"مراغه" فقط برج ندارد، بافت تاریخیِ این شهر قدیمی در آذربایجان شرقی هم نیاز به توجه دارد، توجهی که ابتدا با انجام مطالعات باستان‌شناسی گره خورده، اما گفته می‌شود این شهر نه تنها هنوز کمبودها در تکمیل مستندات باستان‌شناسی‌اش را برطرف نکرده، بلکه در گیرودار طرح ساماندهی برج‌های گنبدی و پروژه‌های ساخت‌وساز جدید در حریم مجموعه گنبدهاست.

به گزارش ایسنا، در نخستین روزهای سال خبر رسید بیل‌های مکانیکی‌ و جرثقیل‌ها در فاصله‌ یکصد متری «برج ‌مقبره‌های کبود و مدور» مراغه در آذربایجان شرقی، قرار است «طرح ساماندهی محوطه برج کبود و مدور» را اجرائی کنند،‌ طرحی که حتی محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم در نامه‌ای به رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی نسبت به ادامه‌دار بودنش ابراز نگرانی کرده و خواسته بود تا نخست مطالعات باستان‌شناسیِ حریم این برج‌های تاریخی انجام شود.

از سوی دیگر به دنبال گذشت حدود ۴۰ سال از آخرین پوششی که روی گنبد این دو برج نصب شده بود، ساماندهی آن‌ها از سوی میراث فرهنگی مراغه در دستور کار قرار گرفت، اقدامی که در قدم نخست باید اصلاح سقف و پوشش گنبد کبود را اجرائی می‌کرد.

اما در ادامه‌ی کار یکی از کارگرانِ پیمانکارِ این پروژه در این عملیات، از پتک استفاده می‌کند، اقدامی که میراث فرهنگی بلافاصله آن را متوقف می‌کند و حتی در اعتراض به آن، پیمانکار را اخراج می‌کند. قضیه برای برج‌های مراغه به همین جا ختم نمی‌شود، بار دیگر خبر رسید که نه تنها قرار است بار دیگر از بتون برای سقف‌های این دو گنبد تاریخی استفاده شود، بلکه مغازه‌هایی که در طرح ساخت‌وساز در حریم درجه دو این محوطه‌ی تاریخی از بیش از ۳۰ سال پیش آغاز شده بود، حالا به راحتی درهای‌شان را به روی این محوطه‌ی تاریخی باز می‌کنند.

ساخت‌وسازها در حریم برج‌های مراغه

مستندات باستان‌شناختی در مراغه باید تکمیل شوند

سعید ستارنژاد - باستان‌شناس - در توضیح وضعیت تاریخی این محوطه‌ی تاریخی، از لزوم توجه به این محوطه تاریخی به ایسنا می‌گوید.

او اظهار می‌کند: شهرستان مراغه، در دامنه­‌های جنوبی کوه سهند به لحاظ اقلیمی و هم از نظر توپوگرافی و عوارض زمین از موقعیت مناسبی برای شکل‌گیری و گسترش یک شهر برخوردار بوده است؛ به همین دلیل، با توجه به شواهد باستان‌­شناختی، سکونت در این منطقه از ادوار پارینه­‌سنگی قدیم آغاز و به طور مستمر ادامه داشته تا به شکل­‌گیری شهر مراغه منجر شده است.

وی هرچند مراغه را از نظر تاریخی یکی از شهرهای کهن ایران می‌داند، اما تاکید می‌کند: هنوز از نظر باستان­شناسی نسبت به این شهر بی‌­توجهی می‌شود، بر این اساس یکی از معضلات موجود در زمینه­ی گاه‌نگاری شهر مراغه، کمبود مستندات باستان‌شناختی است.

او آغاز این معضل را از آن‌جایی می‌داند که هیچ برنامه باستان­شناسی با هدف لایه‌­نگاری و گاه‌نگاری در این شهر انجام نشده و معدود برنامه­‌های باستان­شناسی مانند کاوش در محوطه رصدخانه و انجام گمانه­های باستان­شناختی در دو برج کبود و مدور در سطح شهر به اجرا درآمده‌اند.

وی تاکید می‌کند: بر همین اساس، به منظور دستیابی به توالی دوره­های تاریخی و گاه‌نگاری بافت تاریخی شهر مراغه برنامه کاوش به صورت علمی و سیستماتیک در محوطه برج­مقبره­های کبود و مدور لازم الاجراست.

شواهد دوران صدراسلام در مراغه هنوز شناسایی نشده‌اند

او با بیان این‌که بر اساس متون تاریخی شهر مراغه از اوایل دوره اسلامی برج و باروی گِلی داشته و از اهمیت بالایی برخورداربوده است، بیان می‌کند: این شهر در چند دوره تاریخی به عنوان مقر حکومتی انتخاب شده است. بر همین اساس به دلیل نبود برنامه کاوش باستان­‌شناسی در بافت تاریخی این شهر هیچ­گونه آثار و شواهدی از دوران صدر اسلام و حتی دوره­‌های تاریخی و پیش از تاریخ در هسته مرکزی شهر شناسایی نشده است.

ستارنژاد تاکید می‌کند: این در حالی است که بر اساس مطالعات انجام شده در بافت تاریخی شهر، هسته اصلی مراغه در دوره سلجوقی و ایلخانی در محدوده برج مقبره­‌های کبود و مدور قرار داشت و در محدوده چند صد متری این برج مقبره­‌ها حمام، مدرسه و مسجد (محله اتابک) بود که با رجوع به اسناد مکتوب تاریخی باقی مانده مانند «تجارب السیف» در داخل مدرسه­‌ی اتابک مراغه پنج گنبد وجود داشت که بتدریج در دوره‌­های صفوی و قاجار با گسترش شهر در چهار جهت اصلی شاهد شکل­‌گیری بناهای جدید روی بافت سلجوقی – ایلخانی هستیم.

