به گزارش ایرنا، بازدید چند ساعته مجید خدابخش از سالن ها و غرفه های پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز با واکنش مثبت مردم و فعالان عرصه کتاب و مطبوعات نیز مواجه شد.
بازدید از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گرفتن عکس یادگاری با کودکان نیز بازتاب وسیعی در رسانه ها و فضای مجازی داشت و نشان داد که استاندار آذربایجان شرقی به جد علاقه مند به توسعه فرهنگی استان به عنوان پیش نیاز توسعه در سایر بخش هاست.
استاندار آذربایجان شرقی در گرماگرم این بازدید در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: از شهروندان به خصوص جوانان تشکر می کنم که استقبال خوب و گسترده ای از این نمایشگاه داشته اند.
مجید خدابخش افزود: تبریز به عنوان شهر اولین ها در حوزه فرهنگ نیز شهر اولین هاست و نخستین کتابخانه و چاپخانه در این شهر ایجاد شده و این نشان دهنده پتانسیل ها و ظریت های قوی این استان در حوزه فرهنگ، هنر و ادب است.
وی اولویت اصلی توسعه استان را فعالیت های فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: هرچه بتوانیم از فعالیت های فرهنگی حمایت و پشتیبانی کنیم به طور یقین شاهد توسعه همه جانبه استان خواهیم بود.
خدابخش اظهاکرد: توسعه توسط انسان توسعه یافته رخ می دهد و برای توسعه در عرصه اقتصادی نیز نیازمند فعالیت های فرهنگی و اموزشی هستیم.
وی با اشاره به بازدیدش از فعالیت یکی از غرفه ها که توسط سازمانی مردم نهاد اداره می شد، گفت: برایم جالب بود که این سازمان مردم نهاد به صورت خودجوش برای معرفی تبریز به عنوان پایتخت کتاب ایران تلاش می کند و از تمام شهروندان درخواست می کنیم در این زمینه حمایت کنند.
خدابخش پس از حدود دو ساعت حضور در سالن امیرکبیر، از سالن شهریار که مطبوعات استان در آن مستقر هستند، نیز بازدید کرد و در بدو ورودی این سالن به همراه مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری استان با پر کردن فرم اهدای عضو به جمع اهدا کنندگان عضو پیوستند.
هر چند حضور استاندار آذربایجان شرقی در نمایشگاه کتاب مایه امیدواری فعالان حوزه نشر و چاپ بود، اما بازدید از سالن شهریار به عنوان محل اصلی برگزاری نمایشگاه مطبوعات، آن هم پس از سه سال وقفه، بازتاب گسترده تری داشت.
استاندار آذربایجان شرقی در همه غرفه های مطبوعات استان حضور یافت و به سوالات خبرنگاران نشریات مختلف پاسخ داد و در آخر نیز عکس های یادگاری با آنان گرفت.

**نقش رسانه ها در تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی بارز است
استاندار آذربایجان شرقی با حضور در غرفه ایرنا با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی بر عزم ملی و اهتمام همگانی استوار است، گفت: بدون شک رسانه های چاپی و مجازی می توانند با آگاه سازی لازم احساس مسئولیت اجتماعی را تقویت کنند.
وی رویکرد انتقادی رسانه ها را با حفظ حقوق افراد و رعایت اخلاق رسانه ای مثبت ارزیابی کرد و افزود: بدون شک رسانه ها در کنار طرح مشکلات با ارائه راهکار می توانند در جهت رفع کاستی ها گام بردارند.
خدابخش با اشاره به اینکه ساختار اشتغال کشور در حال تغییر است و دیگر در بخش دولتی نمی توان انتظار اشتغال زایی قابل توجهی را داشت، ادامه داد: رسانه ها باید در جهت سوق دادن جوانان به سمت مهارت آموزی و اشتغال در حوزه های فنی و حرفه ای تلاش کنند.
وی همچنین با توجه به نزدیک شدن به رویداد تبریز 2018 گفت: از رسانه ها انتظار همراهی و نقش آفرینی در این رویداد را داریم.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه سند تدبیر توسعه استان که در راستای برنامه های اقتصاد مقاومتی تدوین شده در حال بازنگری است، اظهار کرد: 20 پیشران توسعه در استان تعریف شده است که می تواند توسعه استان را سرعت بخشد.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان یکی از این پیشران هاست، افزود: با گرایش جوانان به تحصیل و تجربه در این حوزه در کنار اشتغال زایی می توان تحقق اقتصاد درون زای مقاومتی را عملیاتی کرد.

** آخرین کتابی که خوانده ام مربوط به تاریخ مطبوعات آذربایجان است
استاندار آذربایجان شرقی در بازدید از غرفه یکی از رسانه ها نیز در پاسخ به این سوال که آخرین کتابی که مطالعه کرده است، چیست، گفت: کتاب 'تاریخ مطبوعات آذربایجان در دوره رضاخان' آخرین کتابی است که در هفته های گذشته به من هدیه شده بود و مطالعه کردم.
وی اظهار کرد: چالش اصلی استان در سه بخش دریاچه ارومیه، رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ و اقدامات ملی در زمینه اشتغال جوانان خصوصاً جوانان فارغ‌التحصیل است که برای هر کدام باید برنامه‌های مدون طراحی شود.
خدابخش با اشاره به بخش حاشیه‌نشینی و مشکلات در این زمینه، ابراز کرد: حاشیه‌نشینی جزو پنج آسیب اجتماعی استان بوده که حتی رئیس جمهور در معرفی وزیر راه و شهرسازی به ساماندهی این موضوع در کشور تاکید کرد.
وی ادامه داد: رسیدگی به موضوع حاشیه‌نشینی علاوه بر بهسازی شهر و اقدامات عمرانی می‌تواند اشتغال‌زایی و فعالیت فرهنگی را نیز ایجاد کند تا آرام آرام بتوان استان را به سمت توسعه ارتقا داد.

