سرپرست استانداری آذربایجان شرقی گفت: جهاد دانشگاهی می تواند نقش مهمی در پرکردن خلاهای فکری و اعتقادی جوانان با استفاده از روش های مدرن همچون فضای مجازی و... داشته باشد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان شرقی، سعید شبستری خیابانی در هفتاد و نهمین گردهمایی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور در تبریز با اشاره به برخی اتفاقات مربوط به انقلاب فرهنگی دانشگاه ها در دانشگاه تبریز گفت: در آن ایام، یک هرج و مرج و بی نظمی در دانشگاه ها ایجاد شده بود و گروه ها و گروهک های راست و چپ با تبلیغ افکار سیاسی خود، سعی در جذب عضویت بسیاری از دانشجویان بودند.

 وی با بیان اینکه اندک اندک؛ فعالیت فرهنگی و سیاسی برخی گروه های سیاسی به سمت اقدامات و مبارزات مسلحانه سوق پیدا کرده بود، تصریح کرد: انقلاب فرهنگی از دانشگاه تبریز آغاز شد و در آن زمان، تمامی دانشکده های این دانشگاه در دست چندین گروه سیاسی بود و در جلوی درب یکی از همین دانشکده ها، پرچم شوروی نصب شده بود.

 وی با اشاره به فتح دانشگاه تبریز و همچنین دانشکده هان آنان توسط اعضای انجمن اسلامی گفت: بعد از فتح دانشگاه از زیر زمین یکی از دانشکده ها، نقشه های مربوط به عملیات های کردستان را پیدا کردیم که خوشبختانه با اقدام به موقع دانشجویان مومن و انقلابی، بساط چنین اقداماتی از بدنه دانشگاه رخت بربست.

 سرپست استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه در آن ایام، دانشگاه ها نقش مهمی در جهت دهی افکار اقشار مختلف مردم جامعه داشتند گفت: متاسفانه در حال حاضر، نقش دانشگاه ها در جهت دهی افکار عمومی بسیار کاهش یافته و آن چنان که باید و شاید تحرکی در حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در این مراکز علمی شاهد نیستیم.

 شبستری ادامه داد: همه با هم باید دست به دست هم دهیم و با تلاش نهادهای انقلابی همچون جهاد دانشگاهی، دانشگاهها را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم.

وی با اشاره به تاسیس نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز کرد: خوشبختانه این نهاد موثر و انقلابی توانسته در مقایسه با سایر نهادهای مشابه، عملکرد بسیار درخشانی را از خود بر جای بگذارد.

 وی همچنین با تبیین وضعیت فعلی مسائل فرهنگی در دانشگاه ها نیز اظهار کرد: در سال های نه چندان دور؛ در یک سحنرانی در دانشگاه ها، جای سوزن انداختن نبود ولی امروزه متاسفانه موضوعات این چنینی کمرنگ تر شده است. شایسته جامعه ما نیست که برای حضور داشجویان در سخنرانی فلان فرد، کلاس ها تعطیل شود و دانشجویان بالاجبار در این جلسات شرکت کنند. باید فکری به حال وضعیت فرهنگی در دانشگاه ها کرد. هر نسلی، اقتضائات خاص همان نسل را می طلبد و باید تلاش کنیم با در نظر گرفتن این موضوع، تدابیر و سیاست های عملیاتی مناسبی را اتخاذ کنیم.

 شبستری با انتقاد از عملکرد برخی نهادهای فرهنگی گفت: اکثر مردم فکر می کنند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنها متولی بحث فرهنگ در جامعه است در حالی که دهها نهاد فرهنگی دیگر در این حوزه مسئولیت دارند. در حدود 17 درصد از اعتبارات فرهنگی دولت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص داده می شود و بقیه به نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه تخصیص می یابد. چرا باید مساجد ما در هنگام نماز جماعت، خالی از جوانان باشد و تنها چند پیرمرد در پشت امام جماعت به اقامه نماز بپردازند.؟ این مسائل، واقعیاتی هستند که باید بپذیریم و از خود مردم نیز برای حل آنان کمک بخواهیم.

 وی با اشاره به شبیخون فرهنگی دشمنان نسبت به جمهوری اسلامی ایران و نظام اسلامی تصریح کرد: استکبار جهانی در ساده ترین اقدامات ضد فرهنگی خود، به ساخت سریال های 500 قسمتی با محوریت خانوادگی روی آورده ولی با پخش آن از شبکه های ماهواره ای، کانون گرم خانواده و عقاید جوانان را هدف قرار داده وبی بند و باری جنسی و روابط نامشروع را ترویج می دهد.

 وی ادامه داد: دشمن بیکار ننشسته است. ممکن است برای 50 سال آتی ما برنامه ضدفرهنگی دارد و ما نیز باید با مدنظر قرار دادن این موضوع، نهایت تلاش خود را برای مقابله فرهنگی و آگاهسازی جوانان به کار بگیریم.

 بر اساس گفته سرپرست استانداری آذربایجان شرقی، بسیاری از جوانان برومند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همچون ایام دفاع مقدس، صدها کیلومتر دورتر از خاک کشور، با استکبار جهانی و ایادی شوم آن می جنگند و خانواده های آنان انتظار دارند که دستگاه های متولی نیز، زحمات آنان را نادیده نگرفته و برای اعتلای نام اسلام و انقلاب اسلامی بیش از پیش تلاش کنند.

 شبستری گفت: بی توجهی و سهل انگاری در ارتباط با موضوعات فرهنگی، تزلزل بخش های مختلف جامعه را به دنبال خواهد داشت.

لزوم پاسخ به شبهات جوانان و پرکردن خلاهای فکری آنان توسط جهاد دانشگاهی و استفاده بیش از پیش از فضای مجازی با روش های مدرن و پرهیز از روش های سنتی و قدیمی از دیگر موضوعاتی بود که شبستری در این همایش به آن اشاره کرد.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.