به گزارش ایرنا، هرچه به روزهای بازگشایی مدارس نزدیک تر می شویم، شور و شوق دانش آموزانی که برای علم آموزی، گام در مسیر تعلیم و تربیت می گذارند بیشتر و بیشتر می شود، اما برخی مشکلات و کاستی ها، شور و شوق بازگشایی مدارش را تحت الشعاع قرار داده و کم رنگ تر از گذشته شده است.
فرسوده بودن بیشتر فضاهای آموزشی، عدم برخورداری از امکانات آموزشی مناسب، وضعیت نه چندان مناسب سرویس های بهداشتی و حجم بالای بدهی های مدارس از جمله قبض های خدماتی چون آب، برق و گاز، همه و همه دست در دست هم داده اند، تا شیرینی آغاز سال تحصیلی را به کام مدیران و خانواده های دانش آموزان تلخ کند.
کمبود بودجه عمرانی و سرانه بسیار پایین واریزی برای مدارس به عنوان مهم ترین عامل در بروز این مشکلات در عرصه تعلیم و تربیت، فضاهای آموزشی فرسوده و کم رمق این شهرستان را به لرزه درآورده است.
بر اساس آمار آموزش و پرورش مراغه، فقط 50 مدرسه این شهرستان که بیشتر آن در سال های اخیر احداث شده، از کیفیت مناسب و فضای استاندارد برای تحصیل دانش آموزان برخوردار بوده و حتی 10 مدرسه با بیش از 120 کلاس درس در مقاطع مختلف تحصیلی در مناطق شهری در حال آوار شدن و فرو ریختن بر سر مدیران، معلمان و دانش آموزان است.
با وجود تلاش خیران مدرسه ساز در ساخت مدارس جدید در مناطق مختلف این شهرستان در سال های اخیر، هنوز فاصله بسیار زیادی با تامین نیاز به فضاهای جدید و استاندارد آموزشی وجود دارد.
مشکلات موجود در سرویس های بهداشتی، کمبود زمین بازی و ورزشی و نیز محوطه مدراس در کنار فقدان فضای سبز مناسب، محیط مدارس را که باید شور و شوق دانش آموزان را برای علم اندوزی برانگیزد، بیشتر از هر زمانی عاری از نشاط و شادابی روزهای گذشته ساخته است.
355 مدرسه و مرکز آموزشی مراغه با حدود 43 هزار دانش آموز با حجم عظیمی از نیازهای اساسی از جمله در زمینه فضاهای آموزشی روبرو بوده و این دغدغه ها، عزم جدی مسئولان، فرهنگ سازی خانواده ها، همراهی نهادهای فرهنگی و اجتماعی و نیز بهره گیری از ایده های نو برای برون رفت از مشکلات موجود را می طلبد.
معاون سیاسی - اجتماعی فرماندار مراغه در نشست شورای آموزش و پرورش این شهرستان گفت: مشکلات پیش روی مدارس با همراهی و همکاری جمعی ادرات و نهادها باید بررسی و مورد توجه و اقدام ضروری قرار گیرد.
جواد محمودی افزود: وضعیت بهداشتی مدارس نیز با حضور کارشناسان و مسئولان امر در قالب کارگروه سلامت این شهرستان بررسی و ارزیابی شده و اقدام لازم در این خصوص انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: با توجه به لزوم رسیدگی به وضعیت فضاهای آموزشی در مدارس این شهرستان، اقدامات لازم برای بهسازی و نوسازی این فضاهای آموزشی در اولویت کاری مسئولان و مدیران قرار می گیرد.
مدیر آموزش و پرورش مراغه نیز در این نشست با اشاره به کبود اعتبارات برای نوسازی و مرمت فضاهای آموزشی گفت: واریز سه میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار برای 380 مدرسه و 500 ساختمان آموزشی در این شهرستان جوابگوی نیازهای موجود نیست.
جلیل اسلامی افزود: میانگین کمتر از 10 میلیون ریال اعتبار برای نوسازی مدارس و فضاهای آموزشی بسیار ناچیز است، لیکن برای اجرای طرح های نوسازی و مرمت های جزئی مدارس این شهرستان به اعتباری بیشتر از چهار برابر اعتبارات گذشته نیاز است.
وی ادامه داد: استانداردسازی سقف و بهسازی سرویس های بهداشتی مدارس از اولویت های موجود در زمینه نوسازی فضاهای آموزشی این شهرستان در سال تحصیلی جدید است.
معاون آموزش متوسطه و دبیر ستاد بازگشایی مدارس آموزش و پرورش مراغه نیز با انتقاد از کاستی ها و کمبودهای موجود در مدارس این شهرستان گفت: برخی مشکلات عدیده در بخش اعتباری، نیروی انسانی و هزینه های بالای نگهداری مدارس بیشترین آسیب را به نظام آموزشی در سال های اخیر وارد کرده است.
