دبیر ستاد توسعه فناوری نانو استانداردسازی و برندسازی را از ضرورت‌های مهم برای تولید محصولات دانش‌بنیان دانست و گفت: یکی از چالش‌های موجود در کشور وجود کارخانه‌ها است که کارخانه‌ بر خلاف صنعت یک موجود مرده است که قادر به جذب فناوری نیست.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید سرکار امروز در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی، اقتصاد مقاومتی را از جمله اولویت‌های کشور نام برد و افزود: پایه اقتصاد مقاومتی در اقتصاد دانش‌بنیان است و پایه اقتصاد دانش‌بنیان بر علم و فناوری قرار دارد.

وی لازمه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را تولید محصولات دانش‌بنیان با کیفیت بالا دانست و اظهار کرد: در این راستا اگر پژوهش با کیفیت انجام نشود، کپی‌کاری صورت می‌گیرد و این در حالیست که توسعه فناوری بدون توجه به توسعه ملی امکان‌پذیر نخواهد شد.

سرکار با تاکید بر ضرورت توجه به فرآیند تبدیل دانش به ثروت و رسیدن به نوآوری، خاطرنشان کرد: در حوزه تجاری‌سازی دو مقوله تجاری‌سازی نوآوری و فناوری و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان مطرح است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به چالش‌های موجود در کشور در زمینه تجاری‌سازی نوآوری‌ها، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین چالش‌های کشور آن است که ما در ایران بیشتر کارخانه داریم، نه صنعت.

به گفته وی کارخانه یک موجود مرده است، چرا که محصولات کارخانه‌ها بعد از 10 سال با افت کیفیت مواجه می‌شوند، ولی صنعت یک موجود پویا است و خوراک آن فناوری خواهد بود.

وی اضافه کرد: از آنجایی که ما به ندرت از فناوری استفاده می‌کنیم. از این رو با مشکل فروش محصولات فناورانه مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه فناوری‌های تولید شده در کشور در خارج راحت‌تر مشتریان خود را پیدا می‌کنند، ادامه داد: در حوزه تجاری‌سازی محصولات نیز باید به تدوین استانداردها و اجرای آنها در تولید محصولات توجه شود که این امر در بیشتر کشورهای پیشرفته اجرایی می‌شود.

سرکار اضافه کرد: اگر ما به این مقوله توجه نکنیم، شرکت‌های دانش‌بنیان در کوچه بن‌بست گرفتار می‌شوند؛ چرا که بازار 80 میلیونی کشور بازار بزرگی برای محصولات پیشرفته نخواهد بود. از این رو باید در تولید محصولات دانش‌بنیان به توسعه صادرات آن توجه کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو استانداردسازی و برندسازی ساخت ایران را از جمله ضرورت‌ها در این حوزه نام برد و یادآور شد: در این راستا باید وسواس بیشتری نسبت به صادرات محصولات دانش‌بنیان داشته باشیم که این امر منجر به تولید محصولات دانش‌بنیان با کیفیت خواهد شد.

به گفته وی، رویکرد بین‌المللی داشتن در تولید محصولات فناورانه منجر به اجرای اقتصاد مقاومتی خواهد شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.