علی جلیلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیب مراغه به عنوان یکی از محصولات کشاورزی و باغی، از جایگاه ویژه ای در صادرات و نیز عرضه آن در بازارهای داخلی برخوردار بوده و عرضه آن در بورس محصولات کشاورزی فرصتی برای حمایت از باغداران این منطقه است.
وی ادامه داد: راه اندازی بورس محصولات کشاورزی در یک سال اخیر، بستر مناسبی برای عرضه سیب این شهرستان با قابلیت عرضه وسیع در بازارهای هدف داخلی و خارجی فراهم کرده و از این رو، خرید تضمینی این محصول یکی از راهکارهای حمایت از کشاورزان تولید کننده خواهد بود.
وی اضافه کرد: باتوجه به خرید و ذخیره سازی برخی محصولات کشاورزی و باغی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه آن در بازار شب عید، خرید تضمینی این نوع محصولات از جمله سیب مراغه در قالب بورس محصولات کشاورزی می تواند حرکتی مناسب برای حمایت از تولید کنندگان باغی باشد.
وی با تاکید بر لزوم بهره گیری از طرح ها و ابزارهای لازم برای حمایت از بخش کشاورزی منطقه آذربایجان گفت: خرید تضمینی و ذخیره سازی هدفمند محصولاتی چون سیب مراغه برای تنظیم بازار توسط نهادها و سازمان های مختلف خدماتی و رفاهی، موجب تامین نیازهای بازار و تشویق تولیدکنندگان داخلی می شود.
جلیلی با بیان اینکه هم اکنون مراغه با تولید حدود 230 هزار تنی سیب از قطب های بزرگ و مطرح در تولید این محصول کشاورزی است افزود: عرضه این محصول کشاورزی از طریق بورس و با حذف واسطه ها و دلالان، راه را برای توسعه صادرات و شکوفایی اقتصادی منطقه فراهم خواهد کرد.
وی با اشاره به ظرفیت 200 هزار تنی سردخانه های مراغه ادامه داد: هم اکنون90 درصد ظرفیت سردخانه های این شهرستان به نگهداری این محصول باغی اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: ایجاد خطوط بسته بندی و سورتینگ سیب در کنار سردخانه های این شهرستان، می تواند در عرضه بهتر و مناسب تر این برند کشاورزی در بازارهای داخلی و خارجی نقش چشمگیری داشته و موتور محرکه صادرات کشاورزی در این منطقه را به حرکت وادار کند.
وی افزود: در این راستا، با پیگیری های انجام شده، تسهیلات و حمایت های لازم از ایجاد واحدهای صنعتی سورتینگ میوه و سیب از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای این منظور انجام می شود.
شهرستان مراغه با بیش از 110 هزار هکتار اراضی کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی است.
این شهرستان با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/ 7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.