عطار حسینی افزود: فرسوده بودن برخی مدارس این شهرستان تا جایی است که احتمال آوار شدن آنها بر سر دانش آموزان و معلمان حتی بر اثر زمین لرزه ای کوچک نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: هم اکنون 90 درصد زمین بازی و ورزشی دانش آموزان و محوطه داخلی مدارس این شهرستان تخریب شده و نیاز به آسفالت ریزی دارد.
وی گفت: به دلیل عدم واریز سرانه دانش آموزی و بدهی های موجود به ادارات خدمات رسان، برخی از مدارس این شهرستان در آستانه سال تحصیلی جدید در آستانه قطعی گاز، برق و آب قرار دارند.
وی با اشاره به وجود کمبودهای موجود در بخش نیروی انسانی در مدارس اضافه کرد: کمبود نیروی خدماتی در آنها و نیز نیاز به حدود 220 معلم جدید در پایه ها و مقاطع مختلف تحصیلی از جمله کمبودهای موجود در این بخش است.
حسینی با اشاره به اجرای طرح مهر و بازگشایی مدارس این شهرستان گفت: مدارس این شهرستان با وجود برخی کمبودهای موجود آماده بازگشایی و آغاز بهار تعلیم و تربیت هستند.
وی افزود: بر اساس رویکردهای آموزش و پرورش، آیین های بازگشایی از جمله جشن غنچه ها، شکوفه ها، جوانه ها و آیین زنگ مهر در مدارس حاشیه شهری و کمتر برخوردار این شهرستان برگزار می شود.

** اجرای طرح های جدید برای رفع مشکلات موجود مدارس
وجود مشکلات مختلف در بخش آموزش و پرورش به ویژه در فضاهای آموزشی، نیاز به ارائه طرح های جدید برای برون رفت از این دغدغه ها را بیش از پیش نمایان تر کرده است.
آموزش و پرورش مراغه در اقدامی جدید و بر اساس آیین نامه های وزارتی و دولتی، در راستای ایجاد درآمدهای پایدار برای مدارس، پیشنهاد استفاده از برخی فضاهای آموزشی مدارس بدون آسیب رساندن به آموزش دانش آموزان در جهت تغییر کاربری برای درآمد زایی در این اماکن آموزشی کرده است.
هرچند این طرح به زعم کارشناسان امر می تواند راهگشای مناسبی برای تامین برخی هزینه های جاری و حتی عمرانی مدارس باشد، لیکن موفقیت در اجرای این طرح، موافقت دستگاه ها و نهادهای متولی امر برای صدور مجوزهای لازم برای این امر و نیز مشارکت در آن را می طلبد.
رئیس شورای اسلامی شهر مراغه در این باره گفت: بر اساس پیشنهاد و مصوبه شورای آموزش و پرورش، شورای شهر و شهرداری مراغه آمادگی خود را برای مشارکت و صدور مجوز برای اجرای تغییر کاربری های مورد نیاز مدارس در قالب قوانین و ضوابط شهرسازی اعلام می کند.
یحیی غلامی افزود: اجرای طرح های درآمدزا در مدارس از جمله راهبردهای مناسب برای تامین برخی نیازهای اساسی در فضاهای آموزشی این شهرستان بوده و تمامی اعضای شورای شهر از این طرح ها استقبال کرده و حمایت می کند.
وی با اشاره به وجود زمین ها و فضاهای آموزشی در مناطق مختلف شهری اضافه کرد: تبدیل این املاک و استفاده بهینه از آنها با مشارکت برخی دستگاه ها می تواند در تامین برخی نیازهای بخش آموزش و پرورش موثر باشد.
غلامی اضافه کرد: با توجه به نیاز مدارس به آسفالت محوطه و زمین های ورزشی آنها، در صورت تامین قیر مورد نیاز از طریق نهادهای دولتی، شهرداری مراغه آماده ارائه خدمات آسفالت ریزی با کمترین هزینه برای تمامی مدارس است.
معاون خدمات شهری شهرداری مراغه نیز گفت: مجموعه مدیریت شهری نیز در راستای توجه به مناسب سازی محیط مدارس، آماده ارائه خدمات برای توسعه فضای سبز در این اماکن آموزشی و فرهنگی است.
مهدی پورصادق افزود: شهرداری مراغه نیز در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، در قالب استقبال از مهر، تمهیدات و طرح های مناسب از جمله فضاسازی، روکش آسفالت در محل تردد مدراس و دانش آموزان و خط کشی و ایجاد علائم هشدار دهنده و راهنمایی را در سطح شهر انجام داده است.
با توجه به قول های مساعد مسئولان شهری برای رفع مشکلات مدارس و فضاهای آموزشی، دانش آموزان به عنوان امیدهای آینده این مرز و بوم، چشم امید به همت مسئولان برای رفع مشکلات خانه دوم خود یعنی مدارس در سال تحصیلی جدید و سال های آینده دوخته اند.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 43 هزار دانش آموز و سه هزار کادر فرهنگی در 500 مدرسه دولتی و غیردولتی مراغه در حال تحصیل و تدریس هستند.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی**تنظیم:عیسی عطاپور**انتشار: عزیزی راد
3077/7487/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.