سید علی مختاری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه این طرح به منظور برخورداری از حق آبه کشور از آب های مرزی از سال 1394 اجرا می شود، گفت: مسئولیت انتقال آب تا مزرعه بر عهده وزارت نیرو و اجرای شبکه های فرعی به عهده جهاد کشاورزی است.
وی با اعلام اینکه با اجرای این طرح 20 هزار و 860 هکتار از اراضی دیم و منابع ملی در این استان از آب رودخانه مرزی ارس بهره مند می شوند، گفت: شرکت های سهامی زراعی و تعاونی های تولید در زمینه ترویج کشاورزی صنعتی به جای کشاورزی سنتی همکاری می کنند.
مختاری با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز این طرح در استان آذربایجان شرقی 4 هزار و 600 میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: تا زمان حاضر 2 هزار میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی تخصیص یافته و یکهزار و 500 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی گفت: طبق قرارداد تا پایان سال 97 این طرح در استان بهره برداری می شود.
مختاری اظهار کرد: با بهره برداری از طرح آب های مرزی، اقتصاد کشاورزی منطقه در شهرستان های خداآفرین، جلفا، ورزقان و مرند دچار تحول عظیمی شده و رونق چشمگیری در تولید و اشتغال مرزنشینان رخ خواهد داد.
به گزارش ایرنا، شبکه های اصلی طرح آب‌های مرزی قرار است در ۱۱ استان و شبکه های فرعی در 9 استان در قالب یک طرح اجرا شود.
بر اساس این گزارش، سالانه نزدیک به 7.2 میلیارد متر مکعب آب‌ از طریق رودخانه های مرزی از کشور خارج می‌شود و هر چند موضوع مهار آب‌های مرزی قدمتی چندین ساله دارد ولی با همت دولت تدیبر و امید شاهد عملی شدن این طرح هستیم.
رود ارس در شمالغرب کشورمان از منطقه آرپا چای در آناتولی ترکیه سرچشمه می‌گیرد.
این رودخانه از مرز ترکیه، نخجوان جلفا و ارمنستان گذشته و پس از گذر از مرز ایران و وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کورا می‌ریزد.
حوضه آبریز ارس در کشورهای ایران، ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار دارد. وسعت آن تقربیاً 10320 کیلومتر مربع بوده و حدود 39% (39000) کیلومتر مربع آن را اراضی ایران تشکیل می‏دهد.
سد خداآفرین و سد قیزقعله‌سی به صورت مشترک با ارمنستان روی ارس احداث شده است.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار: رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.