پریا دادوند: طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تائید شد.

این روز با هدف ترویج فرهنگ ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور، ایجاد زمینه های مناسب برای آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه های ملی همچنین یادآوری حماسه آفرینی ها و از خودگذشتگی های آتش نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نامگذاری شده است.

در تشریح وظایف آتش نشانان آمده است:

مقابله با هرگونه آتش‌سوزی
نجات محبوس شدگان در زیر آوار ساختمان، خودروی تصادفی، آسانسور و...
مقابله و پیشگیری از سقوط اجسام و درخت از ارتفاع و احتمال خطر برای شهروندان
نجات سقوط کنندگان در چاه، کانال آب، رودخانه، سد، استخر و...
مقابله با حیوانات وحشی و موذی
نجات مصدومین حوادث چرخ گوشت، حلقه‌های فلزی، تسمه نقاله، دستگاه‌های برش و کارخانه‌ای
کلیه موارد دیگری که در آن جان و مال شهروندان در معرض خطر می‌باشد.

نگاهی به دایره ی گسترده ی وظایف و خدمات آتش نشانان حکم می کند این سازمان همواره باید به مدرن ترین تجهیزات روز مجهز بوده و برای ایفای نقش موثر، از پرسنلی آماده و ورزیده برخوردار باشد.

به این بهانه سراغ مردان آب و آتش تبریز رفتیم تا در خصوص آخرین وضعیت سازمان آتش نشانی تبریز با مسئولان آن گفتگویی داشته باشیم.

گفتنی است نخستین آتش نشانی مدرن در ایران حدود ۱۶۰ سال پیش به سال ۱۲۲۱ شمسی تاسیس شد که برج یانقین آن همچنان نماد آتش نشانی ایران به شمار می آید. جالب اینکه نزدیک به هشتاد سال از تأسیس آتش نشانی در پایتخت می گذرد.

آتشپاد داوود طالب نژاد، مدیرعامل سازمان آتش نشانی تبریز با بیان اینکه این مجموعه همواره باید همگام با تحولات نوین شهرسازی به روز شود گفت: از آنجاکه شهر تبریز بعد تهران بلند مرتبه ساز ترین شهر در ایران به شمار می آید، نیازمند تجهیز سازمان آتش نشانی به سیستم های نوین و نردبان های مرتفع بودیم که این امر مورد توجه مسئولان قرار داشته است.

وی با اشاره به اینکه ناوگان سازمان آتش نشانی تبریز همواره در حال به روز رسانی است و کمبودهای موجود نیز با عنایت شهردار جدید رفع خواهد شد خاطر نشان کرد: ارتفاع بالابرنردبان سازمان ۵۶ متری است که برای حوادث برج های بلند مرتبه مناسب خواهد بود.

طالب نژاد در عین حال با تاکید بر لزوم همکاری مردم و رعایت اصول ایمنی در ساخت و ساز برج های بلند مرتبه گفت: کسانی که در جهت ساخت این برج ها اقدام می کنند باید ساختمان را باطرح های ایمنی که آتش نشانی در اختیار انها قرار می دهد ایمن کنند و ساختمان از سیستم خود اطفاعی برخوردار باشد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تبریز

داوود طالب نژاد، مدیرعامل سازمان آتش نشانی تبریز

طالب نژاد با بیان اینکه حادثه ی پلاسکو باعث شد سازمان های آتش نشانی بار دیگر برنامه های خود را نسبت به مراکز تجاری و عمومی به روز نمایند افزود: ارائه طرح های ایمنی برای مقابله با آتش سوزی نظیر پلاسکو در در بازار تبریز، پاساژها و مراکز تجاری این کلانشهر صورت گرفته است.

وی در تشریح عملکرد سالجاری آتش نشانی تبریز با اشاره به اینکه میانگین حضور ماموران به ما در محل حادثه چهار دقیقه و ۲۰ ثانیه است، گفت: از ابتدای سال ۹۶ تقریبا ۲ هزار و ۴۸۲ مورد حریق و آتش سوزی رخ داده که بصورت مجزا حدود یک و ۱۸۲حادثه و یک و ۳۰۰ مورد حریق گزارش شده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تبریز با بیان اینکه ترافیک در کار ما مشکل بزرگی ایجاد می کند، افزود: متاسفانه عده ای از هموطنان به جای همکاری با آتش نشانان و عدم تجمع در محل حادثه به گرفتن عکسهای سلفی مشغول می شوند که این اقدامات باعث کندی روند امدادرسانی می شود.

طالب نژاد یادآور شد: در مجموع ۶۵۰ نفر پرسنل آموزش دیده ی آتش نشانی در تبریز فعالیت دارند که ۶۰۰نفر بصورت عملیاتی و حدود ۶۰ نفر در ستاد مشغول به کار هستند.