** به دنبال ایجاد مشوق‌ها برای جذب گردشگر به صورت گروهی هستیم
استاندار آذربایجان شرقی با حضور در غرفه ایسنا نیز اظهار کرد: به دنبال ایجاد مشوق‌ها برای جذب گردشگر به صورت گروهی هستیم و جوانان تبریزی می‌توانند با ارائه‌ خدمات به گردشگران خارجی درآمدزایی کنند.
خدابخش گفت: در جلسه‌ی اخیر ستاد ملی 2018، موضوعاتی از قبیل آماده‌سازی تبریز و اماکن گردشگری این شهر برای استقبال از گردشگران و جذب اعتبارات لازم برای تحقق این امر مطرح شد.
وی با بیان اینکه تبریز قابلیت‌های ویژه‌ای برای جذب گردشگر دارد، عنوان کرد: باید با جذب اعتبارات، نیازمندی‌های تبریز را رفع و از تمامی جهات این شهر را برای استقبال از رویداد مهم و سرنوشت ساز تبریز 2018 آماده کنیم.
خدابخش، فعالیت‌های فرهنگی را زیربنای توسعه‌ و محور حرکت استان اعلام کرد و گفت: با توسعه‌ حرکات فرهنگی، نشاط و شادی در جامعه و بین جوانان افزایش می‌یابد و این موضوع استقلال فرهنگی را به دنبال دارد.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: فعالیت فرهنگی به لحاظ فکری و اندیشه‌ای و ارتباطات اجتماعی را گسترش داده و در نهایت منجر به توسعه‌ انسان می شود که این موضوع، زمینه ساز توسعه‌ی اقتصادی است.

** توسعه فرهنگی اساس پیشرفت جامعه است
استاندار آذربایجان شرقی با حضور در پایگاه خبری نسل تدبیر نیز اظهار کرد: از بدو ورودم به استان و بلافاصله پس از تصدی مسوولیت استانداری، فعالیت همه نهادهای اجتماعی، رسانه ها، پایگاه های خبری و مطبوعات را رصد و پیگیری کرده ام.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به برپایی همزمان نمایشگاه های کتاب و مطبوعات در تبریز خاطرنشان کرد: اساس توسعه هر کشور، توسعه فرهنگی است و هیچ کشوری یک شبه توسعه نیافته و نخواهد یافت.
وی در ادامه نیاز و اولویت اصلی کشور در شرایط فعلی را توسعه اقتصادی دانست و افزود: همین توسعه اقتصادی نیز بدون توسعه فرهنگی در تمامی ابعاد و به شکل همه جانبه محقق نخواهد شد و این امر یعنی توسعه فرهنگی جز با حضور و فعالیت مسوولانه نهادهای فرهنگی، رسانه ها میسر نمی شود.
خدابخش در عین حال نقد منصفانه را لازمه کار رسانه ای دانست و گفت: انتقاد از عملکرد مدیران وظیفه ذاتی رسانه ها و خبرنگاران است و ما معتقدیم باید ظرفیت نقدپذیری در بین مدیران افزایش یابد؛ نقدهای منصفانه و سازنده می تواند زمینه ساز بهبود و ارتقای سطح عملکردها باشد.
وی از فعالان رسانه ای استان خواست با رویکرد نقد منصفانه و در کنار آن اطلاع رسانی شفاف ، مدیریت استان را یاری کنند.
با پیچیدن صدای اذان در فضای نمایشگاه کتاب تبریز، استاندار آذربایجان شرقی به همراه دیگر مدیران در مسجد نمایشگاه بین المللی تبریز حضور یافت و به اقامه نماز پرداخت و در پایان نیز پای درد و دل چند نفر از شهروندان که از حضور ایشان در مسجد آگاه شده بودند، نشست.
استاندار آذربایجان شرقی پس از اقامه نماز بار دیگر به سمت سالن شهریار رفت تا با غرفه داران نشریات خارجی که در این نمایشگاه حضور یافته اند، گفت و گو کند.
خدابخش از غرفه رسانه های ترکیه، مصر، لبنان و آمریکا بازدید و از آنها در خصوص استقبال مردم سخن گفت و از آنها خواست برای معرفی تبریز 2018 به هموطنان خود در بازگشت به کشورشان تلاش کنند.
به گزارش ایرنا، در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز حدود یک هزار ناشر و فعالان عرصه نشر با 120 هزار عنوان کتاب که در چهار سال گذشته انتشار یافته است، شرکت کرده اند، در این نمایشگاه ناشران 21 کشور مهم دنیا در حوزه نشر در قالب 32 هزار عنوان کتاب که از سال 2010 تاکنون چاپ شده، نیز حضور دارند.
همچنین نهمین نمایشگاه مطبوعات استان همزمان با این نمایشگاه با شرکت رسانه های گروهی، خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و مطبوعات استان در 65 غرفه دایر شده است.
گزارش از مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.