به گزارش ایرنا، بزرگترین و مهمترین رویداد فرهنگی سالانه آذربایجان شرقی موسوم به 'نمایشگاه بین المللی کتاب' از دو روز گذشته در محل نمایشگاه های بین المللی تبریز گشایش یافت تا ناشران و علاقه مندان به این حوزه دوباره گردهم آیند و در کنار ارایه آثار و کتاب های منتشر شده خود، به تبادل افکار و اندیشه بپردازند و با هم افزایی زمینه های توسعه در این حوزه را فراهم کنند.
نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، به اذعان دست اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر، پس از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، دومین نمایشگاه ملی کتاب کشور است که برپایی آن در یک و نیم دهه اخیر به یک مطالبه عمومی و جدی در بین فرهیختگان و نخبگان فرهنگی و هنری کشور تبدیل شده است.
این نمایشگاه در زمینی به وسعت 22 هزار متر مربع در 6 سالن و 790 غرفه دایر شده و یک هزار و شش ناشر داخلی، 142 ناشر خارجی، 22 ناشر دیجیتال و 72 ناشر از آذربایجان شرقی با 117 هزار و 173 عنوان کتاب داخلی و 32 هزار عنوان کتاب خارجی در آن حضور دارند.
بنا بر آمار رسمی منتشر شده، آذربایجان شرقی 416 ناشر دارد که از این تعداد 169 ناشر فعال و بقیه نیمه فعال و غیرفعال هستند.
ناشران آذربایجان شرقی در سال گذشته یک هزار و 593 عنوان و در نیمه نخست امسال 893 عنوان کتاب منتشر کرده اند.
نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز در 14 دوره گذشته همواره مورد استقبال اهالی فرهنگ و هنر از سراسر کشور و استان های همجوار قرار گرفته و تعداد بازدید کنندگان از این نمایشگاه در برخی سال ها از از مرز یک میلیون نفر نیز فراتر رفته است.
از سوی دیگر نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، مجالی برای نمایش توانمندی های صنعت چاپ کشور و آذربایجان شرقی نیز محسوب می شود به ویژه اینکه تبریز دقیقا 200 سال قبل میزبان راه اندازی نخستین چاپخانه های کشور در دوره حکمرانی عباس میرزا نایب السلطنه بود.
امروزه این استان با حدود 2 قرن سابقه در حوزه صنعت چاپ، نشر، کتاب و کتابفروشی دارای 144 باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد 109 باب به صورت نهادی، 33 باب مشارکتی و 2 باب به صورت مستقل اداره می شود.
کتابخانه های آذربایجان شرقی با برخورداری از افزون بر 2 میلیون و 500 هزار جلد کتاب حدود 108 هزار عضو دارند و این آمار نشان دهنده اهمیت کتاب و کتابخوانی در بین مردم این استان است.
در این میان کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی نیز بیش از 300 هزار جلد کتاب و 450 هزار عضو دارند و کتاب های ویژه این سنین را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد.
از دیگر نکات جالب توجه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز این است که به منظور حمایت از کتابفروشی های استان، بن کارت های عرضه شده به خریداران کتاب تا 2 هفته بعد از پایان نمایشگاه نیز معتبرند و دارندگان آنها می توانند کتاب های مورد نظرشان را از 22 کتابفروشی تبریز تهیه کنند.
پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز از روز سه شنبه در محل نمایشگاه های بین المللی این شهر گشایش یافت و تا هفتم آبان برای بازدید علاقه مندان دایر است.
این نمایشگاه از ابتدای برگزاری آن در 15 سال قبل تا به امروز، محل رجوع علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در دو بخش کتب درسی و دانشگاهی و نیز کتاب های عمومی بوده است و همه ساله افزون بر 100 اتوبوس از مردم استان های شمال غرب برای تهیه کتب مورد نیاز و علاقه خود به آن مراجعه می کنند.
گزارش از: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: عزیزی راد
8023/518/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.