رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌شرقی گفت: مراسم افتتاحیه بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر استانی ۱۹ شهریور ماه بوده و آیین اختتامیه نیز ۲۴ شهریور برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، بابک نهرین در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان به مناسبت برگزاری بیست و نهمین جشنواره‌ی تئاتر استانی، اظهار کرد: جشنواره تئاتر استانی در حقیقت آبروی تبریز و استان بوده و باید در راستای برگزاری شایسته‌ی آن تلاش کنیم.
وی با تاکید بر اینکه امسال از جشنواره‌ی تئاتر استانی، پدیده‌های زیادی خارج می‌شوند، بیان کرد: از سازمان فرهنگی_هنری شهرداری تبریز که همواره کمک حال ما بوده و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که به انجمن هنرهای نمایشی استان اعتماد کرده و برگزاری جشنواره را به انجمن سپردند، قدردانی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه، سال گذشته ۱۸ اثر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی تقاضا داده شده بود، گفت: در بیست‌ونهمین دوره از جشنواره تئاتر استانی، ۳۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و موسسه‌ی آموزش عالی نبی‌اکرم(ص) نیز در برگزاری جشنواره مشارکت خواهد کرد.
نهرین با تاکید بر اینکه جشنواره‌ی تئاتر استانی پیش نیاز شرکت در جشنواره‌ی فجر است، بیان کرد: هنرهای نمایشی استان در سال‌جاری رونق زیادی داشت و بیش از ۶۰ نمایش صرفا در تئاتر شهر تبریز اجرا شد.
وی با بیان اینکه داستان‌های خارجی نمی‌توانند در جشنواره استانی شرکت کنند، خاطرنشان کرد: در بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی، ۳۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که بعد از بررسی و رتبه بندی، در دو بخش مسابقه و تجربه‌های نو برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در بخش مسابقه ۱۵ اثر و در بخش تجربه‌های نو نیز شش اثر در جشنواره حضور خواهند داشت، گفت: بخش تجربه‌های نو در حقیقت برای دانشجویان فارع‌التحصیل یا حین تحصیل رشته‌ی تئاتر در نظر گرفته شده تا فضایی برای نمایاندن استعدادها و کارهای خود داشته باشند.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان با اشاره به اینکه برای اولین بار در بیست‌ونهمین جشنواره‌ تئاتر استانی، آثار ترکی نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: در بیست‌ونهمین دوره‌ از جشنواره‌ی تئاتر استانی شاهد حضور سه اثر ترکی خواهیم بود که از تاریخ آذربایجان نشات گرفته و شجاعت و حماسه‌های مردمان غیور این دیار را به تصویر می‌کشند.
وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا جشنواره در سطح خوبی برگزار شود، افزود: مراسم افتتاحیه بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر استانی ۱۹ شهریور بوده و آیین اختتامیه نیز ۲۴ شهریور برگزار می‌شود؛ در پایان جشنواره دو گروه از بخش مسابقه به جشنواره فجر معرفی شده و از بخش تجربه‌های نو نیز علاوه بر اهدای جوایز، دو اجرای عمومی در تئاتر شهر به منتخبان داده شده و تا حد امکان، گروه‌های برتر را به جشنواره‌های دیگر معرفی می‌کنیم.
وی با اشاره به فرآیند داوری جشنواره و با تاکید بر پیشرفت‌های کمی و کیفی بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر استانی، متذکر شد: خانم پانته‌آ بهرام، عبدالحسین لاله و نادر برهانی مرندی از داوران این دوره از جشنواره در بخش اصلی خواهند بود.
نهرین با تاکید بر اینکه در اولین روز جشنواره، از عکس پیشکسوتان تئاتر استان رونمایی می‌شود، بیان کرد: هدف انجمن هنرهای نمایشی استان، ارج نهادن به پیشکسوتان است، چرا که هنرمندان پیشکسوت، تاریخ تئاتر استان را رقم زده‌اند و با توجه به اینکه تئاتر شهر تبریز قدمتی ۱۲۰ ساله داشته و هنرهای نمایشی از تبریز به سایر نقاط ایران تسری یافته است، از این رو باید همواره یاد و خاطره‌ی پیشکسوتان این عرصه را گرامی بداریم.
وی با تاکید بر اینکه آثاری که در جشنواره حضور دارند، از شهرستان‌های تبریز، مرند، عجب شیر،هشترود، میانه و بناب هستند، یادآور شد: هنرمندان تئاتر تبریز استعداد فراوانی داشته و ما بحق هنرمندانی داریم که در حرفه‌ی خود کم‌نظیر هستند، اما باید حمایت شوند، چرا که اولین هدف ما از بدو ورود به انجمن، ایجاد فضای مناسب برای تمرین بود که هنوز هم به آن دست نیافته‌ایم! متاسفانه دستگاه‌های دولتی که در زمینه‌ی فرهنگ رسالت دارند، در جهت حمایت از هنرمندان اقدامی وارد میدان نمی‌شوند.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ جامعه به دست هنرمندان شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در راستای توسعه‌ و پیشرفت هنرهای نمایشی استان همواره جای کار وجود دارد اما هنرمندان تبریز در تمامی عرصه‌های هنری یک سر و گردن بالاتر از هنرمندان دیگر استان‌ها هستند.
وی با اشاره به کمبود منابع مالی انجمن هنرهای نمایشی استان، تاکید کرد: برادران ارک برای شرکت در یک فستیوال خارجی با مسکل مالی مواجه بودند، اما رفتند و شدند "برادران ارک" و برای کشورمان افتخار آفرینی کردند.   رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تاکید کرد: از استانداری، شهرداری، شورای شهر، فرمانداری و تمامی مسئولان فرهنگی استان، درخواست می‌کنیم که از هنرمندان حمایت کرده و به فکر فرهنگ شهرمان باشند؛ چرا که هنرمندان می‌توانند در فرهنگ جامعه تاثیرگذار باشند، اگر ما امروز از هنرمندانمان حمایت نکنیم، دیگران وارد میدان شده و هنرمندان ما را خواهند برد!
وی در پایان متذکر شد: هنرمند نه پول می‌خواهد و نه هیچ چیز دیگری، فقط محبت می‌خواهد، که آن هم وجود ندارد!
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.