فرمانده منطقه‌ی پدافند هوایی شمالغرب کشور گفت: هیچ تهدیدی برای ما محتمل نبوده، آسمان ما در امنیت کامل قرار دارد و سامانه‌های رونمایی شده نیز بر توان پدافندهوایی کشور اضافه کرده است.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، امیر سرتیپ دوم ملک علی اسدی‌فرد در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان به مناسبت سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء، اظهار کرد: با پیشرفت و تغییراتی که در عرصه‌های مختلف اتفاق می‌افتد مجبوریم برای به روز کردن مجموعه و هماهنگی آن با رویدادها و امور جاری اقداماتی انجام دهیم، پدافند هوایی هم یکی از سازمان هایی بود که نیاز بود در راستای به روز کردن آن اقداماتی انجام دهیم.
 
وی با اشاره به منویات رهبری در خصوص تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء، افزود: این قرارگاه با تفکیک از نیروی هوایی، تشکیل شده و شبکه‌ی عظیمی را در سراسر کشور به وجود آورده که با کنترل تمامی صداها، تجهیزات و سامانه‌های پدافند هوایی در ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، مرزبانی و بسیج مردمی، نسبت به حراست از آسمان کشور و دفاع از نقاط حساس و حیاتی کشور پرداخته‌است.
 
فرمانده منطقه‌ی پدافند هوایی شمالغرب کشور ادامه داد: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در شبکه‌ی یکپارچه‌ی پدافندی با استفاده از هواپیمای طرح میلاد نیروی هوایی، سامانه‌های موشکی و دیدبانی‌های سپاه پاسدارن، مواضع توپخانه‌ای و کنترل دیدبانی نیروهای زمینی و دریایی، و امکانات خود قرارگاه اعم از سامانه‌ها، سایت‌ها و ایستگاه‌های اطلاعات شناسایی، سایت‌های موشکی ارتفاع بالا، ارتفاع متوسط و ارتفاع پست و همچنین مواضع توپخانه‌ای و ایستگاه‌های اطلاعات شناسایی در دفاع از آسمان کشور آمادگی دارد.
 
وی با اشاره به وظایف قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء تشریح کرد: این قرارگاه در دفاع از آسمان کشور که منجر به دفاع از امکانات، اماکن و تاسیسات هسته‌ای، نیروگاهای برقی، آبی و پالایشگاه‌ها و کارخانجات مهم کشور در سطح زمین می‌شود، نقش مهمی داشته و در کنترل ترافیک هواپیماهایی که در داخل کشور اعم از مسافری و تجاری تردد می‌کنند، نقش بسزایی داشته و روزانه بیش از هزار و ۵۰۰ فروند هواپیما را در آسمان کشور کنترل می‌کند تا به سلامتی و امنیت عبور کنند.
 
وی با اشاره به اینکه رعایت و حراست از حقوق بشر نیز جزو وظایف ماست، بیان کرد: قرارگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء سالانه ۶۵ میلیون مسافر را بدون هیچ حادثه‌ای از کشور عبور می‌دهد، در حالی که در بسیاری از کشورها با حوادث هواپیمایی رو به‌رو بوده یا دغدغه‌ی اینگونه خطرات را دارند.
 
اسدی فرد با تاکید بر اینکه، آسمان جمهوری اسلامی ایران به تایید سازمان هواپیمایی جهانی، امن‌ترین آسمان دنیا است، خاطرنشان کرد: با وجود تمامی تحریم‌ها، با استفاده از امکانات موجود، دانشگاه‌ها، جوانان و نخبگان در بومی‌سازی سامانه‌ها، طراحی سامانه‌های جدید و تولید و انبوه‌سازی سامانه ها اقدام کردیم که این موضوع نقش مهمی در استراتژی دفاعی کشور ما داشته و همچنین با بومی‌سازی سامانه‌ها، دشمن نمی‌تواند حدس بزند که سامانه‌های ما چه نقاط ضعف یا قوتی دارند.
 
