نقاش برجسته‌ی تبریزی با تاکید بر اینکه برپایی نمایشگاه فروش آثار نقاشی، فرصتی طلایی برای شهر تبریز و جامعه‌ی فرهنگی و هنری است، متذکر شد: از مسئولان بخش‌های دولتی و خصوصی خواستاریم که در برگزاری باشکوه‌تر این آرت اکسپو همکاری کرده و همچنین با خرید از آثار هنرمندان، در تداوم این جریان فرهنگی قدم بردارند.
حمید نامدار در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، در این خصوص اظهار کرد: اکسپوهای نقاشی در اروپا از جمله جریان‌های حیاتی موثر بر پیکره‌ی اقتصاد و فرهنگ بوده‌اند و دهه‌هاست که به طور منظم و در فصل‌های مختلف در اروپا برپا می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه جامعه‌ی اروپا تجربه‌های برگرفته از تاریخ هنر، هم‌زیستی هنر و تاثیر فرهنگی و اقتصادی اکسپوی نقاشی را بطور مستقیم در جامعه لمس کرده‌اند، اضافه کرد: اکسپوهای نقاشی در شهرهای مختلف اروپا جزو فرهنگ پایه‌ای محسوب می‌شوند که در جامعه هنرمندان، جامعه‌ی تجاری هنر و همچنین در فرهنگ‌سازی جامعه نقش بسزایی دارند.
وی با تشریح وضعیت اکسپوهای نقاشی که به صورت حرفه‌ای و بین‌المللی در جوامع اروپایی برگزار می‌شوند، افزود: جامعه‌ی ما با فضای حرفه‌ای اکسپوها فاصله‌ی زیادی دارد اما همین نمایشگاه‌ها و اکسپوهای بین‌المللی نیز با قدم‌های کوچک شروع شده و سپس به غول‌های نمایشگاهی بدل شده‌اند، امید است که اولین قدم‌ها شروع خوبی برای برگزاری اکسپو در شهر تبریز باشد و درنهایت نیز به عرصه‌ی بین‌المللی کشیده شود.   نامدار با تاکید بر اینکه اکسپوهای جوامع اروپایی در فرهنگ‌سازی نقش بسزایی دارند، خاطرنشان کرد: این اکسپوها هنرمندان و اقتصاد جامعه را بهره‌مند می‌کنند، چرا که این رویدادها موجب اشتغال‌زایی، کسب درآمد، فرهنگ‌سازی و درنهایت منجر به تداوم فعالیت‌های هنرمندان شده و امید هنرمندان را به آینده و به جامعه افزایش می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه، هنرمند به عنوان یک تولیدکننده فرهنگی-هنری در جامعه مطرح است، یادآور شد: اگر چنین دیدگاهی داشته باشیم باید گالریست‌ها، بانک‌ها، شهرداری‌ها، کلکسیونرها و سایر ارگان‌های دولتی هنرمند را همراهی کنند تا این چرخه‌ی فرهنگی و اقتصادی در مسیر درست خود جریان داشته باشد.
وی با بیان اینکه حمایت اجتماعی و اقتصادی از هنرمندان، درحقیقت کمک به جریان فرهنگی و اقتصادی کشور است، خاطرنشان کرد: حمایت از هنرمندان، بستر مناسبی را برای نسل‌های آینده فراهم کرده و تداوم مسیر فرهنگ و هنر را در جامعه رقم می‌زند.
نامدار با درخواست از بخش‌های دولتی و خصوصی موثر در معماری در شهر تبریز، اظهار کرد: شهر ما تا به این اندازه پاساز لازم ندارد؛ مردم تبریز به فضاهای فرهنگی نیاز داشته و هنرمندان ما فاقد گالری برای به نمایش گذاشتن آثارشان هستند، باید به فکر آینده بوده و علی‌رغم عقب‌ماندگی‌، برای فراهم‌سازی زیرساخت‌های فرهنگی برنامه‌ریزی کنیم.
وی اضافه کرد: گویا مسئولان آینده را فراموش کرده‌اند! ما نسل جوانی را پیش رو داریم که به فضاهای فرهنگی نیاز خواهند داشت نه صرفا به آپارتمان‌هایی که شهر تبریز را خفه کرده‌اند! برپایی اکسپوی نقاشی در تبریز، قدم مبارکی است که امیدواریم مسئولان را تشویق کند تا به فکر فرهنگ و هنر آینده تبریز باشند.
نامدار با بیان اینکه هنر جزو لاینفک زندگی بشری بوده است، بیان کرد: یک اثر هنری در قالب تابلوی نقاشی، به فرهنگ عمومی خانواده، تعمیق درک جوانان و لذت بردن از زیبایی‌های آن و در رشد درک بصری افراد، تاثیر بسزایی داشته و همچنین در رشد ارتباطات و در تبادل فکری و تجسمی نیز تاثیر بسرایی دارد.
وی افزود: وجود یک تابلو نقاشی در خانه یا محیط کار، اول از همه درک حمایتی‌ ما را از هنرمندان نشان داده و سپس به رشد شعور فرهنگی و انعکاس آن منجر می‌شود و همچنین از دید حرفه‌ای نیز هنر نقاشی یک سرمایه‌گذاری مطمئن برای آینده بوده و سود خوبی را به همراه خود دارد.
وی با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری حرفه‌ای هنری در برخی از کشورهای همسایه، یادآور شد: کشورهایی چون ترکیه و دبی سرمایه‌های کلانی را در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری حرفه‌ای هنری به جریان می‌اندازند؛ در تاریخ مزایده‌ها نیز هرگز قیمت آثار هنری نقاشی کم یا از بین نرفته و همواره سود کلانی را با خود به همراه داشته است.
گفتنی است، نمایشگاه فروش آثار نقاشی-آرت اکسپوی تبریز در اواخر شهریور ماه به همراه کارگاه‌های آموزشی، در هتل کایای تبریز برگزار می‌شود و 85 اثر از 45 نقاش در نمایشگاه فروش آثار نقاشی- آرت اکسپوی حضور خواهد داشت.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.