حسن برزگر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه اقدام به خودکشی طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در تمام جوامع 20 برابر آمار خودکشی های موفق است، افزود: این امر نشان می دهد که این آسیب اجتماعی نه تنها در ایران بلکه در تمام جوامع شرقی و غربی به نوعی وجود دارد و فراوانی آن در اغلب کشورها یکسان است که نشان می دهد برای پشیگیری از آن اقدامات فراسازمانی، فراملی و جهانی لازم است.
وی، احساس درماندگی در حل مشکلات فردی، بیماری های ناعلاج روانی و جسمی، انزوای اجتماعی، اختلالات روانی، مواد مخدر، تجاوز جنسی، قطع روابط عاشقانه، فقر و بیکاری را از مهمترین دلایل خودکشی ها در ایران و آذربایجان شرقی بیان کرد که در تمامی این موارد زنان بیشتر از مردان در معرض خطر قرار دارند.
برزگر، بهترین راه پیشگیری از خودکشی را شناسائی دلایل فوق و ارایه راهکارهای مناسب و منطقی برای رفع آنها دانست و افزود: با توجه به اینکه در استان بیشتر خودکشی ها جنبه های اجتماعی را در بر می گیرد، بنابراین باید نسبت به ارایه آگاهی های مربوط به مهارت های زندگی برای افراد جامعه اقدام شود.
بزرگر با اشاره به اینکه سالانه در جهان یک میلیون نفر خودکشی می کنند، یادآور شد: این آمار در جوامعی که دوره گذار از مرحله سنتی به صنعتی را طی می کنند به میزانی بیشتر است اما این تفاوت زیاد چشم گیر نیست.
وی، خودکشی را ضعف در مهارت های فردی در مقابله با مشکلات زندگی بیان کرد که برخلاف برخی تصورها جسارت خاصی ندارد بلکه نشان دهنده ضعف و بی مهارتی در حل مشکلات است.
برزگر ادامه داد: باید توجه داشت که مساله خودکشی در ایران و آذربایجان شرقی برخلاف ادعا و پردازش رسانه های گروهی که با هدف جذب مخاطب صورت می گیرد، چندان خطری پررنگ به شمار نمی رود و خوشبختانه واقعیت آن چیزی نیست که در رسانه ها بازتاب دارد.
وی که مدت هشت سال مسئولیت اورژانس اجتماعی اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی را برعهده داشت، اظهار کرد: مقابله با آسیب خودکشی تنها از عهده یک سازمان مثل بهزیستی بر نمی آید و در این رابطه باید تمامی دستگاه ها، نهادها، رسانه ها، تشکل های مردمی و سایر ارگان ها پای کار آیند که البته در این میان نقش بهزیستی، دانشگاه های علوم پزشکی، نیروی انتظامی و پزشکی قانونی برجسته تر است.
برزگر، نقش اورژانس اجتماعی در کاهش تلفات ناشی از اقدام به خودکشی طی سال های اخیر را بسیار موثر دانست و اظهار کرد: طی دو تا سه سال اخیر مداخلات اورژانس اجتماعی در اقدام به خودکشی ها، آمار خودکشی های موفق را 50 تا 60 درصد کاهش داده و این روند رشدی را طی می کند که بسیار امیدوار کننده است.
وی با بیان اینکه مشکلات مربوط به خودکشی هیچگاه به صفر نمی رسد، گفت: اما در عین حال می توان با تقویت مهارت های زندگی در قالب برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی به ویژه در مدارس و مساجد نسبت به آگاه سازی عمومی و ارتقای سطح این مهارت ها در مقابله با مشکلات عدیده زندگی فردی و اجتماعی اقدام کرد.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.