وی درباره ی شیفت کاری افزود: شیفت های کاری بصورت ۲۴ ساعته آماده باش هستند و بصورت ۴۸ساعته استراحت می کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تبریز در ادامه با اشاره به اینکه تعداد ۲۰ پایگاه آتش نشانی در نقاط مختلف این کلانشهر آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند افزود: عملیات احداث سه ایستگاه نیز تقریبا به پایان رسیده و در شرف افتتاح قرار درد.

برج یانقین تبریز/ نماد آتش نشانی در ایران

حسن مطلبی مسئول روابط عمومی آتشنشانی تبریز گفت: سازمان‌های آتش‌نشانی با هدف اصلی نجات جان و اموال انسان‌ها تشکیل شده‌اند بنابراین یک آتش‌نشان قادر است در بحرانی‌ترین شرایط محیطی و زیان آورترین شرایط کاری به یاری حادثه دیدگان بشتابد.

مدیر روابط عمومی آتش نشانی تبریز با اشاره به برنامه های روزانه پرسنل این مجموعه برای آماده نگه داشتن خود افزود: ورزش و تربیت بدنی در این مجموعه از اهمیت خاصی برخورد دار است و باید در شرایط سخت عملیات، آتش نشانان از توان جسمی بالایی برخوردار باشند.

وی افزود: در اکثر سازمان ها دید مسولان نسبت به ورزش همگانی بصورت تفریحی است و هیچ اجباری در انجام دادن آن نیست اما در سازمان آتش نشانی این برنامه ها بصورت تکلیفی گنجانده شده است.

مطلبی حتی ارتقای شغلی آتش نشانان را منوط به موفقیت در تست های ورزشی خواند و اظهار داشت: اگر هر مامور آتش نشان در تست های ورزشی که در سازمان گرفته می شود با موفقیت پشت سر گذارد موفق به دریافت ارتقای سطح شغلی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آتش نشانی تبریز تاکنون دو شهید داشته است افزود: آثار نجات جان و مال مردم در نیمی از همکاران عملیاتی ما مشهود است چراکه اغلب در حوادث، دچار سوختگی یا جراحت می شوند.

مدیر روابط عمومی آتش نشانی تبریز اما تماس های کذب و دروغین را یکی ازآزار دهنده ترین مشکلات آتش نشانان خواند و افزود: تدابیری در این خصوص صورت گرفته که هرکس با این مرکز تماس می گیرد ادرس و شماره تلفن او نیز در تلفن درج می شود و بر این اساس شناسایی می شوند تا شاهد مزاحمت های مشابه نباشیم.

مطلبی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی های عمومی در خصوص نهادهای امدادی خاطر نشان کرد: باید در بین مردم فرهنگ سازی شود که با تماس های کذب و دروغین در بین جوانان و نوجوانان باعث جان و مال کسی نباشند.

وی یکی دیگر از مشکلات ارگان های امدادی مانند آتش نشانی را تجمیع مردم در محل حادثه خواند و خاطر نشان کرد: مشکل این است که شهروندان از باب کمک و دلسوزی در محل حادثه جمع می شوند اما بهتر است این کار را به نیروهای آتش نشانی بسپارند یا اینکه زمانی که فرصت مناسب دارند به آتش نشانی بیایند و آموزش های کافی را ببینند.

به گفته مطلبی، سازمان آتش نشانی واحد آموزشی دارد و برای همه سنین آموزش های لازم را به صورت رایگان ارائه می کند.

وی افزود: هرجا شهروندان ما نیاز به آموزش مسایل اتش نشانی و مقابله با آتش سوزی داشتن سازمان ما بصورت رایگان می تواند مربیانی در اختیار مردم قرار دهد تا بتواند به آنها اموزش های لازم را دهند.

حسن مطلبی آتش نشانی را یکی از سخت ترین مشاغل جهان دانست و اظهار داشت: همکاران ما با تلخی هایی روبرو می شوند که تاثیر آن بعد از دوران بازنشستگی بیشتر نمایان می شود؛ باید بگویم عمر همکاران ما بعد از بازنشستگی کوتاه می شود و علت آن نیز دیدن انواع صحنه های ناهنجار و حوادث دلخراش در طول خدمت است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به عزاداری های ایام محرم، از تمهیدات ویژه برای هیئات مذهبی خبر داد و اظهار کرد: تدابیر ویژه آتش‌نشانی برای محرم صورت گرفته است در بازدید از مساجد و تکایا کپسول‌های خاموش کننده‌ای که در گذشته به هیئت‌ها اهداء شده‌اند بازرسی می‌شوند و در صورتی که نیاز به شارژ داشته باشند این کار از سوی آتش‌نشانی به صورت رایگان صورت می‌گیرد

وی در اخر افزود: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی،‌ آتش‌نشانان به صورت گسترده در سطح شهر آماده‌باش خواهند بود تا در صورت نیاز خدمت‌رسانی کنند.

 

46
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 753755
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.