به گزارش ایرنا، در نشست عصر پنجشنبه فرمانداران، شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان به صورت عملی تر و تخصصی تر این رویداد به عنوان یک فرصت ملی موشکافی شد.
در این نشست موضوعاتی که باید از سوی بخش خصوصی و دولتی به آن پرداخته و همچنین زیرساخت هایی که باید ایجاد شود بار دیگر مورد توجه و تاکید قرار گرفت.
** ضرورت تقویت تورهای گردشگری برای جذب مسافران خارجی
استاندار آذربایجان شرقی در این نشست گفت: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، نشان می‌دهد که آذربایجان شرقی در کنار ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی و علمی، در حوزه گردشگری و صنایع دستی هم قابلیت‌های تاریخی بی‌نظیری دارد.
مجید خدابخش افزود: باید با تقویت تورهای گردشگری، سفر گردشگران خارجی‌ به کشورمان را به استان آذربایجان شرقی سوق دهیم.
وی اظهارکرد: تبریز 2018 باید به موضوعی برجسته در دنیا تبدیل شود و ضروری است تمامی نهادها و سازمان ها تلاش کنند تا همایش‌های بین المللی در حوزه فعالیت آنها در تبریز برگزار شود.
خدابخش همچنین بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: اگر بخش خصوصی برای 2018 فعالیت جدی نداشته باشد، این رویداد گردشگری نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: باید طرح های حمایتی برای تشویق تورگردان‌ها جهت جذب گردشگر در نظر گرفته شود.
وی همچنین با اشاره به تعطیلی بازار تاریخی و سرپوشیده تبریز در ساعات بعد از ظهر گفت: نباید گردشگرانی که قصد خرید از بازار را دارند با تعطیلی بازار مواجه شوند.
وی همچنین به رعایت استاندارها از سوی رستوران داران و هتل داران تاکید کرد و افزود: تمامی لباس ها و لوازم مورد استفاده در این اماکن باید در شان تبریز و مسافران خارجی باشد.

**برنامه های تبریز 2018 باید در ابعاد جهانی باشد
معاون گردشگری سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این جلسه گفت: برنامه‌ریزی‌های تبریز 2018 در 2 حوزه زیرساختی و رویداد‌ محور تهیه شده است تا این رویداد بتواند در ابعاد جهانی نقش ایفا کند.
محمد محب ‌خدایی با بیان اینکه می‌توان از طریق چاپ لوگوی تبریز 2018 روی محصولاتی که در تبریز تولید می‌شود این رویداد را به مردم بیشتر معرفی کرد، افزود: همچنین بحث گردشگری حلال در این رویداد می‌تواند بسیار مورد توجه واقع شود تا رفتارهای گردشگری حلال را به عنوان الگو به سایر کشورها معرفی کنیم.
وی گفت: ظرفیت ها و توانمندی های کشور قدرت جذب شمار بیشتری از گردشگران را دارد و در این راستا، باید از روش های نوین و روز دنیا بهره گیریم.
خدایی با بیان اینکه در اطلاع ‌رسانی و تبلیغات ظرفیت های گردشگری در استان ها ضعیف عمل شده است، اظهارکرد: باید تورهای چندروزه گردشگری برای مناطق تاریخی و فرهنگی خود تعریف و از این ظرفیت‌ها برای رشد و رونق گردشگری و توسعه پایدار بهره‌برداری کرد.
وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد که ما با وجود داشته‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیاد، توفیقی در حوزه گردشگری نداشته‌ایم .
معاون گردشگری سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دستیابی به جایگاه واقعی گردشگری امکان‌پذیر است و باید با همکاری هم این دوره تحول‌زا را در دولت دوازدهم طی کنیم.
وی تاکید کرد: باید به موضوع اسکان هم توجه کنیم و در این میان بحث اقامتگاه‌های سنتی و بومی نباید نادیده گرفته شود.

** برای تحقق اهداف تبریز 2018 باید بخش خصوصی به میدان بیاید
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه تبریز 2018 ظرفیت و بهانه‌ای برای شناساندن تبریز و آذربایجان است، گفت: مسئولیت اصلی در این رویداد بر عهده شهرداری تبریز است، اما برای تحقق اهداف آن باید بخش خصوصی به میدان بیاید.
محمدصادق پورمهدی با بیان اینکه بخش خصوصی نقش اساسی در جذب گردشگران خارجی برای تبریز 2018 دارد، خاطرنشان کرد: اگر امروز در اصفهان و یزد و برخی از شهرهای کشور، گردشگر بیشتری حضور می‌یابد به خاطر فعال بودن بخش خصوصی آنهاست.
وی با تأکید بر اینکه باید بخش خصوصی به میدان بیاید، گفت: وظیفه مدیریت اجرایی استان حمایت از برنامه‌های بخش خصوصی و رفع موانع است و جذب گردشگر را باید بخش خصوصی انجام دهد.
پورمهدی با اشاره به اینکه گردشگران خارجی به دنبال جاذبه‌های تاریخی و محلی هستند، اظهارکرد: 2018 فرصت بی نظیری در حوزه توسعه گردشگری استان و حتی کشور به شمار می رود که باید به نحو احسن از این ظرفیت بهره بگیریم.

**تبلیغات تبریز 2018 کافی نیست
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهارکرد: تا کنون صحبت ها در مورد تبریز 2018 پشت درهای بسته انجام شده و اگر از عموم مردم تبریز در این خصوص سوال شود شاید تنها 20 درصد از این رویداد مهم اطلاع داشته باشند.
شهاب الدین بیمقدار با انتقاد از نبود تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده در استان و کشور اظهارکرد: در نمایشگاه مطبوعات کشور که در تهران در حال برگزاری است حتی یک بنر برای معرفی این رویداد مهم برای شهروندان و اهالی رسانه نصب نشده است.
وی با تاکید بر انجام کارهای تبلیغاتی و روی کار آمدن بخش خصوصی گفت: باید شرایطی ویژه برای تورگردان ها جهت جذب گردشگران خارجی به استان ایجاد شود.
به گزارش ایرنا، کلان شهر تبریز از سوی سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شده و ستادهای ملی و استانی در رابطه با این رویداد فرهنگی، گردشگری بین المللی تشکیل شده است.
خبرنگار: مینا بازگشا ** انتشار: پرویز انصاری
6120/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.