دکتر وحید مثمر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی به فراورده های پلاسمایی روز به روز بیشتر می شود، مراکز انتقال خون در دنیا تصمیم به تولید فراورده های تخصصی پلاسمایی گرفتند.
وی با اشاره به اینکه در روش های قدیمی از خون کامل، پلاسما جدا و به بیماران نیازمند تزریق می شد ِ گفت: در شرایط فعلی بهترین روش از نظر مقرون به صرفه بودن و از نظر کاهش بیماری های منتقله از راه خون، روش های جدید تولید پلاسما به روش فرزیس ایجاد شده است.
دکتر مثمر اظهارکرد: پلاسما فرزیس به معنی جدا کردن پلاسما از سایر اجزای خون است که طی این فرآیند خون کامل توسط یک دستگاه از اهدا کننده گرفته شده و همزمان با ماده ضد انعقاد مخلوط می شود تا مانع لخته شدن خون شود.
وی گفت: سپس خون اخذ شده سانتریفیوژ شده و پلاسما از اجزای سلولی همچون گلبول های قرمز و سفید و پلاکت ها جدا می شود که در نهایت پس از جمع آوری پلاسما سایر اجزا به اهدا کننده برگردانده می شود.
مدیرکل پایگاه انتقال خون آذربایجان شرقی با اشاره به تهیه داروهای مختلف توسط پلاسما برای بیماران، افزود: یکی از این داروها فاکتورهای انعقادی 8 و 9 می باشد که در درمان بیماران هموفیلی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: تامین نشدن به موقع این فاکتورها، می تواند منجر به خون ریزی های تهدید کننده حیات و همچنین خونریزی های مفصلی ناتوان کننده بیماران هموفیلی شود.
دکتر مثمر همچنین گفت: آلبومین یکی دیگر از فراورده های به دست آمده از پلاسما فرزیس است که در بیماری های متعددی مثل سوختگی های شدید، جراحی های قلبی عروقی، بیماری های کبدی، گوارشی، کلیوی، دیالیزی و به عنوان درمان کمکی در عفونت های داخل شکمی استفاده می شود.
وی ادامه داد: از دیگر فرآورده های بدست آمده از پلاسما فرزیس می توان به فیبرینوژن که در درمان برخی خونریزی ها از جمله خونریزی در زنان باردار و همچنین ایمونوگلبولین تزریقی وریدی که در اغلب بیماری ها با منشا ایمنی و در درمان و پیشگیری از عفونت افراد دچار اختلال ایمنی استفاده می شود، اشاره کرد.
مدیرکل پایگاه انتقال خون آذربایجان شرقی همچنین گفت: داشتن حداقل 18 سال سن، ابتلا نشدن به بیماری های مزمن و نداشتن رفتارهای پرخطر همچون تماس جنسی نامطمئن و مصرف مواد مخدر از شرایط لازم برای اهدای پلاسما است.
وی با بیان اینکه دفعات مجاز اهدای پلاسما در سال حداکثر 24 نوبت است، افزود: هر اهدا کننده می تواند در هر ماه 2 بار به شرط اینکه فاصله 2 نوبت اهدا کمتر از 48 ساعت نباشد اقدام به اهدای پلاسما کند.
دکتر مثمر ادامه داد: اهدا کننده باید 24 ساعت قبل از اهدای پلاسما از مصرف غذاهای پرچرب خودداری کند و بعد از اهدا نیز برای جبران مایعات از دست رفته مقدار زیادی مایعات مصرف کند.
وی با اشاره به اینکه پلاسمای مورد استفاده در مناطق اقلیمی مختلف شرایط سازگاری بهتری با جامعه محلی دارد، مشارکت مردم استان در این امر خداپسندانه را خواستار شد.
خبرنگار: مینا بازگشا ** انتشار: پرویز انصاری
6120/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.