به گزارش ایرنا، موزه ها به عنوان یکی از شاخص های معرفی تاریخ و تمدن بشری در اعصار مختلف، همواره بخش هایی از گذشته را در قالب آثاری کهن و کم نظیر به نمایش گذاشته و این در حالی است که توجه به این بخش از میراث فرهنگی شهر تاریخی مراغه کمتر از سایر بخش هاست.
وجود 2 موزه تاریخی تخصصی ایلخانی و سنگ نگاره ها در شهر تاریخی مراغه به عنوان یکی از 10 شهر دارای بافت تاریخی ایران زمین، ظرفیت بزرگی برای معرفی فرهنگ و تمدن بزرگ آذربایجان در قرون گذشته است.
موزه تخصصی ایلخانی که از سال 1363 فعالیت خود را همزمان با تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور با عنوان موزه مقدماتی مراغه آغاز کرده هم اکنون آثار مختلفی را از دوره ایلخانی در خود جای داده است.
این موزه در سال 1375 و در راستای هدفمندی نگهداری آثار و به لحاظ اهمیت تاریخی این شهر در دوره ایلخانی؛ به عنوان موزه تخصصی مراغه در این دوره تاریخی معرفی و انتخاب شد.
با تمرکز و انتقال صدها اثر برجسته تاریخی و گردآوری مجموعه ای کامل از آثار مختلف از دوره ایلخانی شامل انواع سفال، کاشی، سکه، فلز، شیشه و کتابت به موزه مراغه، این موزه به عنوان منبع مطالعاتی و پژوهشی در اختیار محققان و بازدید کنندگان قرار گرفته است.
قرار گرفتن مقبره اوحدی مراغه ای شاعر نامدار این شهر در محوطه داخلی این موزه بر جذابیت تاریخی و فرهنگی آن افزوده و محلی برای گردهم آمدن دوستداران شعر و ادب این مرز و بوم شده است.
در سال های اخیر، شهرداری مراغه تنها نهادی بوده که برای توسعه این موزه تاریخی آستین بالا زد و چندین ملک همجوار این مکان فرهنگی را تملک و مسیرگشایی کرده است و این در حالی بود که کمتر بودجه ای از سوی میراث فرهنگی برای این امر تخصیص یافت.
برخی کمبودها در کنار کم توجهی ها و همچنین ساعات محدود برای بازدید از این موزه، موجب شده تا بیشتر گردشگران بدون بازدید از این موزه تاریخی به سفرشان در مراغه خاتمه دهند.
نگاه کارمند محوری برای اداره این موزه، آسیب و تهدیدی است که نقش فرهنگی و تاریخی این موزه مهم شمالغرب کشور را تهدید می کند.
*** موزه سنگ نگاره ‌های مراغه؛ موزه ای خفته در گذر زمان
موزه سنگ نگاره ها به عنوان دومین موزه آثار تاریخی شهر تاریخی مراغه در سال 1381 در محل مقبره آقالار ایجاد و راه اندازی شد.
این موزه دربردارنده سنگ قبرهای مرمرین و بسیار نفیس بوده که بیشتر سنگ‌ های این موزه سنگ قبرهای گهواره ‌ای، صندوقی و تخت، قوچ های سنگی و سنگ هایی با نقوش تزیینی و هندسی است.
این سنگ نگاره ها متعلق به مراغه و مناطق اطراف آن و یادگاری از دوران های مختلف تاریخی خطه آذربایجان است.
این موزه نیز مانند موزه ایلخانی این شهرستان، در اوج بی مهری ها و کم توجهی ها به مکانی مهجورتر از گذشته تبدیل شده در حالی که با اندکی توجه و ایجاد برخی امکانات در شهر و پخش بروشورهای معرفی کننده آثار تاریخی و موزه های مراغه، می توان خیل عظیم گردشگران تاریخ دوست را به سمت موزه های مراغه کشاند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه با اشاره به اجرای طرح توسعه موزه ایلخانی گفت: این طرح در قالب تفاهم نامه مشترک با شهرداری در حال انجام بوده و به زودی فاز جدید آن اجرایی می شود.
یعقوب طالبی افزود: تملک املاک مجاور این موزه، مسیرگشایی و نیز محوطه سازی در راستای توسعه این موزه با همکاری شهرداری مراغه انجام خواهد شد.
وی با اشاره به کمبود بودجه برای توسعه موزه های این شهرستان ادامه داد: بودجه مصوب از سوی سازمان میراث فرهنگی فقط برخی تجهیزات داخلی از جمله سیستم رایانه و گرامایشی و سرمایشی این مجموعه را تامین می کند.
وی اضافه کرد: ساعات کاری موزه های این شهرستان نیز به دلیل کمبود نیرو فقط تا ساعت 15 بوده و این مشکل با تخصیص و تامین نیرو برای این منظور از سوی سازمان میراث فرهنگی به زودی مرتفع می شود.
به گزارش ایرنا، موزه تخصصی ایلخانی مراغه دارای مجموعه ای غنی از سفالینه ها و سکه های ارزشمند از دوران کهن بوده و از اهمیت ویژه ای برای علاقه مندان به فرهنگ و تمدن گذشتگان و محققان تاریخی و باستانی برخوردار است.
این موزه علاوه بر آثار مربوط به تاریخ و فرهنگ هزاره سوم قبل از میلاد، دارای آثار با ارزش، جالب و دیدنی از حکومت 104 ساله ایلخانان مغول در ایران بوده و در سال 1375 برای هدفمندی آثار و به لحاظ اهمیت نقشی که این شهر در دوره ایلخانی داشته، به عنوان موزه تخصصی ایلخانی مراغه تبدیل شد.
'موزه سنگ نگاره'های مراغه به عنوان دومین موزه این شهرستان نیز با داشتن سنگ نگاره هایی از نیاکان مردم آذربایجان از سلسله تیموریان، صفویان و سلجوقیان با اشکال مختلف قوچ های سنگی، صندوقچه ای و ایستاده، نقشی پررنگ در انتقال فرهنگ و تمدن دوران گذشته به نسل پرسشگر کنونی دارد.
شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های باستانی شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی** انتشار دهنده: محمد رستگار
3077/7487/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.