به گزارش ایرنا، فرزاد رحمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این دستگاه جهت مداخله به موقع برای احیای بیماران تا رسیدن عوامل اورژانس بر بالین بیمار با همکاری شهرداری تبریز خریداری می شود.
وی تاکید کرد: نحوه استفاده از این دستگاه توسط صدا و سیما و رسانه ها به صورت همگانی آموزش داده خواهد شد.
دستگاه شوک اتوماتیک یک دستگاه الکتریکی قابل حمل با قابلیت تشخیص خطرات احتمالی آریتمی قلبی ( اکثرا در انقباضات نا منظم بطنی ) و تاکی کاردی بطنی ( تپش های شدید بیش از 120) که می تواند منجربه ایست قلبی بیمار شود می باشد و می تواند در صورت لزوم با اعمال شوک الکتریکی مناسب موجب از سر گیری ریتم طبیعی قلب شود .
رحمانی همچنین با اشاره به طرح های مختلف اموزش همگانی این مرکز در استان اظهار کرد: برای نخستین بار با همکاری اموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان پایه نهم مدارس، احیای پایه، نحوه رهاسازی مصدوم و مدیریت اولیه صحنه بحران آموزش داده می شود.
وی گفت: 40 نفر از تکنسن های مرکز جهت آموزش 18 هزار دانش آموز پایه نهم و دو هزار مربی سلامت و آمادگی مدارس استان، آموزش های لازم را ارائه خواهند داد.
سرپرست مرکز مدیریت حوادث وفوریت های پزشکی استان آذربایجان شرقی افزود: با توجه به حضور نیروهای انتظامی در صحنه های حوادث رانندگی درصدد هستیم این آموزش ها به پرسنل پلیس به خصوص پلیس راهور نیز ارائه شود.
وی با اشاره به رویداد مهم تبریز 2018 اظهار کرد: به تمامی پرسنل و اپراتورهای مرکز اورژانس 115 شهرستان تبریز کلاس های آموزشی زبان انگلیسی جهت آموزش نحوه شرح حال گیری از بیمار و همراه بیمار به زبان انگلیسی در حال برگزاری است.
رحمانی ادامه داد: با توجه به شرایط بازار سرپوشیده تبریز در زمان وقوع حادثه برای افراد امکان حضور آمبولانس در داخل بازار وجود نداشت و حمل بیمار نیز با مشکلاتی روبرو بود، به همین دلیل برای نخستین بار در کشور مینی آمبولانس توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی خریداری شد و غیر از بازار تبریز هیچ یک از بازارهای بزرگ کشور به این دستگاه مجهز نیستند.
وی با اشاره به اینکه 102 پایگاه اورژانس در استان فعال است، گفت: از این تعداد 22 پایگاه در تبریز و 80 پایگاه دیگر در جاده های مواصلاتی استان و دیگر شهرستان ها فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه به ازای هر 50 هزار نفر از جمعیت باید یک پایگاه اورژانس وجود داشته باشد، افزود: در تبریز 22 پایگاه ثابت وجود دارد که با افتتاح دو پایگاه جدید خواجه دیزج و اسپیران پوشش شهرستان تبریز به 68 درصد می رسد و در افتتاح پایگاه های جدید، پوشش 100 درصدی شهرستان در دستور کار است.
سرپرست مرکز مدیریت حوادث وفوریتهای پزشکی استان آذربایجان شرقی در خصوص عمر متوسط دستگاه های آمبولانس این مرکز اظهار کرد: میانگین استفاده از دستگاه های آمبولانس هفت سال است ولی عمر متوسط 150 دستگاه آمبولانس موجود در استان 9 سال است .
وی در خصوص میزان ماموریت های روزانه اورژانس 115 اظهار کرد: از مجموع 240 ماموریت انجام شده روزانه در استان 150ماموریت در شهرستان تبریز انجام می شود.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.