور گردشگری تبریز ٢٠١٨، افزود: منطقه ارسباران در رویداد تبریز ٢٠١٨ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و البته تقویت محتوایی برنامه‌های فرهنگی و هنری از هر جهت حائز اهمیت است.
35 اثر از نظیره سرایان استان های شمال غرب کشور شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و قزوین به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که 9 نظیره به عنوان آثار برتر انتخاب و از صاحبان آن ها تجلیل شدند.
در پایان این همایش کتاب 'مکتب حیدربابا'، نوشته جعفر خضوعی که شامل نظیره های نظیره سرایان کشور در قالب حیدربابای شهریار است، رونمایی شد.
این همایش در سالن میرزا محمد جعفر قراجه داغی مجتمع فرهنگی و هنری اهر برگزار شد.
حیدربابایا سالام یا حیدربابایه سلام (به فارسی 'سلام بر حیدربابا') که اغلب به صورت کوتاه 'حیدربابا' خوانده می‌شود، نام منظومه‌ای به ترکی آذربایجانی از محمدحسین شهریار است.
شهریار در این اثر از دوران کودکی خود در روستای خشکناب، که در پای کوهی به نام حیدربابا قرار دارد، یاد می‌کند.
او کوه کوچک حیدربابا رامورد خطاب قرار داده و توصیف گیرائی از طبیعت و مردمان آن سامان به دست می‌دهد و گاه احساس خود از اوضاع گذشته و حال را با زبان ساده و بی تکلف و نزدیک به زبان عامهٔ مردم بیان می‌کند.
این اثر در 121 بند نوشته شده است که 76 بند آن متعلق به قسمت نخست می‌باشد.
گفته می شود منظومه 'حیدربابایه سلام' استاد شهریار به بیش از 80 زبان زنده دنیا از جمله زبان فارسی ترجمه شده است.
سید محمدحسین بهجت تبریزی (زاده 1285 - درگذشته 1367) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل تبریز بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است.
وی در تبریز به ‌دنیا آمد و بنا به وصیت اش در مقبره الشعرای همین شهر به خاک سپرده شد.
27 شهریور را 'روز شعر و ادب فارسی' نام‌گذاری کرده‌اند. وجه تسمیه این نام گذاری سالروز درگذشت شهریار است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.