اکبر فتحی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا یادآوری کرد: از محل 1.5 میلیون دلار منابع صندوق توسعه ملی به منظور اشتغال روستایی در بخش های مختلف برای استان آذربایجان شرقی 5 هزار میلیارد ریال با سود 6 درصد اختصاص یافته که 2 هزار و 250 میلیارد ریال آن به تسهیلات اشتغال در حوزه کشاورزی مربوط می شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای اساسی دولت اشتغال زایی است و به این منظور تسهیلات قابل توجهی اختصاص یافته است، اظهارکرد: تسهیلات صندوق توسعه ملی برای روستاها با اولویت مناطق مرزی، مناطق عشایری، محروم و سرمایه در گردش برای نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت لحاظ شده است.
فتحی با اشاره به مهلت 2 ساله برای جذب منابع صندوق توسعه ملی، افزود: نرخ سود تسهیلات 6 درصد و دارای دوره تنفس یک ساله با مدت بازپرداخت 6 ساله است و متقاضیان باید حداقل 20 درصد آورده ارائه کنند.
وی خاطرنشان کرد: مدت بازپرداخت این تسهیلات در قالب سرمایه در گردش حداکثر 18 ماه است.
فتحی همچنین با اشاره به اختصاص 8 هزار و 730 میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال فراگیر در استان آذربایجان شرقی، گفت: بخش کشاورزی می تواند سهم قابل توجهی از این تسهیلات را جذب کند.
به گزارش ایرنا، 45 درصد تسهیلات اشتغال زایی صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی، منابع طبیعی اختصاص یافته و 25 درصد نیز سهم معادن کوچک و متوسط با اشتغال کمتر از 50 نفر، خدمات ارتباطی، گردشگری، حمل و نقل، انرژی های تجدید پذیر، بهداشت و درمان است.
همچنین سهم صنایع دستی و فرش دستبافت 10 درصد و شرکت های دانش بنیان نیز 10 درصد است و 10 درصد این منابع هم به عنوان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی مستقر در نواحی روستایی اختصاص یافته است.
بانک های عامل ملی، سپه، رفاه کارگران، صادرات، ملت، تجارت، توسعه تعاون، کشاورزی در اعطای تسهیلات طرح های اشتغالزا معرفی شده اند و منابع به صورت شهرستانی و توسط کارگروه های اشتغال و سرمایه گذاری توزیع می شوند.
بخش کشاورزی آذربایجان شرقی با برخورداری از 12 درصد تولید ناخالص داخلی، 20 درصد اشتغال، 13.2 درصد صادرات غیر‌نفتی و 80 درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور شامل محصولات زراعی و باغی جایگاه والایی در اقتصاد استان دارد.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار: رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.