وی در پاسخ به اینکه چه میزان از سامانه‌های ما بومی‌سازی شده‌اند، متذکر شد: یک سری از سامانه‌ها قبل از انقلاب خریداری شده بودند که در جهاد خودکفایی نسبت به بروز کردن این سامانه‌ها و ارتقای توان‌شان اقدام کرده و سیستم آنالوگ گذشته را بازسازی و تبدیل به دیجیتال کردیم، اکنون این سامانه‌ها قابلیت آن را دارند که دوباره تا ۵۰ سال آینده مورد استفاده قرار بگیرند.
 
وی در این راستا اضافه کرد: بخش دیگری از سامانه‌ها نیز توسط دانشمندان و نخبگان ایرانی طراحی و ساخته می‌شوند که سامانه‌ی رادار مطلع از جمله‌ی این موارد بوده و صرفا خود ما از ساختار این سامانه‌ها اطلاع داشته و کشورهای دیگر از آن مطلع نیستند، همچنین سامانه‌های موشکی مرصاد، موشک‌های شلمچه و... نیز از جمله‌ی این سامانه‌ها هستند.
 
فرمانده منطقه‌ی پدافند هوایی شمالغرب کشور با اشاره به رونمایی از هفت سامانه‌ی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا در سال‌جاری، اظهار کرد: این رونمایی از جهاد خودکفایی قرار پدافند هم اعلام شد که شامل سامانه محاسب تحلیل و ارزیابی سیستم صدا و موشک که سامانه‌ی کنترل و فرماندهی است، سامانه صامت یک که اتوماسیون سامانه‌ی اطلاعات بوده و سومین سامانه نیز سامانه سمیع برای شنود و شناسایی هواپیماهای داخلی و خارجی بوده و بدون اینکه هواپیماها دیده شوند مکالمات را شنیده و تشخیص می‌دهد، سامانه عارف دو نیز همانند این سامانه‌ی شنود بوده اما قوی‌تر بوده و غیرمتحرک است.
 
وی اضافه کرد: سامانه‌ی بصیر نیز پنجمین سامانه بوده و کنترل و ترافیک هوایی را مدیریت می‌کند که برای اولین‌بار در غرب آسیا و در دنیا توسط دانشمندان ما ساخته و در قرارگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و سامانه‌ی سما نیز سامانه‌ی هواشناسی نظامی است که شرایط آب و هوایی را در جو پایین و بالا ، برای پرواز و شلیک موشک‌های بردبلند ارائه داده و هفتمین سامانه نیز تجمیع شش سامانه در یک سامانه به اندازه‌ی چمدان دستی است و دقیق‌ترین اطلاعات را به صورت خودکار از پروازهای عبوری کسب می‌کند.
 
اسدی فرد در خصوص بومی‌سازی سامانه‌ها نیز بیان کرد: قرارگاه پدافند هوایی شمالغرب کشور با استفاده از نخبگان و دانشمندان ایرانی و همکاری‌ صنعت و دانشگاه و با استفاده از طراحی‌های جهاد خودکفایی، سامانه‌هایی طراحی کرده که در سرمای زمستان و در گرمای شدید توان کار دارند و همچنین نسبت به تقویت قدرت موتور خودروی سفیر و همچنین تقویت گیربکس و انتقال نیروی آن در جهاد خودکفایی اقدام کرده ایم.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اخبار منتشر شده در فضای مجازی در رابطه با وجود صداهایی در آسمان آستارا و ایران، گفت: بسیاری از موارد در دنیا برای ما ناشناخته است و یک‌سری فرکانس‌هایی در فضا در اثر برخورد سیارات تولید می‌شوند که شاید به گوش ما هم برسد.

