به گزارش ایرنا، مجید خدابخش شامگاه یکشنبه در جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی دریاچه ارومیه با اشاره به دیدار اخیر خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در این دیدار مطرح شد که برای احیای دریاچه ارومیه بیش از 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و برای جلوگیری از آثار سو آن و سلامتی مردم منطقه این اعتبارات تامین خواهد شد.
وی با بیان اینکه باید از تمامی ابزارها و امکانات و منابع مالی و همراهی مردم برای احیای دریاچه استفاده شود، ادامه داد: بخشی از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه مربوط به تغییر اقلیم بوده و بخشی نیز ناشی از اقدامات انسانی است.
خدابخش با اشاره به دوران خدمت خود در استان آذربایجان غربی گفت: در سال های 1365 تا 1370 موضوع و مشکل ما در خصوص دریاچه ارومیه، پیشروی آب دریاچه بود، اما امروز پس از گذشت 25 سال وضع برعکس شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل خشکی دریاچه ساخت سد می باشد، اظهار کرد: در همه مراحل ساخت، نظارت و اجرای سد مشاورانی حضور داشته اند که باید نسبت به این موضوع هشدار می دادند.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: باید به مسائل به صورت جامع تر نگاه کنیم چراکه اگر در اجرای طرح ها به استانداردهای زیست محیطی توجه نکنیم، به محیط زیست ضربه سنگینی وارد می کند.
وی اظهار کرد: اگر به پیوست های زیست محیطی و فرهنگی و علمی و اجتماعی طرح های عمرانی توجه نکنیم، اثرات منفی آن در سال های آینده پدیدار می شود.
خدابخش خاطرنشان کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه حاصل آثار سوء توسعه است که با کم توجهی به حوزه های دیگر به وجود آمده و نشان از عدم جامع نگری به موضوع توسعه است.
وی همچنین بر مدیریت مصرف آب نیز تاکید کرد و گفت: 89درصد آب در حوزه کشاورزی استفاده می شود که ضروری است از کشت محصولات پرمصرف همچون چغندر قند در حوزه دریاچه جلوگیری شود و برای آن کشت جایگزین تعیین شود.

** تاثیر ریزگردهای دریاچه ارومیه تا شعاع 500 کیلومتری دریاچه
مدیرمنطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز با اشاره به مخاطرات خشک شدن دریاچه ارومیه و تلاش دولت تدبیرو امید برای احیای این دریاچه ، گفت: ریزگردهای حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه تا شعاع 500 کیلومتری دریاچه را تحت تاثیرقرار خواهد داد.
به گزارش ایرنا، خلیل ساعی افزود: این امر یکی از موضوعاتی است که شخص رئیس جمهوری بارها به آن پرداخته اند و تاکید کرده اند که ریزگردها جمعیتی 14 میلیون نفری را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی ادامه داد: دریاچه ارومیه مملو از نمک است و حدود 13 هزار میلیارد تن نمک در دریاچه وجود دارد که برای جلوگیری از انتشار ریزگردها باید چگونگی برداشت آن مشخص شود.
ساعی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه یکی از اولویت های اصلی دولت تدبیرو امید است و اقدامات بسیار ارزشمند و علمی برای تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه و احیای آن انجام شده است، اظهار کرد: متأسفانه در سال جاری به دلیل شدت گرمای هوا میزان تبخیر اب دریاچه افزایش یافت و هرروز یک سانتی‌متر از سطح آب دریاچه و در برخی روزها نیز 2 سانتی‌متر از سطح آب کاهش ‌یافت.
وی گفت: یکی از مؤلفه‌های اصلی احیای دریاچه ارومیه کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است که با تحقق این امر با صرفه جویی یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب آب حداقل نصف آب دریاچه را می‌توان تأمین کرد.
مدیر منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: یکی دیگر از طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه انتقال پساب تصفیه‌خانه‌های حوضه آبریز به دریاچه بوده که در احداث تصفیه‌خانه مدول دوم در استان در حال اجرا است.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشورمان است که میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته ‌است.
مساحت این دریاچه در تابستان 2015 میلادی حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گرفت. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.
دریاچه ارومیه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت، اما نجات دریاچه از بحران مورد تأکید دولت یازدهم و در ادامه آن دولت دوازدهم قرار گرفت و در همین راستا کارگروه ملی نجات با مدیریت معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.