او می‌افزاید: به طوری که مطابق با نوشته «اوژن اوبن» فرانسوی در اوایل قرن ۲۰ میلادی در مجاورت برج مقبره کبود مسجد تاریخی حجت الاسلام (محل فعلی مسجد شهدا) قرار داشت. در گمانه‌­های باستان­‌شناختی باستان‌شناسان در حریم کبود مدور شواهدی از بقایای چند برج مقبره و پی دیوارهای سنگ چین نمایان شد. همچنین در عملیات گود برداری عمیق در فاصله چند متری این آثار در سال ۱۳۹۵ آثار و لایه‌­های مختلف باستان­شناختی شناسایی شد، بنابراین محوطه دارای لایه­‌های باستان­‌شناختی است و ضرورت و تسریع در انجام پژوهش باستان­شناختی را می­‌طلبد.

ساخت‌وسازها در حریم برج‌ها، دومین برج قدیمی مراغه را تحت‌الشعاع قرارداده

این باستان‌شناس و فعال میراث‌فرهنگی مراغه، قدیمی­ ترین مدارک در ارتباط با گنبد کبود را چندین عکس و نوشته از رابرت بایرن، عبدالحسین فرمانفرما، اوژن اوبن و سایر جهانگردان می­داند و می‌گوید: در سال ۱۹۳۴ میلادی آندره گدار در یک بررسی مقاله­ای با عنوان آثار مراغه تنظیم و منتشر کرد که اطلاعات خوبی در رابطه با این آثار دراختیار قرار می‌داد. این برج مقبره­ها از نظر مطالعات هنر و معماری بسیار حایز اهمیت هستند و در آنها سیر تحول خطوط، نقوش چلیپایی، آجرکاری و حتی گچ­بری را می ­توان مورد مطالعه قرار دارد. اما متاسفانه اقدامات چند سال اخیر در حریم این آثار، زیبایی و عظمت برج مقبره­ها را تحت شعاع قرار داده است.

وی در ادامه به ورود پژوهشگاه میراث فرهنگی به اتفاقات اخیر در این محوطه‌ی تاریخی اشاره می‌کند و می‌گوید: هر چند یکی از باستان‌شناسان پژوهشکده باستان‌شناسی از محوطه و اقدامات گودبرداری با ماشین‌آلات سنگین در جوار برج‌های تاریخی بازدید و محوطه را بررسی کرد و بر اساس شواهد موجود از لایه‌­های تاریخی محوطه بر لزوم انجام پژوهش‌های باستان‌شناختی تاکید کرد، اما با گذشت چند ماه از آن حضور، هنوز هیچ پژوهش باستان­شناختی در محوطه انجام نشده و فقط اقداماتی برای محوطه­‌سازی و پوشش سقف برج مقبره کبود در حال اجراست.

برج کبود در حریم درجه یک گنبد مراغه

اپیدمی ساخت‌وساز در بافت تاریخی مراغه

وی انجام اقدامات انجام شده در عرصه‌وحریم به خصوص حریم منظری برج‌های مراغه را  گودبرداری غیر اصولی در بافت تاریخی مراغه می‌داند و می‌گوید: تخلفاتی نیز در ساخت‌وساز به وی‍ژه در نماسازی وجود دارد که به موضوعی کاملاً مشهود در شهر مراغه تبدیل شده و هر روز شاهد گسترش این اپیدمی هستیم.

او بیان می‌کند: هر منطقه با توجه به فرهنگ، آداب و سنن، جغرافیا و گویش خاص خود، سه نوع میراث ارزشمند فرهنگی، معنوی و طبیعی دارد، در این میان بافت تاریخی شهر مراغه معماری خاص خودش را دارد که از دوره سلاجقه و بعدها ایلخانی و با مصالح بومی و به تبعیت از اقلیم شکل گرفته و دارای ویژگی‌های متاثر از فرهنگ و آداب و سنن منطقه آذربایجان در قرون متمادی است، اما متاسفانه نامتجانس‌ترین نوع ساخت و ساز در بافت تاریخی کبود و مدور که به هیچ وجه از نظر نما، فرم، ترکیب معماری و مصالح، تابع و هماهنگ با اقلیم نبوده و هیچ شباهتی با هویت، اصالت و ویژگی‌های بافت تاریخی این شهر و این محوطه تاریخی ندارد.

وی بیان می‌کند: بعد از اعتراض‌های دوستداران میراث فرهنگی شهرستان و حضور کارشناسان میراث فرهنگی جای امیدواری بود که دست‌کم نمای سنتی (اجرای آجرهای سنتی) در نمای پاساژ تجاری کبود اجرا شود اما متاسفانه شاهد اجرای تنها چند لایه اجر در نمای فوقانی پاساژ هستیم، اخیرا نماسازی‌های متنوع و غیر ایرانی و غیر بومی و با مصالح ناهماهنگ در بدنه‌سازی پاساژ بدون در نظر گرفتن اصول کارشناسی در حال اجراست.

او تاکید می‌کند: برج مقبره‌های کبود و مدور یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی هستند که باید هرچه سریع‌تر وضعیت آنها مشخص شود، به خصوص با نزدیک شدن به فصل‌های سرد و بارانی سال و وجود آبهای زیرزمینی احتمال نشست پی این آثار بسیار وجود دارد، بنابراین بیم آن می‌رود که مانند برج مقبره گوی برج مراغه که در فهرست آثار ملی ثبت شده بود و به دلایل مختلف تخریب شد، هیچ اثری از این برج‌ها نیز باقی نماند.

مجموعه برج‌های مراغه قبل از آغاز عملیات‌های ساماندهی

انتهای پیام


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.