یک کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر اینکه اسراف، مهم‌ترین اشکال وارد بر میهمانی سلف سرویس است، گفت: سرو غذاهای متنوع در میهمانی‌های سلف سرویس علاوه بر تجملات و اسراف، خاصیت غذاها را نیز از بین برده و همچنین سفارش‌های دین اسلام در رابطه با وجود یک نوع خورشت در سفره را نادیده می‌گیرد!.  


حجت‌الاسلام سعید اسمعلی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اهمیت میهمانی و میهمان‌داری در دین اسلام، اظهار کرد: میهمانی کردن و میهمانی رفتن در دین اسلام بسیار مورد تاکید بوده و حتی شرایط خاصی نیز در کلام ائمه برای این کار خداپسندانه در نظرگرفته شده است.


وی با اشاره به روایتی از میهمانداری حضرت علی(ع)، ادامه داد: نحوه‌ی برخورد حضرت علی(ع) با میهمان، سادگی در میهمانی را مورد تاکید قرار می‌دهد، چرا که میهمانی هر قدر ساده‌تر باشد در نتیجه دوام و پایداری آن نیز بیشتر خواهد بود، از این رو ما باید نحوه‌ی زندگی و برخورد ائمه و بزرگان دین را در برنامه زندگی خود قرار داده و سادگی را جای تجملات و صرف هزینه‌های سنگین جایگزین کنیم. 


وی با تاکید بر اینکه تجملات در میهمانی‌ها مضر بوده و در حقیقت از تداوم میهمانی‌ها جلوگیری می‌کند، بیان کرد: در دین اسلام بر میهمانی و صله‌ی رحم تاکید شده تا مسلمانان از وضعیت زندگی و مشکلات یکدیگر باخبر شوند، از این‌رو با تجملات و صرف هزینه‌های سنگین این موضوع به فراموشی سپرده می‌شود. 


این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: با تدبر در آیات قرآنی و همچنین کلام معصولان و بزرگان دینی متوجه می‌شویم که دین اسلام نظر بسیار مثبتی راجع به میهمانی داشته و حتی در این رابطه نیز تاکید کرده است، اما در این راستا معیارهایی نیز در رابطه با آداب میهمانداری بیان شده است که باید مورد توجه قرار گیرد. 


وی با اشاره به برگزاری برخی از میهمانی در خارج از منزل، اضافه کرد: این موضوع یک مقدار از موارد توصیه شده در دین اسلام فاصله دارد، چرا که در میهمانی‌ها بناست که نزدیکان از احوال و مشکلات یکدیگر باخبر شوند، در حالی که این موضوع تبدیل به نمایش تجملات شده و این فرصت را نیز از نزدیکان فرد می‌گیرد. 


حجت‌الاسلام اسمعلی‌پور یادآور شد: در میهمانی‌های سلف سرویس نیز خلق و خوی اشرافی رواج داده شده و همچنین آداب میهمانداری اسلامی رعایت نمی‌شود، چرا که با مطالعه‌ی زندگی معصومان(ع) درمی‌یابیم که ایشان مایل بودند که خود از میهمان پذیرایی کنند، در حالی که این اصل در میهمانی‌های سلف سرویس رعایت نمی‌شود.



وی اضافه کرد: در روایت‌ها داریم که حضرت علی(ع) خودشان بر دستان میهمان آب می‌ریختند و از میهمان پذیرایی می‌کردند، چرا که میهمان حبیب خدا بوده و باید مورد تکریم و احترام قرار گیرد؛ البته در مورد نحوه‌ی برخورد میهمان با میزبان نیز توصیه‌هایی شده که باید همواره درنظر گرفته شود.



وی خاطرنشان کرد: در میهمانی‌های سلف سرویس میهمان وادار می‌شود که خود فرآیند پذیرایی را انجام دهد که در نتیجه‌ی این، افتخار خدمت و پذیرایی از میهمان که در اسلام توصیه شده، از میزبان گرفته می‌شود.


 
وی با بیان اینکه سبک زندگی ما اینگونه نبود که مهمان را وادار به پذیرایی کنیم، یادآور شد: مردم ما به پذیرایی از میهمان همواره افتخار می‌کرده و این موضوع را امری بسیار ضروری می‌دانست اما متاسفانه امروزه در برخی از موارد بی‌رغبتی در خدمت به میهمان به وجود آمده است. 


وی در این خصوص ادامه داد: هرچند که در میهمانی‌های سلف سرویس وضعیت ظاهری نشان می‌دهد که به میهمان احترام گذاشته‌اند اما در باطن بی‌رغبتی نسبت به پذیرایی از میهمان مطرح است و اساسی‌ترین اشکال میهمانی‌های سلف‌ سرویس نیز بازمانده‌های غذاست که اسراف می‌شود!



وی در پایان با تاکید بر الگو قرار دادن سبک زندگی ائمه(ع) و بزرگان دینی در زندگی، بیان کرد: با رعایت اصول درست و پیروی از سبک زندگی معصومان، همواره شادی و نشاط در خانه و در میهمانی‌ها رونق می‌یابد، از این رو باید در این راستا با مطالعه و تدبر در کلام بزرگان دینی، راه درست را پیش بگیریم. 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.