مدیر مرکز خدمات تخصصی فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با بیان اینکه انرژی پایدار، لازمه توسعه پایدار است، گفت: هدف اصلی فعالیت‌های این مرکز ترویج و توسعه استفاده از انرژی‌های نو و تجدید پذیر است.  

افسانه عسگریان در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی اظهار کرد: سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، در راستای گسترش طرح‌های کاربردی و به منظور به کارگیری نتایج پژوهش در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، اقدام به راه اندازی مرکز خدمات تخصصی و فناوری انرژی های تجدیدپذیر کرده و عمده ترین هدف این مرکز، پژوهش و تولید داخلی در حوزه انرژی های نو، با اتکا به توانمندی متخصصین داخلی و در نتیجه، تحقق اهداف توسعه‏ اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است.

 
وی که در سال جاری به عنوان جهادگر نمونه کشور انتخاب شده است، افزود: توسعه پایدار، رسالت اصلی تمامی فعالیت‌های انجام شده در این مرکز است، توسعه ای که نیازهای کنونی جهان را بدون ایجاد مخاطره برای نسل‌های آتی و در چهارچوب تعامل میان بشر و طبیعت، برآورده می سازد. از مهم ترین عناصر موثر در توسعه پایدار، داشتن منابع انرژی مناسب، به عنوان عمده ترین عامل اقتصادی جوامع صنعتی است. لذا انرژی پایدار، لازمه توسعه پایدار است و به همین دلیل تمامی کشورها  در سال های اخیر، توجه ویژه ای را به این مهم، اختصاص داده اند. از سوی دیگر محدودیت منابع فسیلی، رشد بالای مصرف انرژی در کشور، تهدید قطع درآمد های ناشی از صدور نفت و ... باعث می شود که در صورت عدم برنامه ریزی و پیشرفت های لازم، روند توسعه کشور به طور جدی تحت تاثیر قرار بگیرد.

 
وی ادامه داد: در این راستا،  سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، همانند سایر عرصه های فناوری کشور، وارد عمل شده و جهت حل این مشکل، اقدام به پژوهش، تحقیق، توسعه و ساخت تجهیزات مرتبط در حوزه انرژِی های تجدیدپذیر کرده است.
 
عسگریان اظهار کرد: امروزه انرژی‌های تجدیدپذیر، دسته بندی نسبتا گسترده ای دارند. انرژی های خورشیدی، بادی، سوخت گیاهی، زمین گرمایی، زیست توده، امواج، هیدروژن، پیل سوختی و ... از جمله منابع انرژی تجدیدپذیر هستند. تمرکز عمده این مرکز، محصولات خورشیدی، بادی و هیبریدی (خورشیدی- بادی ) است. انرژی خورشیدی خود به دو نوع الکتریکی و حرارتی (غیر نیروگاهی) ، مورد بهره برداری قرار می گیرد. نیروگاه های خورشیدی متصل به شبکه و منفصل از شبکه، سامانه‌های روشنایی قابل حمل، نیروگاه‌های قابل حمل خورشیدی از محصولات الکتریکی این مرکز می باشد. همچنین طراحی متمرکز کننده های نوری، اجاق گاز های خورشیدی، آب شیرین کن های حرارتی و ... نیز از محصولات حرارتی خورشیدی تولید شده در این مرکز بوده و توربین های افقی و عمودی، نیروگاه های بادی و نیروگاه های هیبریدی نیز، توسط این مرکز تولید و مورد بهره رداری قرار می گیرند.
 
وی تاکید کرد: به طور کلی، چون محصولات تولیدی این مرکز، جهت تولید انرژی بکار گرفته می شوند می توان گفت که استفاده کنندگان از نتایج این طرح ها، طیف وسیعی از مخاطبان را در بر می گیرد. در حوزه برق رسانی به نقاط دور از دسترس شبکه برق، محصولات منفصل از شبکه بکار برده می شوند، این محصولات شامل پنل‌های خورشیدی، بانک انرژی، مبدل‌های جریان مستقیم و متناوب و سازه های نگه دارنده، هستند. با استفاده از این ظرفیت، می توان به تمامی نقاط دور از دسترس شبکه، مانند مناطق روستایی صعب العبور، زمین های کشاورزی، وسایل نقلیه سیار، منازل عشایری، کمپ های تحقیقاتی و  ... برق رسانی کرد.
 
عسگریان تاکید کرد: همچنین در شرایط بحران، سامانه‌های تولید انرژی سیار تولید شد در این مرکز، که دارای بازه توانی چند وات تا چند کیلووات هستند، به محل بحران انتقال یافته و وظیفه تامین انرژی برای مخابره اطلاعات، مدیریت تیم بحران و نظارت تصویری و ... را بر عهده می‌گیرند. سامانه‌های قابل حمل با توان‌های پایین، همچنین برای عشایر کشور بسیار پرکاربرد هستند، زیرا در مکان های مختلف، انرژی مورد نیاز خود را از طریق این سامانه ها تامین می کنند.
 
وی اضافه کرد: توربین های بادی تولیدی این مرکز نیز به صورت مستقیم و ترکیبی با انرژی خورشیدی، جهت احداث نیروگاه های برق مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. راهداری و شهرداری ها، ساختمان ها و ادارات، واحد های تولیدی و ... از جمله سایر کاربران این محصولات هستند.  در مبحث روشنایی نیز، تیر چراغ برق خورشیدی، بادی و هیبریدی نیز می توانند برای ارگان‌های مختلف از جمله شهرداری ها و راهنمایی و رانندگی مورد استفاده قرار گیرند.
 
وی ادامه داد: آبگرم کن‌های حرارتی، متمرکز کننده‌های مقعر و آب شیرین کن‌ها، از جمله سایر کاربردهای محصولات تولید شده در این مرکز هستند.
 
مدیر مرکز خدمات تخصصی فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر سازمان جهاددانشگاهی استان یادآور شد: تکیه بر توان تولید داخلی، بومی سازی فناری های روز ، طراحی دانش بنیان با تکیه بر یافته‌های تیم تحقیق و توسعه و هزینه های نگهداری پایین این محصولات، از جمله عمده مزایای محصولات این مرکز هستند. همچنین قیمت رقابتی، که از عمده‌ترین معیارهای انتخاب توسط مشتریان است، در محصولات این مرکز رعایت شده است به طوری که در بسیاری از کاربردها، محصولات تولیدی این مرکز، با کیفیتی مشابه و گاهی برتر نسبت به نمونه های خارجی و رقبای داخلی، دارای قیمت های پایین تری می باشند.
 
وی، واردات بی رویه محصولات مشابه خارجی، عدم تکیه بر توان داخلی از سوی مسئولین و مشتریان و  نبود سرمایه گذاری درخور، جهت توسعه و بهبود محصولات را از جمله مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و بهبود فرآیندهای زیستی، جبران افت ولتاژ شبکه در ساعاتی از روز، بهبود و ارتقای سطح سلامت عمومی و سود اقتصادی بالاتر با بهینه سازی مصرف سوخت و تولید فرآورده‌های مرتبط از جمله مزیت‌های استفاده از محصولات تولیدی این مرکز عنوان کرد.
 
عسگریان در خصوص وضعیت صادرات محصولات تولیدی این مرکز نیز گفت:  این محصولات چندین مورد از خارج از کشور نیز درخواست داشته و تاکنون محموله هایی صادر شده است، اما جهت معرفی درخور و شایسته برای کشورهای همجواز، نیازمند سرمایه گذاری و حمایت های بخش دولتی و خصوصی هستیم. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.