 
فرمانده منطقه‌ی پدافند هوایی شمالغرب کشور در خصوص فعالیت‌های فرهنگی پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء و تربیت حافظان قرآنی در این قرارگاه، اظهار کرد: در راستای لبیک‌گویی به منویات رهبری، مسابقات سراسری قرآن‌کریم "ویژه خواهران" که همه ساله در مشهد برگزار می‌شد، امسال در تبریز برگزار شد؛ سهم ارتش از تربیت حافظان قرآنی برابر با ۶۰ هزار نفر بوده و سهم قرارگاه پدافند هوایی نیز از این میزان برابر با شش هزار نفر است، امسال رشد قابل ملاحظه‌ای در توسعه‌ی مباحث قرآنی داشته ایم و حدود ۳۰ درصد از اهداف پیش‌بینی شده، عملی شدند.
 
وی با تاکید بر اینکه پدافند هوایی در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش بسزایی داشته است، افزود: در بهمن سال ۵۷ اولین خیرمقدم از سمت رادار تبریز به هواپیمای حضرت امام(ره) که از پاریس به مقصد تهران در حال پرواز بود، ارسال شد.
 
وی ادامه داد: پدافند هوایی در انقلاب اسلامی نیز در نقاط حساس و مهم مستقر بوده و چتر دفاعی را بر عملکرد سپاه و ارتش ایجاد می‌کرد؛ این اقدامات باعث می‌شد که دشمن نتواند نیروهای زمینی ما را مورد هدف قرار دهد و همچنین در عملیات فتح المبین ۲۴ فروند هواپیما، در عملیات آزادسازی خرمشهر "عملیات بیت‌المقدس" ۵۷ فروند هواپیما، در عملیات کربلای پنج حدود ۵۴ فروند و در عملیات آزادسازی فاو حدود ۸۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر توسط پدافند هوایی کشور ساقط شد و در مجموع، ۷۰۰ فروند هواپیمای دشمن توسط پدافند هوایی کشور در زمان هشت سال دفاع مقدس ساقط شد.
 
اسدی فرد با تاکید بر اینکه تمامی هواپیماهایی که وارد کشور شده یا از کشور خارج می‌شود، تحت کنترل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء بوده و ما پدافندهوایی را همانند یک انسان فرض کردیم که از طریق بینایی، شنوایی، زبانی موارد را در کلیه ساعات شبانه‌روز تحت کنترل دارد.
 
وی بیان کرد: این توانمندی‌ها به حدی است که دشمنان حتی فکر نزدیک شدن به مرزهای ما را ندارند.
 
وی افزود: در سه سال گذشته نسبت به تشکیل پدافندهوایی ارومیه اقدام کردیم و این توسعه در منطقه ادامه دار بوده و در آینده نیز پیگیری می‌شود و همچنین در جذب نیروها نیز چون موارد تخصصی است با توجه به تخصص و استقرارهایی که در نقاط مختلف کشور وجود دارد، نیازمندی‌ها را برآورد کرده و اعلام می‌کنند؛ اما آذربایجانی‌ها همواره مردمان سلحشوری بوده‌اند و در نیروهای مسلح نیز سهم ویژه‌ای دارند.
 
فرمانده منطقه‌ی پدافند هوایی شمالغرب کشور با بیان اینکه مردم نیز در کمک به دفاع هوایی کشور نقش داشته و می‌توانند با گزارشات خود در این راستا اقدام کنند، یادآور شد: مردم در صورت مشاهده‌ی موارد مشکوک در آسمان و یا اشیاء نورانی می‌توانند مراتب را با شماره تماس ۳۴۳۰۰۰۲ در میان گذاشته و ویژگی‌ها و مکان شیء مورد نظر را ارائه دهند تا از طریق دیدبان‌ها سریعا موارد را شناسایی کنیم.
 
وی در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدا، تاکید کرد: امروز پیکر شهید حسن جنگجو، شهیدی که همواره تصویرش را سینه‌خیز و اسلحه به دست بر روی گل‌ها می‌دیدیم به سرزمین مادری بازگشته است، یاد و خاطره‌ی این شهید بزرگوار و همچنین شهید سرافراز محسن حججی را گرامی‌ می‌داریم. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.